• Lycka77

Efter upprepade mf-forts

Vi fanns där för varandra när vi hade det som jobbigast...

Nu har vi äntligen fått våra efterlängtade små, den värsta tiden är över.
    Här kan vi dela vardagens små bekymmer men även de underbara stunderna.
    Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
  • Svar på tråden Efter upprepade mf-forts
  • fruZ

18 april, men här får man det på första RUL så det har vi vetat länge!
    Här är det verkligen stiltje i magen i ett par dagar. Typiskt jobbigt!

• Mikes bride

Härligt Krus och a80! Gräddfil, gräddfil!!!

Jag ska på RUL i mellandagarna, så vi får hålla tummarna att allt ser bra ut då. (Skippar KUB även denna gång)

Skickar en gruppkram till alla er fantastiska kvinnor i den här tråden! Det känns som att utan er hade jag inte suttit här med vår underbara dotter. 

• StoraD

Grattis a80! Och MB - jag håller tummarna för dig! 

• Krusbär

MB: Håller tummarna för dig på rul, det går säkert bra!

a80: Kände du mycket med dottern? Vet du om du har moderkakan fram eller bak? Jag verkar ha den bak den här gången, kanske därför jag känner så mycket redan.

Alltså, jag fattar inte varför alla måste kommentera ens mage och kroppsform hej vilt när man är gravid?! Jag har redan fått flera kommentarer om att min mage är jättestor. En frågade till och med om det var dags snart! Hallå - jag är i v. 20, har gått upp 3 kg och livmodern går upp till naveln precis som den ska göra vid den här tiden. Magen syns men enligt bm är den inte alls onormalt stor. Jag försöker att inte ta åt mig, men vad tänker man med när man slänger ur sig såna kommentarer? Vill man att personen ska känna sig tjock, ful, onormal eller tänka att det är något fel på barnet?! Samma sak om folk säger att magen är liten, som om barnet inte växer som det ska. Visst, de flesta menar inget illa, men varför kommentera alls i så fall? Kan man inte bara säga att magen är fin eller att den syns? De flesta som kommenterar är dessutom kvinnor som själva har fött barn. Demon

• fruZ

Hej Krusbär!

Jag vet inte om jag kände mycket eller lite med dottern, men har moderkakan fram både då och nu så det spelar säkert roll. Något känner jag varje dag nu, men framförallt när jag ligger/sitter stilla en stund.

Jag håller helt med dig om magen, ge fan i den! Jag har dessutom redan gått upp 8 kg (!!! och vägde redan några för mycket innan...) så jag känner mig verkligen tjock och det blir ju inte direkt roligare av att få kommentarer. Känns riktigt trist att jag gått upp så snabbt, hoppas verkligen att det inte fortsätter i den här takten, men nu mår jag iaf inte så illa längre så nu kanske det stannar av lite om jag inte måste äta hela tiden. Med dottern gick jag upp 14 kg och det var rätt lagom. Men ändå fick jag ju ont i fötterna i 2 år efter förlossningen så nu vågar jag inte tänka på hur det ska gå.

• Krusbär

a80: Skönt att du känner varje dag, det kanske minskar oron lite? Förra graviditeten gick jag upp 14 kg totalt, varav det mesta den första halvan. Så jag hade precis som du har nu gått upp 8 kg eller mer vid vecka 20. Den här gången låg jag lite på plus innan jag blev gravid, troligen därför det (peppar, peppar...) gått lite långsammare hittills.

Det är en väldigt massa snack om Victorias (kronprinsessans) mage också. Att den är så otroligt stor och att hon helt säkert väntar tvillingar. Suck. Jag tycker hennes mage ser helt normal ut med tanke på att hon ska föda om tre månader. Min är inte så mycket mindre den.

Hur mår ni andra, icka-gravida?

• Lilleskuttan

Hej tjejer!! Var länge sen jag var här och läste.
    Grattis till alla er med små i magarna.. Skönt att det går bra.
    Min "lilla" M fyller snart 3 Förvånad och jag känner att det kanske börjar bli dax för syskon..
    Tyvärr tycker inte min sambo det.
    Ni som hade det jobbigt första gången, vad tyckte era sambon om att försöka igen?

• fruZ

Hej Lilleskuttan!

Min man tyckte att det var jobbigt men okej. Som jag. Vi visste att vi ville ha syskon någon gång och han ville ha minst 3 år emellan så när det väl var dags så var vi inställda på det sedan länge.
    Varför vill inte din sambo, för att det var jobbigt förra gången? Eller för att han vill ha fler år emellan eller inte ha fler barn?

• Lilleskuttan

Han vill inte och orkar inte gå igenom allt vi fick göra med M. Jag förlorade 2,3 l blod vi förlossningen så han är även rädd att nåt ska hända mig. Jag förstår honom men längtan efter en till är väldigt stor..

Svar på tråden Efter upprepade mf-forts