• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Ekorrfamiljen
    johlinn skrev 2010-07-29 14:00:06 följande:
    Ekorrfamiljen - jag har såpass känsliga slemhinnor att jag inte kan använda menskopp. Använder enbart bindor, men inte särskilt många, jag blöder såpass lite, går åt kanske 5-8 bindor under en period. Tygbindor eller tygtrosskydd kan säkert vara bra alternativ för dig vissa dagar
    Hmm, 5-8 misstänker jag är vad som skulle gå åt under en dag för mig. Jag blödde igenom en stor OB på en kvart förut. (Pinsamt när det blev en stor blodfläck på jeansen..)
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • johlinn
    Ekorrfamiljen skrev 2010-07-29 15:27:19 följande:
    Hmm, 5-8 misstänker jag är vad som skulle gå åt under en dag för mig. Jag blödde igenom en stor OB på en kvart förut. (Pinsamt när det blev en stor blodfläck på jeansen..)
    Skillnad
  • yrväder
    Ekorrfamiljen skrev 2010-07-29 12:29:38 följande:
    Använder ni enbart bindor då? Jag har investerat i menskopp för jag tycker att det är så obehagligt med den instängda känslan som blir av engångsbindor och även att det brukar läcka eftersom jag blöder så mycket. Tygbindor kanske är ett alternativ de dagar det bara blöder lite då?
    Prova sy en med pul, och nåt bra uppsugande i, kanske microfiber överst och bambu eller bambu/hampa under det. Och så såklart nåt överst, antingen torrskikt, eller nåt naturmaterial. Tar du torrskikt tror jag fuskmocka funkar bäst, jag upplever att den släpper igenom vätan fortast. Tänker att då kanske risken blir mindre för läckage. Jag har funderat på menskopp, men jag bestämde mig för att vänta tills efter jag fått första barnet, då jag misstänker att man kanske behöver en storlek större då Men jag vet inte, jag är mest inne att ha på natten, jag tycker den verkar så bökig....
  • Tuffsa
    Ekorrfamiljen skrev 2010-07-28 15:49:11 följande:
    Just det, jag skulle ju fråga: Ni som använder BG Flips, när ni byter och torkar/sköljer av ytterbyxan, använder ni någon tvål då eller bara vatten? Tycker att det luktar väldigt illa av sonens kiss ibland.
    Det undrar jag med.

Inte just med BG Flips, men i allmänhet för min del. Tygblöjor luktar mer än engångs och inte lite...
    Nåt måste man ju kunna göra för att det ska bli lite bättre, eller? ? =/
  • Ronjas mamma
    Tuffsa skrev 2010-07-30 00:09:37 följande:
    Det undrar jag med.

Inte just med BG Flips, men i allmänhet för min del. Tygblöjor luktar mer än engångs och inte lite...
    Nåt måste man ju kunna göra för att det ska bli lite bättre, eller? ? =/
    tufsa är du säker på du tvättat dina tygisar rätt utan f¨or mycket tvättmedel och så?
    Tycker tygisar lugtar mycket mindre än engångs..
    Har ju inte flips själv men tycker ofta att I.v blöjbyxor luktar kissigt om jag använder dem om igen med en gång vid byte så jag brukar skölja upp dem eller bara hänga dem till att torka och använder igen vid nästa byte.

Tack för alla svar om menskop og tygbindor tror jag ska se om jag inte kan få tid at sy några bindor och så satsa att lägga pengarna på en menskop i stället.
    Bara en fråga angående knappar har ju ingen kampress kan man använda vanliga tryckknappar i tygbindor?
  • yrväder
    Ronjas mamma skrev 2010-07-30 08:17:08 följande:
    tufsa är du säker på du tvättat dina tygisar rätt utan f¨or mycket tvättmedel och så?
    Tycker tygisar lugtar mycket mindre än engångs..
    Har ju inte flips själv men tycker ofta att I.v blöjbyxor luktar kissigt om jag använder dem om igen med en gång vid byte så jag brukar skölja upp dem eller bara hänga dem till att torka och använder igen vid nästa byte.

