-
-
Svar på tråden Efter upprepade mf-forts
-
idun: vad mysigt det låter!
Jag tror att det är jättebra om småbarn kan vara hemma så länge som möjligt. Men det är ju väldigt individuellt. För egen del måste jag säga att det är jättekul att (äntligen!) få börja jobba igen efter nästan 1,5 år. Det räckte liksom.
Och lillkillen verkar trivas som fisken i vattnet på dagis nu när han känner sig hemma där. Han kräver en hel del stimulans och det är inte alltid lätt att hålla honom nöjd här hemma.
AHost: Jag har ju funderat på det där med blodförtunnande och bebisens storlek. Tog iofs bara Trombyl men fick en ganska stor (drygt 4 kg) kille vilket var lite mer än väntat. Fick även höra att moderkakan var väldigt blodfylld och fin, vilket de sa betydde att bebisen fått bra näring i magen. Kan det bero på Trombyl?
a80: Det låter ju klokt att vänta om ni ska resa i sommar. Funderar också på syskon men har ju precis börjat jobba igen så det får vänta lite. Men jag börjar bli liiiite sugen igen... -
a80: Tycker du resonerar sunt ang syskon, men sen blir det ju som ödet vill tillslut iaf.
Krus: Ang storlek på bebis så var ju båda mina inom 10g från varandra och född lika många dagar före BF. E utan behandlingar -05 (och utan mf) och A efter 2T/dag tom v35.
Men såklart är dte olika, behövs större urval för att kunna säga ngt statistiskt
Ang dagis har vi valt att sätta båda våra på dagis vid 1,5 och sedan gå ca 25h/v. Jag tycker hellre börja lite tidigare och korta dagar/veckor än att vänta till 2 tex och sedan behöva gå heltid pga att FP är slut. Men alla måste ju göra som det passar deras barn och familjer.
Lycka: Hur går det med svärmor? -
God fortsättning på er allihopa!
Någon av er som läst senaste numret av Medicinsk vetenskap?
De skriver bland annat att upprepade missfall kan bero på fel i livmoderslemhinnan, som gör att det går fel i dialogen mellan mamman och fostret redan från början.
De nämner även störningar i hormonbalansen eller immunförsvaret, livmodermissbildningar eller genetiska avvikelser. Men just teorin om livmoderslemhinnan hade jag inte hört förut. Tyvärr hittar jag inget konkret om behandling, men det var en intressant artikel om barnlöshet.
Se http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=37314&a=112771&l=sv -
Vill önska er alla ett riktigt gott nytt år!
Tänk ändå att vi också fick fira nyår med egna små älsklingar till slut -
Hej på er! Är det någon som tittar in här ibland?
Har en fråga till er med fler än ett barn. Hur fungerade det under er andra graviditet? Jag tänker på att jag sist var sjukskriver (blödningar) i början av graviditeten, inte fick bära, sov 12/h dygn osv. Det är ju lite svårare att leva så när man har ett barn och ska klä på, lyfta, dra vagn uppför trappor osv. Även om jag skulle bli sjukskriven kan jag ju inte undvika allt sånt, isåfall måste ju mannen typ bli hemmaman... Hur gör man? (Är inte gravid än)
-
jag har traden I mina favoriter och kikar in pa fl da och da. Tyvarr har jag inget att komma med krusbar eftersom jag inte hade de restriktionerna forsta gangen. Men jag kan tanka mig att du far forsokalagga upp det sa att du lyfter etc sa lite som mojligt bara.. Sedan borjar jag ocksa tro pa att for en del sa forandras saker efter forsta graviditeten och andra blir inte lika svar.
Har ar det nu bara 8 veckor kvar eller nagot sedan kommer min andra blodfortunnar bebis! -
Krusbär skrev 2011-02-21 10:39:04 följande:Hej på er! Är det någon som tittar in här ibland?
Har en fråga till er med fler än ett barn. Hur fungerade det under er andra graviditet? Jag tänker på att jag sist var sjukskriver (blödningar) i början av graviditeten, inte fick bära, sov 12/h dygn osv. Det är ju lite svårare att leva så när man har ett barn och ska klä på, lyfta, dra vagn uppför trappor osv. Även om jag skulle bli sjukskriven kan jag ju inte undvika allt sånt, isåfall måste ju mannen typ bli hemmaman... Hur gör man? (Är inte gravid än)
Nu hade jag ju inga problem innan första utan mina mf kom mellan mina barn, så jag hade en 1,5-3,5 åring hemma (Hon hann bli 3,5 innan lillebror tillslut kom ut!
)
JAg aktade mig för dumma saker, tränade inte osv, men jag levde iaf som vanligt.
Klart jag bar henne ibland, men inte om jag inte behövde. Jag gjorde det så enkelt för mig som jag kunde, fuiskade med det jag kunde osv. Tycker att det funkade helt ok, men så hade jag inga blödningar eller nåt den grav som det tillslut gick vägen med...
Passar på att gratulera Bettan som är välkommen in i denna tråd såhär på "andra sidan"
Får se när hon dyker upp, man har ju lite mycket såhär i början
-
Ahöst och Cia: Tack för svar! Det är nog som ni skriver - man får försöka undvika vissa saker så gott det går. Förhoppningsvis kan det gå bra ändå. Mina mf var dessutom alla väldigt tidiga så det berodde nog mer på annat än fysisk ansträngning. Men man vill ju såklart minimera alla eventuella risker.
Spännande Ahöst med ny bebis!
Hoppas att Bettan dyker upp så småningom. -
Hej! Vad kul med lite liv i tråden!
Jasså Krus, går du i syskon-tankar nu?
Kram, kram på er alla! -
Kul att höra av dig, Mikes! Hur är det med lillan? Inte så liten längre, kanske?
Jo, vi har börjat fundera lite på syskon... Är lite kluven dock - både med tanke på mf och på hur jobbigt det var första året med lilleman. Samtidigt känns det som att det bara är att köra på för man vet aldrig i förväg hur det blir. Det kanske inte ens funkar igen. Man får ta ett steg i taget.