• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • glada Mamman

Hej Alla. Måste bar få be om ett akut råd o hjälp. Jag har Alldrig använt tygblöjor. Men min bror o hans flckvän har ju fått barn. O då de har lite taskig ekonomi så såg lösningen tygblöjor då sparar de ju in massa kronor.
    Vad behöver man tänka på är det nått mer jag ev bör köpa till till dem?? Det ska ju bli en pressent.

Så såg jag det här start kitet på nätet för 150kr. Vad tror ni om det??

Tygblöjor/vikblöjor samt blöjbyxor, använda av 1 barn. Säljs helst som paket för 200 kr, eventuellt endast blöjor alt. byxor styckvis.

18 st vikblöjor i flanell, Imse Vimse, 85 x 85 cm
    18 st vikblöjor i bomullsväv, Ullrike, 75 x 75 cm
    1 st blöjbyxa i bomull, Bumpy Dag, stl Small (5-8 kg)
    1 st blöjbyxa i bomull, Bumpy Dag, stl Large (9-12 kg)
    2 st blöjbyxor i ull, Bumpy ull, stl Large (10-12 kg)

• annbom
    glada Mamman skrev 2010-07-31 09:20:26 följande:

Hej Alla. Måste bar få be om ett akut råd o hjälp. Jag har Alldrig använt tygblöjor. Men min bror o hans flckvän har ju fått barn. O då de har lite taskig ekonomi så såg lösningen tygblöjor då sparar de ju in massa kronor.
    Vad behöver man tänka på är det nått mer jag ev bör köpa till till dem?? Det ska ju bli en pressent.

Tygblöjor/vikblöjor samt blöjbyxor, använda av 1 barn. Säljs helst som paket för 200 kr, eventuellt endast blöjor alt. byxor styckvis.

Paketet är bra och räcker hela blöjperioden så när som på att man måste köpa till några blöjbyxor. Det behövs 3-4 stycken åt gången. Jag använde 2 newborn tillsammans med 3 small i början. Small var lite stor, men det funkade ändå
  • Blå Flygare
    glada Mamman skrev 2010-07-31 09:20:26 följande:

Vad säger de själva om tygblöjor? Är det något de vill ha? Inte alla villha begagnade tygisar även om de fl
  • Blå Flygare

öh, vad hände?? Fortsätter...

...även om de flesta här i tråden dregglar över det

• Ekorrfamiljen
    glada Mamman: Tygblöjor är ju jättebra om man har ont om pengar (om man inte gör som jag och köper nya hela tiden då.. Drömmer) men jag håller med Blå myran om att alla kanske inte uppskattar beg. även om jag inte har nåt emot det. Paketet såg bra ut, men jag skulle nog också komplettera med några fler byxor, men det får man ju se vad som funkar och hur fort barnet växer. Priset var förresten riktigt bra det med.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Krake

Nån mer än jag som använder vikblöjor?

Vore intressant isf att höra om ni gör som jag eller på nåt annat sätt, kanske kan man få lite tips...

Vi viker blöjan som en drake (sån man flyger med på ett snöre i vinden, alltså), och lägger ett inlägg (hopvikt flanellduk eller färdigsytt inlägg från andra tygblöjor) i mitten, stänger med snappi, blöjbyxa över. Har sett den där andra vikningen som ger som en limpa i mitten, men när jag testar känns det ändå väldigt tunt, som att manskulle behöva extra inlägg ändå?

Iaf tycker jag det funkat bra hittills, men nu när han är sex veckor har kissvolymen ökat så att han snabbare blir blöt och måste bytas. Hur ofta måste ni byta? Här är det minst 10 blöjor per dygn, vågar jag påstå. Är det 'normalt'

• Shmone
    Krake skrev 2010-07-31 19:27:27 följande:

Vore intressant isf att höra om ni gör som jag eller på nåt annat sätt, kanske kan man få lite tips...

Vi viker blöjan som en drake (sån man flyger med på ett snöre i vinden, alltså), och lägger ett inlägg (hopvikt flanellduk eller färdigsytt inlägg från andra tygblöjor) i mitten, stänger med snappi, blöjbyxa över. Har sett den där andra vikningen som ger som en limpa i mitten, men när jag testar känns det ändå väldigt tunt, som att manskulle behöva extra inlägg ändå?

Iaf tycker jag det funkat bra hittills, men nu när han är sex veckor har kissvolymen ökat så att han snabbare blir blöt och måste bytas. Hur ofta måste ni byta? Här är det minst 10 blöjor per dygn, vågar jag påstå. Är det 'normalt'
    Vi använder också vikblöjor... med den vikningen som ger en limpa i mitten o "vingar" som man viker runt magen. Vi lägger inte i några extra inlägg. Vi byter före varje amning.. dvs ca 7ggr per dygn.. sen tillkommer några extra när han bajsar. Så säg 9-10 blöjor per dygn. Lägger jag i ett tredubbelt flanellinlägg(passande för pocket) så håller den över 2 amningar men jag tycker det blir så blött o tungt o otrevligt även om det håller tätt. Jag byter hellre oftare.  Helt normalt med ca tio blöjor/dygn för en liten bebis som endast ammar/får ersättning.
  • Shmone
    Tuffsa skrev 2010-07-30 00:09:37 följande:
    Det undrar jag med.

Inte just med BG Flips, men i allmänhet för min del. Tygblöjor luktar mer än engångs och inte lite...
    Nåt måste man ju kunna göra för att det ska bli lite bättre, eller? ? =/
    har ingen erfarenhet av BG flips. Men våra tygblöjor luktade skunk fram tills vi började ha i en skvätt vinäger i sköljvattnet, samt kör sista sköljningen en extragång. Extrasköljningen kanske inte behövs i en vanlig tvättmaskin men våran är automatiskt vattensnål.. går inte ställa om så för oss behövs det.

Med dom två knepen är våra blöjor luktfria!
  • emindy
    Krake skrev 2010-07-31 19:27:27 följande:

Viker origami (den med limpa i mitten plus vingar) och nu när bebis är äldre behövs inlägg i hälften av blöjorna men inte i de andra, de är olika märken som är olika tjocka. Det viker jag in redan när jag viker blöjorna så slipper vi bry oss vid själva blöjbytet.
    Vi räknar inte blöjor utan byter så snart det är kissat helst och visst var det oftare en period där men nu är det mer sällan. Jag kommer knappt ihåg hur det var när bebis var så ung men det kan ju vara dags att byta till en större storlek på vikisarna om ni alltid måste ha inlägg för att det inte skall bli genomblött?
  • Ekorrfamiljen
    Shmone skrev 2010-07-31 22:04:31 följande:
    har ingen erfarenhet av BG flips. Men våra tygblöjor luktade skunk fram tills vi började ha i en skvätt vinäger i sköljvattnet, samt kör sista sköljningen en extragång. Extrasköljningen kanske inte behövs i en vanlig tvättmaskin men våran är automatiskt vattensnål.. går inte ställa om så för oss behövs det.

Med dom två knepen är våra blöjor luktfria!
    Det är själva blöjbyxan som luktar här. Den ska man ju kunna skölja av bara och sen använda igen, men det luktar inte hallon tycker jag. Nu tvättar jag med blöjtvål mellan varven (för hand) men jag är rädd att det förstör ytskiktet lite så att den håller torrt sämre. Jag kör alltid extra sköljning i vår tvättmaskin till blöjorna med.
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
Svar på tråden Tygblöjetråden 24