• Lycka77

Efter upprepade mf-forts

Vi fanns där för varandra när vi hade det som jobbigast...

Nu har vi äntligen fått våra efterlängtade små, den värsta tiden är över.
    Här kan vi dela vardagens små bekymmer men även de underbara stunderna.
    Dum spiro, spero -- Så länge jag andas, hoppas jag
  • Svar på tråden Efter upprepade mf-forts
  • Cia o krabaten
    fruZ skrev 2012-01-09 18:51:19 följande:
    Cia; ja, 15 veckor kvar! När du säger det så låter det ju lite?! Men jag tycker nog att hösten har varit lååång. Hoppas att våren blir kortare...

Funderar lite på att boka privat tillväxt-UL nån gång kring v 32. Vi fick det ju genom landstinget förra gången, men eftersom den läkare jag gått till den här gången är ett ärkepucko så har det förstås inte varit tal om något sådant. Får/fick ni andra det? Jag minns att jag tyckte det var väldigt skönt att se att allt stod rätt till i v 32.
    Jag fick ett tillväxt-UL då, men jag minns dte inte som kurvan avvek så himla mycket, tror det var lite omtanke också med i bilden
  • Krusbär

Finessan: Förstår din oro, men håller tummarna. Det kan ju gå bra! Tycker också att andra graviditeten hittills varit lättare. Mindre oro och mindre dramatik och trassel, fysiskt och psykiskt. Och för mig är det stor skilnad när jag redan har ett barn. Hoppas att det blir en bättre graviditet än sist för dig!

a80: 15 veckor kvar här också. Börjar nästan tycka att tiden går fort! Vi fick erbjudande om tillväxt-UL i v. 32 för att det är en bra bm som har som rutin att göra det på alla som har haft någon form av "trasslig bakgrund". Med sonen var det aldrig tal om det, gick hos en annan (sämre) bm då. Kan ni inte gå privat? Vi gjorde privat KUB med sonen, kostade ca 1800 kr.

• Krusbär

Finessan: Med sonen var jag ordinerad 1 T och 1 prog till v. 12. Men jag tog 2 av varje till v. 14 och sen 1 T till v. 3. Gick även på akupunktur till v. 15. Den här gången har jag bara tagit 1 av varje till v. 13, därefter ska jag ta 1 T till v. 37.

• Lilleskuttan

En fråga till er som är gravida igen, Har ni tagit nya prover innan ni blev gravida igen eller har ni kört på samma behandling som förra gången?

• fruZ

Lilleskuttan; jag får (efter övertalning av en oförstående gyn) samma som förra gången. Inga nya prover eftersom jag aldrig fick ta några som visade nåt...

• Mikes bride

Finessan: Men grattis för tusan! Vad roligt!
    Jag känner nog väldigt lika som a80, känner mig mer distanserad till den här graviditeten, trots att jag blöder mer nu p.g.a föreliggande moderkaka. På nåt vis känns det lite som att ett syskon till A är som en "bonus" och att livskrisen är avklarad, eller hur jag ska försöka förklara det....
    För mig är den här graviditeten jobbigare. Har mått mkt sämre, fick foglossningar och ischias redan i v.10, men jag jobbar bara 50%, så än så länge så funkar det.

Jag har precis passerat halvtid, och det känns som att den här gången går tiden väldigt långsamt, även om dagarna är fullspäckade . Konstigt.
    Jag fick samma behandling direkt. T och prog från + och Fragmin från konstaterat tickande hjärta. Inte lika täta kontroller, men ska på tillväxtultra i v.32.

Önskar alla en god fortsättning på det nya året! 

• Krusbär

Lilleskuttan: Inga nya prover men får samma behandling (T+P).

Mikes: Jobbigt för dig! Betyder det något vid förlossningen att moderkakan är föreliggande? Jag kände som du, att ett syskon inte var självklart utan en bonus och att livskrisen (rädslan att förbli barnlös) låg bakom mig.

• StoraD

Grattis Finesssan! Håller alla tummar och tår för dig vännen!  

God fortsättning på er allihopa!  

• Mikes bride

Krus: Om inte moderkakan har flyttats upp tillräckligt vid tillväxtultrat så blir det planerat snitt. Så håll tummarna att den följer med livmodern upp nu, skulle vara skönt att slippa men det är inget som jag gräver ner mig för heller.

• Krusbär

MB: Håller tummarna för att du slipper snitt och blödningar.

Svar på tråden Efter upprepade mf-forts