Tack för alla svar om menskop og tygbindor tror jag ska se om jag inte kan få tid at sy några bindor och så satsa att lägga pengarna på en menskop i stället.
    Bara en fråga angående knappar har ju ingen kampress kan man använda vanliga tryckknappar i tygbindor?
    Jag har använt vanliga i mina, funkar bra. Är ju genom tre lager tyg och så sliter man ju inte lika mkt på dom knapparna som man gör i blöjor.
  • Ekorrfamiljen
    yrväder skrev 2010-07-29 19:26:40 följande:
    Prova sy en med pul, och nåt bra uppsugande i, kanske microfiber överst och bambu eller bambu/hampa under det. Och så såklart nåt överst, antingen torrskikt, eller nåt naturmaterial. Tar du torrskikt tror jag fuskmocka funkar bäst, jag upplever att den släpper igenom vätan fortast. Tänker att då kanske risken blir mindre för läckage. Jag har funderat på menskopp, men jag bestämde mig för att vänta tills efter jag fått första barnet, då jag misstänker att man kanske behöver en storlek större då Men jag vet inte, jag är mest inne att ha på natten, jag tycker den verkar så bökig....
    Tack för tipset! Sorry om jag blir ot nu!! Menskopp är garanterat det minst krångliga man kan använda! Man sätter in den när mensen kommer. Tömmer efter ett par timmar under första dagen för att få ett hum om hur mycket man blöder. När man lärt sig det vet man hur länge det kan gå mellan tömningarna. Man kan bada med den och sova med den utan att vara rädd för "tampongsjukan" osv osv. Jag bara älskar den, men vill gärna ha lite komplement de dagar jag inte blöder massor. (Å andra sidan funkar menskoppen kanon även vid lite blod eftersom den inte torkar ut slemhinnorna som en tampong!!)
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • yrväder
    Ekorrfamiljen skrev 2010-07-30 10:34:32 följande:
    Tack för tipset! Sorry om jag blir ot nu!! Menskopp är garanterat det minst krångliga man kan använda! Man sätter in den när mensen kommer. Tömmer efter ett par timmar under första dagen för att få ett hum om hur mycket man blöder. När man lärt sig det vet man hur länge det kan gå mellan tömningarna. Man kan bada med den och sova med den utan att vara rädd för "tampongsjukan" osv osv. Jag bara älskar den, men vill gärna ha lite komplement de dagar jag inte blöder massor. (Å andra sidan funkar menskoppen kanon även vid lite blod eftersom den inte torkar ut slemhinnorna som en tampong!!)
    OK, låter ju bra. Får införskaffa en sådan sen när behovet återkommit
  • Ronjas mamma

ok ekkoren du har övertalat mig det får bli en menskopp och så provar jag att få tid at sy några bindor precis som du säger til de dagar jag normalt bara har trosskydd..

Yrväder vet inte hur gammal du är men hos alvehamn rekomenderar den samma storlek till dem över 25 som dem som fått barn..
    Vad tror du tänkte prova ut av några rester/ gamla grejor jag har hemma,
    läste att moonbows är bambuvelor/bambufrotte/filtad merinoull ...
    Jag har en gammal merino ull tröja jag ändå skulle filta till blöjbyxor ,
    så det kunde jag ta något av som spärr.
    Så har jag ett par gamla bamujersey byxor som jag tror ville fungera som överst,
    tænkte det är mjukt och skönt.
    Problemet är så mellan skitet om jag bara skulle ta vanlig frotte eller om flanell ville vara bäst,
    jag kan lätt ha flickornas inlägg som är två lagar frotte som en variant här hemma utan att blöda igenom,
    provade när svampen var på sitt värsta

Ledsen att jag har fått satt hela tråden till att prata om lady cup och tygbindor..

• yrväder
    Ronjas mamma skrev 2010-07-30 14:15:16 följande:
    ok ekkoren du har övertalat mig det får bli en menskopp och så provar jag att få tid at sy några bindor precis som du säger til de dagar jag normalt bara har trosskydd..

Yrväder vet inte hur gammal du är men hos alvehamn rekomenderar den samma storlek till dem över 25 som dem som fått barn..
    Vad tror du tänkte prova ut av några rester/ gamla grejor jag har hemma,
    läste att moonbows är bambuvelor/bambufrotte/filtad merinoull ...
    Jag har en gammal merino ull tröja jag ändå skulle filta till blöjbyxor ,
    så det kunde jag ta något av som spärr.
    Så har jag ett par gamla bamujersey byxor som jag tror ville fungera som överst,
    tænkte det är mjukt och skönt.
    Problemet är så mellan skitet om jag bara skulle ta vanlig frotte eller om flanell ville vara bäst,
    jag kan lätt ha flickornas inlägg som är två lagar frotte som en variant här hemma utan att blöda igenom,
    provade när svampen var på sitt värsta

Ledsen att jag har fått satt hela tråden till att prata om lady cup och tygbindor..
    Ingen fara

Jag har funderat på det där med ull. Till blöjbyxor ska man ju inte tvätta ullen varmt och så ska man ju lanolinisera för att dom ska hålla tätt, så jag skulle nog göra snap-ins isåfall. Knappar i ullen, osynliga knappar på uppsugningslagret, då kan man tvätta dem separat. Flanell är ju såklart tunnare, så klarar man sig med det är väl det bäst, men det beror ju på hur mkt man blöder.

Men om man är både över 25 och har fått barn? Då borde man ju ska gå upp en storlek....eller? Aja, inget akut som behöver tas tag i direkt
Svar på tråden Tygblöjetråden 24