• Lycka77

Efter upprepade mf-forts

Vi fanns där för varandra när vi hade det som jobbigast...

Nu har vi äntligen fått våra efterlängtade små, den värsta tiden är över.
    Här kan vi dela vardagens små bekymmer men även de underbara stunderna.
    Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
  • Svar på tråden Efter upprepade mf-forts
  • Krusbär

En sak jag har funderat på är det här med högt hb (som gör blodet mer trögflytande) under tidig graviditet och sambandet med missfall. Jag hade ju hb 146 vid inskrivningen sist, vilket är gränsvärdet för ökad risk för blodproppar i moderkakan. Men eftersom jag redan åt Trombyl, som är blodförtunnande, var det ingen fara. Och det har ju gått bra hittills. Förra graviditeten hade jag inte riktigt lika högt, men skrev då in mig några veckor senare. Och hb:t verkar sjunka under graviditetens gång.

Jag tänker alltså att förhöjt hb i början av graviditeten skulle kunna vara en orsak till mina tidiga mf. Jag har inte särskilt högt hb i vanliga fall, men av någon anledning ökar det mycket när jag blir gravid. Kanske är det immunologiska faktorer som ökar hb? Utan trombyl kanske det kan orsaka blodproppar, som leder till tidiga mf?

Är det någon av er andra som haft högt hb i början av graviditeten?

• Irma

Krus: Jag har också haft högt HB i början på mina graviditeter (och även en bra bit in i den som gick bra). Har iufersig högt HB som ogravid också (oftast 140-150). Har inte hört någon teori om att immulogiska faktorer skulle öka HBt, intressant tanke! 

• Finessan

Tack MB och lillaD! Visst är det bonus om det blir ett barn till. Precis vad jag sa till en kollega härom dagen. Går in i v. 6 idag så jag har nu passerat ett kritiskt stadium. Innan lilla V fick jag två mf i v. 5+5, med bruna flytningar och svaga + innan. Den här gången, precis som med lilla V har jag fått starkt +. Nästa onsdag väntar VUL.

Dum som jag är har jag googlat statistik på nätet och den är inte direkt upplyftande. Mycket på grund av min ålder och allt som kommer med det, från mf till kromosomrubbningar. Risken för Downs är tex högre för mig än vad risken för mf vid moderkaksprov/fostervattensprov är. Jag har dock redan krossat statistiken genom att bli gravid på första försöket. Tungan ute

Ang. tillväxt-ul så fick jag två förra grav. Ska försöka fixa till det den här gången också.

Lilleskuttan, jag gjorde en koagulationsutredning av andra orsaker för ett tag sedan och märkligt nog så var de två blödningsproverna, som jag tidigare hade problem med, helt ok. Höll på att trilla av stolen! Kan bli så, sa överläkaren. Förvånad Nu frågade jag min läkare om vi skulle ta om alla prover, men hon tyckte det var onödigt eftersom behandlingen kommer att bli densamma  ändå. Två prover tog hon dock, Trombocyter och blödningstid.

Högt Hb-värde vet jag att vi har pratat om tidigare. Jag har ett skyhögt värde, har alltid haft. Jag mailade en läkare som hittat ett samband mellan fosterdöd i sen grav och högt hb-värde för att se vad han trodde om mf och högt hb-värde. Ska se om jag hittar svaret i min mail. Har för mig att det inte fanns något forskat på att det är så, men att det inte är omöjligt.

• fruZ

Det där med Hb är intressant. Jag har alltid högt (140-150) och så även i början av graviditet. Sen sjunker det, förra grav till 104 någon gång i mitten, den här gången 125 i v 24.
    Känns ju som en inte helt osannolik iaf bidragande orsak till många av våra missfall, eller?

Idag har jag träffat en vän som var gravid för första gången när jag var gravid med lilla N, jag var då dödsorolig att vi skulle få missfall igen och de inte och att vi därför skulle tycka det var jobbigt att ses. Det blev inte så, det var de som fick missfall när vi båda var i v 12 och det var riktigt jobbigt att träffas under hela min graviditet. Ungefär när lillaN föddes blev vännen gravid igen och de fick en liten tjej som alltså oxå är 09a. Nu ska de få barn igen, bara några månader före oss. Känns så himla roligt att vi trots allt trassel har våra andra barn på gång och den här gången nästan samtidigt! Jag tror att det är fördelen med elände, man får lite mer vett att uppskatta det fina i livet.

• BettanB

Finesssan: Grattis till plus; hoppas du slipper med oro än nödvändigt (helt fria från oro kan vi väl aldrig bli).

I BettanMansion är sorgen randig.
  • Finessan

Tack Bettan! Hur går det med din pojke?

a80, det är ju flera av oss här som har ett högt Hb. Slump? Nja... Kul med din väninna.

• StoraD

Hej igen, ja nu har jag också plussat, äntligen - det tog nästan ett år. Men det är lite jobbigt just nu, eftersom jag haft blödningar till och från sen plusset (på julafton). Jag trodde därför att det var ett mf, och kontaktade inte LM.

Men så i veckan var jag på KK-akut eftersom jag börjat få väldigt ont på ena sidan (misstänkte själv X), och där var visst en liten krabat (v. 6+6), med ett tickande hjärta där det skulle. Nu har jag sett hjärtan förr och sedan fått missfall (2 ggr tidigare har det hänt), så jag känner mig ff rätt så krass. Men, så kontaktade jag ändå Leif i veckan.

Jag har emellertid inte fått ngt svar från Leif än, och han kan ju vara på semester (han brukar ju annars svara snabbt på mail) och nu känner jag mig lite orolig. Ni har inte koll på ngn annan i Skåneregionen som skriver ut innohep?  

Förlåt att detta blev ett ego-inlägg, jag känner mig inte helt på topp om jag ska vara ärlig. Känner mig dum som inte kontaktat Leif tidigare, och det känns som att det "mitt fel" om det blir mf nu. Usch usch. 

• Finessan

Men åh, grattis lillaD! Då ligger vi nästan lika. Håller tummarna för oss båda att det ska gå vägen. Hjärta

Kan du inte kontakta en privat gyn imorgon, förklara läget och se om du kan få det utskrivet?  Tror det är lättare med de privata.

• BettanB

LillaD: Grattis till plus. Men du tar ASA under tiden iaf? Hoppas Leif svarar snart och att du får innohepen asap.

I BettanMansion är sorgen randig.
Svar på tråden Efter upprepade mf-forts