• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • m o e
    yrväder skrev 2010-08-04 11:20:17 följande:
    Dom skulle säkert uppskatta pockets eller aio, men formsydda är ju inte så mkt svårare, det är ju mest som att sätta på två blöjor.
    Jag har länge tänkt sy AIOs länge och har lite PUL hemma, men det har inte blivit av. Kanske mest för att vi haft blöjor så det räcker och blir över och aldrig känt behovet av fler. Och det går ju åt några stycken... Lillprinsen ligger ju inte gärna stilla när blöjor ska på/av, så det är ju ett meckande. Men ingen större skillnad mot engångsblöjor, tycker jag.

Kommunen beslutade förra året att alla ska ha med egna blöjor till dagis, så ingen kan påstå att de måste använda de som dagis tilhandahåller i alla fall.
    Nu har vi två mirakelkillar!
  • yatzy

Har inte läst så mycket - men undrar om det är fler som har vårt problem - alla våra tre har fått otäcka blåsor i underlivet när vi använder tygblöjor, antingen det är vikisar med ullbyxor eller pockets .... De försvinner efter några dagar med papper, men det irriterar mig -för tyg ska ju ge mindre utslag!! Har dessutom läst att man inte ska använda salva mot röd rumpa när man kör med ull - det ska försvinna av sig självt efter en dag eller två.

Använder tvättnötter när vi tvättar, så jag har svårt att tro att det är reaktion på tvättmedel - och vi använder förresten nötter till all annan tvätt också - så då borde de väl reagera på kläderna också?

Hoppas någon vet något om detta och har bra tips som kan hjälpa!

• Ekorrfamiljen

Vi hade Fuzzi Bunz till storkillen när han hade blöja på dagis och när lillebror börjar tänkte vi ha AIO och några pockets, vet inte vilka märken än, men det beror på hur mycket han växer till dess.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • yatzy

Jag var väldigt anti fb i början, men med andra inlägg är de toppen! Har mycket BG - men kardborren blir sliten och fäster dåligt, och är SVÅR att byta. Tryckknappar är klart bättre!

• yatzy

Har ni förresten bra vikningar som funkar när barnet blir i största laget för snibbviken? För det ska erkännas att jag skulle vilja fortsätta med vikisar så länge det bara går - har blivit mer och mer glad i dem! Gör ju inget att de är billigast heller ...

• m o e
    yatzy skrev 2010-08-04 16:40:53 följande:
    Har ni förresten bra vikningar som funkar när barnet blir i största laget för snibbviken? För det ska erkännas att jag skulle vilja fortsätta med vikisar så länge det bara går - har blivit mer och mer glad i dem! Gör ju inget att de är billigast heller ...
    Limpa brukar väl funka bättre när de är lite större och oftast inte bajsar, åtminstone inte så löst.
  • annbom
    m o e skrev 2010-08-04 10:59:24 följande:
    Hej!

Jag och maken har varit flitiga tygblöjeanvändare till våra två pojkar och nu är det dags för lillebror att börja på dagis. Storebror hade engångs på dagis, men den här gången är vi helt inne på att ta med tygblöjorna till dagis.

Hittills har vi bara använt Imse/Ullrike formsydda (och lite vikisar) med blöjbyxa hemma och på resa, men hur tror ni det funkar på dagis? Jag har inställningen att det är dessa blöjor vi har hemma och då blir det dessa blöjor vi tar med till förskolan. Vi tar givetvis hem en påse varje dag och byter ut blöjorna. Men kan de kräva att man ska ha AIOs eller färdigladdade pockets? Vi har inga såna och det skulle bli väldigt dyrt för oss att köpa en full laddning såna nu, när förhoppningsvis blöjperioden börjar närma sig slutet. Storebror blev blöjfri dagtid när han var 1 år och 9 mån och lillebror är drygt 14 mån nu.

Hur har ni andra gjort med tygisar och dagis? Ge mig era synpunkter och tips!
    Jag har precis haft min kompis här som är förskolelärare och de har nyligen gått över till systemet att föräldrarna tar med sig blöjor. Enligt henne så har personalen rätt att vägra att använda tygblöjor om det blir det minsta mer besvärligt än pappersblöjor. Jag tänker använda tygblöjor den här gången men kommer att sy upp ett gäng pockets.

