-
-
Svar på tråden Efter upprepade mf-forts
-
Kikar in en snabbis och ser att det är full fart i tråden!
Vill önska alla en riktigt skön midsommar!
Hörs mer efter helgen. Kram på er alla! -
Hej tjejer!
Nu har jag äntligen anledning att komma hit!
Fredag 17:e juni föddes våran lilla prins
Äntligen är jag mamma
*vinkar till alla* -
Hej Irma!
Välkommen till tråden! -
VÄLKOMMEN in, Irma!!
Så himla kul att se dig här. 
-
Grattis!
Välkommen hit Irma
-
Grattis Irma!
Härligt att se dig här!
-
Hej på er!
Nu kommer ett riktigt EGO-inlägg som bara handlar om MIG MIG MIG!
Nu har jag mailat LM i Helsingborg om ev ny graviditet (även om det ännu inte tagit sig för oss). Som du sa Bettan, så ska han inleda en studie 1 okt där den berömda hypotesen äntligen ska testas. De testar även tender-love-care, som också tydligen har varit lika effektivt på graviditetsutfallet. Fasiken om inte jag nästan tror mer på det i mitt fall
Nä, jag vet inte. Hur som helst. Innan den 1/10 har läkemedelsverket bestämt att de inte får ta emot fler patienter, som han sa. Så där får jag ingen hjälp, åtminstone inte innan oktober.
Jag undrar hur många patienter LM har? Problem i tidigare forskning har väl just varit populationen, även om jag antar att Blomberg i Borås (som testar Trombyl), börjar få ihop ett ordentligt antal. Jag förstår inte hur Blomberg fått forskningsmedel för en så omfattande studie? Nåväl
Han erbjöd inte oss att vara med i studien, men jag antar (mot bakgrund av stora-n problematiken) att vi får vara det? Jag får fråga annars! Det kanske är ngt med att de bara vill ha förstföderskor, vad vet jag!
Jag vet inte vad jag ska göra, det är ju såklart en randomiserad studie, varav min tvekan. Kanske ska jag försöka hitta ngn annan som ordinerar innohep? Samtidigt tror jag mkt på TLC och det får man ju oavsett om man får placebo eller innohep! Får jag innohep av en random gyn i Malmö, så får jag kanske inte lika täta kontroller. Fasiken! Hur hade ni andra tänkt? -
LillaD: skulle tro att bara förstföderskor är aktuella, så jag tror inte ens det blir en fråga tyvärr. Redan faktumet att du har fött ett barn kan ju medföra att det går bättre nu (tror dr Beer var inne på det också), så det skulle ju störa studien en del.
Jag kommer absolut att vilja ha innohep nästa gång men i mitt fall var det ju annorlunda; min lille killes tillväxtkurva avtog ju rejält och jag hade ordentliga infarkter i moderkakan som man kunde se efteråt. TROTS innohepen. Så jag är absolut en av dem som blev hjälpt sprutorna... Min hypotes är att de som fick stora barn (och "noll" komplikationer) redan med låg dos innohep egentligen kanske inte behövde sprutorna lika mycket som TLC. men jag vet inte... *funderar*
-
Hej Betten, tack för ditt snabba svar! Jag hyser också en farhåga för att de bara vill inkludera förstföderskor, det verkar liksom rimligt. Annars får de nästan ha två grupper (omföderskor och förstföderskor), och så stor population lär han inte ha. Han sa också att de inte tar emot patienter under hela tiden som projektet pågår, så då får jag isf vänta tills projektet är slut innan jag får hjälp där. Fasiken.
Kanske är det som du säger att inte innohep var nödvändig för oss, jag har också funderat kring det. LilleE vägde ju 4400 och det var en helt komplikationsfri graviditet som du säger. Men orkar jag med en graviditet där jag "chansar"?! Då vill jag åtminstone ha täta kontroller istället... hur ska jag få ihop detta? Har du hört talas om ngn annan i Skåne? Du har trots allt varit i denna mf-sväng senare än jag (som ju helt slutade läsa när jag fick lillen 2009).
Tack för att du svarande så snabbt vännen! Det känns som igår som jag tjatade med dig om Dr LM, och nu är vi där igen, fast omvänt! -
LillaD: Attans att det skall ta sån tid innan de får ta emot patienter igen.
Känner tyvärr inte till någon annan; vare sig i Skåne eller någon annanstans.
Och har lite ångest över det jag med. En läkare på antenatalen lovade hjälpa mig med innohep nästa gång (och det var pga av att moderkakan såg ut som den gjorde), men täta besök lär jag ju inte kunna få.
Kommer sakna Leif och hans omtanke något enormt.... Fast det gör jag ju nästan ändå; gravid eller ej.