• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • emindy
    Ekorrfamiljen skrev 2010-08-01 14:40:12 följande:
    Det är själva blöjbyxan som luktar här. Den ska man ju kunna skölja av bara och sen använda igen, men det luktar inte hallon tycker jag. Nu tvättar jag med blöjtvål mellan varven (för hand) men jag är rädd att det förstör ytskiktet lite så att den håller torrt sämre. Jag kör alltid extra sköljning i vår tvättmaskin till blöjorna med.
    Skölj inte!! Använd den tills den känns fuktig, då växlar du med nästa blöjbyxa så får den hänga och torka och när blöjbyxan luktar sunkigt slänger du den i tvätten.
    Urin är sterilt, det är inte kranvatten.
  • Ekorrfamiljen

Tack för tipset, men den luktar ju sunkigt redan efter en användning.. Jag vill ju inte tvätta den efter bara en gång.. Obestämd

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Loreena

Vad tycker ni är bäst att ha till nyfödda? Jag har köpt
    blöjbyxor
    rutvävla vikblöjor 75*75
    formsydda frottéblöjor

samt Ikeas kökshanddukar och Näckten frottehanddukar från Ikea
    att ha som underlägg på skötbordet, extra ilägg i blöjorna etc.

Vilken vikning passar bäst och vad har ni lagt i blöjbyxorna?

• yrväder
    Loreena skrev 2010-08-03 12:55:55 följande:
    Vad tycker ni är bäst att ha till nyfödda? Jag har köpt
    blöjbyxor
    rutvävla vikblöjor 75*75
    formsydda frottéblöjor

samt Ikeas kökshanddukar och Näckten frottehanddukar från Ikea
    att ha som underlägg på skötbordet, extra ilägg i blöjorna etc.

Vilken vikning passar bäst och vad har ni lagt i blöjbyxorna?
    Jag har ingen aning, för bebisen kommer inte förrän i februari, så jag har inte hunnit testa. Men jag tänkte satsa på prefolds, formsydda bambublöjor och så några vikisar från ikea som backup. Möjligen någon pocket oxå. Och så blöjbyxor såklart.
  • godisgumman

ok, hjälp mig med att vika ilägget till imses tygblöjor. Jag får bara till limpvikt och det blir ju super klumpigt. ALL info mottages mer än gärna

• yrväder
    godisgumman skrev 2010-08-03 12:59:35 följande:
    ok, hjälp mig med att vika ilägget till imses tygblöjor. Jag får bara till limpvikt och det blir ju super klumpigt. ALL info mottages mer än gärna
    www.tygisar.se/tygblojor.php
  • glada Mamman

Hej vet inte om vi gjorde nå fel men gud va tjock blöjan blev. la först ut blöjan på bordet vek in kanterna till mitten sen vek vi långsid till mitten o sen andra till mitten o la i byxan men gud va tockt det verkar blivit. Har vi gjort nå fel??

• Loreena

Igår satt jag och vek vikisarna och längtade efter bebisen. Jag har lyckats få till riktigt bra vikningar nu som jag tror kommer sitta jättebra på babyn och vara rätt så läckagefritt. Dock så känns de rutvävda 75*75 för stora för New Born-blöjbyxorna, så jag testade att göra samma vikning med Ikeas billiga kökshanddukar och frotte. Det blev jättebra och passar perfekt i blöjbyxorna! :D Nu återstår bara att se om det passar lika bra på babyn. :)

Jag använde "Den vanliga snibbvikningen" www.tygisar.se/tygblojor.php

Det var även den vikningen som följde med som förslag när jag köpte blöjorna.

• m o e

Hej!

Jag och maken har varit flitiga tygblöjeanvändare till våra två pojkar och nu är det dags för lillebror att börja på dagis. Storebror hade engångs på dagis, men den här gången är vi helt inne på att ta med tygblöjorna till dagis.

Hittills har vi bara använt Imse/Ullrike formsydda (och lite vikisar) med blöjbyxa hemma och på resa, men hur tror ni det funkar på dagis? Jag har inställningen att det är dessa blöjor vi har hemma och då blir det dessa blöjor vi tar med till förskolan. Vi tar givetvis hem en påse varje dag och byter ut blöjorna. Men kan de kräva att man ska ha AIOs eller färdigladdade pockets? Vi har inga såna och det skulle bli väldigt dyrt för oss att köpa en full laddning såna nu, när förhoppningsvis blöjperioden börjar närma sig slutet. Storebror blev blöjfri dagtid när han var 1 år och 9 mån och lillebror är drygt 14 mån nu.

Hur har ni andra gjort med tygisar och dagis? Ge mig era synpunkter och tips!

Nu har vi två mirakelkillar!
  • yrväder
    m o e skrev 2010-08-04 10:59:24 följande:
    Hej!

Jag och maken har varit flitiga tygblöjeanvändare till våra två pojkar och nu är det dags för lillebror att börja på dagis. Storebror hade engångs på dagis, men den här gången är vi helt inne på att ta med tygblöjorna till dagis.

Hittills har vi bara använt Imse/Ullrike formsydda (och lite vikisar) med blöjbyxa hemma och på resa, men hur tror ni det funkar på dagis? Jag har inställningen att det är dessa blöjor vi har hemma och då blir det dessa blöjor vi tar med till förskolan. Vi tar givetvis hem en påse varje dag och byter ut blöjorna. Men kan de kräva att man ska ha AIOs eller färdigladdade pockets? Vi har inga såna och det skulle bli väldigt dyrt för oss att köpa en full laddning såna nu, när förhoppningsvis blöjperioden börjar närma sig slutet. Storebror blev blöjfri dagtid när han var 1 år och 9 mån och lillebror är drygt 14 mån nu.

Hur har ni andra gjort med tygisar och dagis? Ge mig era synpunkter och tips!
    Dom skulle säkert uppskatta pockets eller aio, men formsydda är ju inte så mkt svårare, det är ju mest som att sätta på två blöjor.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24