Du kan ju ha pockets där men på morgonen när han kommer på dagis så har han en formsydd. Då går det ju inte så många pockets per dag. Prata med personalen och se lite hur de ställer sig till det hela. Är de positiva så är det ju bara att köra på med de du har och är de väldigt negativa så får du väl införskaffa några pockets.
  • m o e
    annbom skrev 2010-08-05 13:29:30 följande:
    Jag har precis haft min kompis här som är förskolelärare och de har nyligen gått över till systemet att föräldrarna tar med sig blöjor. Enligt henne så har personalen rätt att vägra att använda tygblöjor om det blir det minsta mer besvärligt än pappersblöjor. Jag tänker använda tygblöjor den här gången men kommer att sy upp ett gäng pockets.

Du kan ju ha pockets där men på morgonen när han kommer på dagis så har han en formsydd. Då går det ju inte så många pockets per dag. Prata med personalen och se lite hur de ställer sig till det hela. Är de positiva så är det ju bara att köra på med de du har och är de väldigt negativa så får du väl införskaffa några pockets.

Så klart är pockets enklare, men de är ju rätt mycket dyrare att köpa och vi har inga såna alls nu. Det blir en stor investering när vi hoppas att blöjperioden dessutom snart är över. Alla tar med de blöjor de använder hemma och hos oss råkar det vara tygisar.

Egentligen kan väl inte personalen vägra tygblöjor? Det finns ju barn som är extremt känsliga och inte kan använda pappersblöjor. Hur gör man då? Om barnet bara har haft tygblöjor hela sitt liv så kan det bli jätteknasigt för huden att plötsligt börja med engångsblöjor med en massa konstigheter i. Vår lille A är känslig och får lätt eksem och jag hoppas att de är öppna vad det gäller att förändra.

Jag tror det mest handlar om okunskap och rädsla att göra fel när personal bråkar om tygblöjor. Visst, man kanske måste byta blöjan lite oftare, men å andra sidan, om man pottar barnen lite mer på dagis än vad man gör nuförtiden så kanske man skulle slippa det problemet.

Om man som förälder har en positiv attityd och sakligt förklarar fördelarna med det man vill, så brukar väl det mesta gå att förändra? Tex har barn alltid sovit inomhus på det dagis lillebror ska börja på, men när en väninna till mig frågade om hennes son inte kunde få sova ute (i egen, medhavd vagn) så visst kunde han det. De hade bara inte tänkt på det själva och så länge ingen sa något körde de på som de alltid hade gjort.

• annbom
    m o e skrev 2010-08-05 15:53:25 följande:

Så klart är pockets enklare, men de är ju rätt mycket dyrare att köpa och vi har inga såna alls nu. Det blir en stor investering när vi hoppas att blöjperioden dessutom snart är över. Alla tar med de blöjor de använder hemma och hos oss råkar det vara tygisar.

Egentligen kan väl inte personalen vägra tygblöjor? Det finns ju barn som är extremt känsliga och inte kan använda pappersblöjor. Hur gör man då? Om barnet bara har haft tygblöjor hela sitt liv så kan det bli jätteknasigt för huden att plötsligt börja med engångsblöjor med en massa konstigheter i. Vår lille A är känslig och får lätt eksem och jag hoppas att de är öppna vad det gäller att förändra.

Jag tror det mest handlar om okunskap och rädsla att göra fel när personal bråkar om tygblöjor. Visst, man kanske måste byta blöjan lite oftare, men å andra sidan, om man pottar barnen lite mer på dagis än vad man gör nuförtiden så kanske man skulle slippa det problemet.

Om man som förälder har en positiv attityd och sakligt förklarar fördelarna med det man vill, så brukar väl det mesta gå att förändra? Tex har barn alltid sovit inomhus på det dagis lillebror ska börja på, men när en väninna till mig frågade om hennes son inte kunde få sova ute (i egen, medhavd vagn) så visst kunde han det. De hade bara inte tänkt på det själva och så länge ingen sa något körde de på som de alltid hade gjort.

Hon har jobbat på ett dagis där de använde vikisar och det skulle hon vägra att göra igen. Personalen har för lite tid och de byter kissblöjor när barnen står vilket är svårt med vikisar. Tätare blöjbyten är nog inte heller någon hit, de har ju många barn att byta på.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24