• Lycka77

Efter upprepade mf-forts

Vi fanns där för varandra när vi hade det som jobbigast...

Nu har vi äntligen fått våra efterlängtade små, den värsta tiden är över.
    Här kan vi dela vardagens små bekymmer men även de underbara stunderna.
    Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
  • Svar på tråden Efter upprepade mf-forts
  • BettanB

Tack, Krus. Är ni? Ingen som har mirakeltips? Min lille sover typ bara 1-2h i stöten (på sin höjd) -dygnet runt. Riktigt jobbiga nätter. Kärt besvär så klart, men väldigt jobbigt i längden.

Sorgen är inte svart, den är randig. BettanMansion: där den mörkaste sorgen blandas med den största lyckan.
  • StoraD

Hej hej! 

BP: joo Dr M har sagt att vi får Innohep vid nästa graviditet. Jag hade sparat lite sprutor också, men så såg jag häromdagen att de hade gått ut(!) så jag fick gå iväg och lämna in dem på apoteket, lite snopet faktiskt! Jag önskar att jag hade lite trombyl hemma, jag hade gärna velat börja ta dem vid ÄL redan. Vi får se!
    Men hur var det? Har du gjort en mf-utredning? Om du har gjort en och inte hittat ngt fel så kan du ju försöka kontakta Dr M i Helsingborg, som kanske kan hänvisa dig till ngn i ditt område? Bettan har haft mer kontakt med honom än jag på sistone!

Bettan: min lillskatt sov uselt (max 2 timmar) hela sitt första år, men jag har också många vänner som hade struliga småknattar som sov uselt ett par veckor, hela nätter ett par veckor osv, ofta går det nog upp och ner! Jag tror att det absolut vanligaste är att det ändrar sig av sig själv, när de är så små är det inte mkt man kan göra. Det enda jag hörde var att tänka på att det inte var för varmt i rummet. Jag har alltså inga tips mer än att försöka sova på dagen när mini sover + försöka dela lite med din make om ni ger ersättning. Om du helammar går ju inte det lika lätt förstås, utan då kan du försöka sova lite när han är hemma. Vi gjorde ofta så att jag gick och la mig och sov ngn timme när min man kom hem från jobbet. Dock är det ju trist att inte kunna umgås alla tre, men det är ju en övergångsperiod, och man kan testa lite olika lösningar (sovmorgon på helgen, osv).

När min kille var lite större än vad din mini är nu, så började jag liggamma honom och somnade då själv om vid amningen, men jag vågade inte det när han var pyttig faktiskt (av rädsla för PSD). 
    Nu sover lillen rätt bra, och det har kommit av sig själv, vi har inte gjort ngt särskilt, vi har inte testat ngn metod. Men visst är det jobbigt, det är det! Jag vet Krusbär hade det också riktigt tufft!

*vinkar till er andra finisar också* 

• Cia o krabaten

Bettan: Härda ut är mitt tips!
    Nu är min grabb 2,5 och nätterna är inte hemska längre
    Men han vaknar fortfarande!
    OM han mot förmodan sover bra så vaknar han vid 5 och ska upp då, men om han vaknar ett par ggr under natten så kan han sova till 6.30

• StoraD

ja just det, det var ju jag som inte kunde fatta mig kort utan alltid skrev låååånga inlägg!

• Cia o krabaten
    StoraD skrev 2011-03-07 16:46:21 följande:
    ja just det, det var ju jag som inte kunde fatta mig kort utan alltid skrev låååånga inlägg!
    *fnissar åt MCC*
  • StoraD

*kastar en kotte på Cia för gamla goda tiders skull*

• BettanB

*fniss*

Jo, härda ut är väl lite "copingstrategin" jag fått välja. Helammar så sambon kan ju tyvärr inte hjälpa jättemycket; han försöker ta Mini lite ibland iaf, men det blir ju aldrig långa stunder innan bebis saknar mamma (läs mammas bröst) igen. Och sova på dagen kan jag inte; försöker så ofta jag kan, men ligger bara och tänker och fastnar i funderingar (lider av insomnia i vanliga fall och sov förr bara med hjälp av sömnmedel). Så nu börjar jag bli grymt trött. Men det går ju över...

Vad gäller nästa försök så hoppas jag kunna på innohep från antenatalen här i i Gbg; vet ju inte om dr LM kommer att kunna hjälpa oss igen (det knarras visst en del över att han tar så många patienter från andra landsting.. ).

Sorgen är inte svart, den är randig. BettanMansion: där den mörkaste sorgen blandas med den största lyckan.
  • StoraD

Bettan, jag kunde inte heller sova när lillen sov. Jag hatade själv det tipset, innerligt. Jag hatade alla som sa det, och det förnumstiga och präktiga sättet som de ofta det på. Jag hatade mig själv lite när jag sa det till dig, det är ju inte så att man inte SJÄLV hade tänkt den tanken! Ibland kläcker man bara ur sig standardfraser...

• BettanB

Hahaha... Jo, fast det är ju ett bra tips... om det bara hade funkat. Och jag tycker ändå att det är rätt skönt att få ligga i sängen och sträcka ut lite (utan bebis i sängen -samsover annars). Tänkte försöka pumpa ur och ge Mini till sambon en hel natt, någon helg framöver. Problemet är att hinna pumpa ur, för lillgrisen äter typ hela tiden..
    Å andra sidan så är det ju himla fint att han går upp bra i vikt (runt 500gr/v. ).

• babblar på

grattis bettan! Min dotter var vaken så på nätterna väldigt länge
    Krus:jo man är ju lite sugen

trombyl har jag lyckats få men inget annat. Har några prog kvar men de räcker ju inte

Svar på tråden Efter upprepade mf-forts