• NoMatter

För oss pladdriga.

Här kan vi pladdra på om allt och inget istället för att pladdra sönder den andra tråden.

Det största modet är tålamodet!
  • Svar på tråden För oss pladdriga.
  • CuteElliz

vad härligt att du fått träffa en så bra läkare...!!!! jag kommer ihåg när jag ringde till mvc o sa att jag var tvungen att få ngt mot illamåendet... jag kunde knappt äta ngt alls... jag sa som det var: jag äter ett par tuggor o sen mår jag superilla o får inte i mej mer...

försök att vila så mycket du kan nu i slutet, det är mitt råd... ta för vana att ta en tupplur på dagen också... det behövs sen när det är dags... min sötunge vände på sig ganska tidigt o fixerade sig i ganska god tid innan bf...

ett par tips: köp hem nattbindor att ha när slemproppen går... om du märker det vill säga... men misstänker du vattenläckage så tar du på dej en binda o sen kollar du den lite senare...

bli inte heller förvånad om du ngn dag eller två innan förlossningen blir superlös i magen o det är jättemörkt...

för min del var det som så att slemproppen gick på måndagen, på tisdagen var jag jättelös i magen o då var det dessutom jättemörkt... nästan svart... på onsdagnatten åkte vi in o på torsdagmorgonen är hon född...

• t0va

Japp, jag har faktiskt börjat få in att sova middag. Vaknar vid 5:30 när sambon ska upp, somnar om runt 6:15 när han åkt, vaknar igen och går upp vid 10-11, sover middag runt 13 och sen slöar i soffan resten av dagen. Tror kroppen vill säga mig något ;) 

Tack för tipsen. 2månader kvar idag, känns så overkligt och aningen stressande. Fast vi ska nog överleva också. Jag ska börja bygga skötbord i helgen, har min ritning klar nu. Är sånt man får göra när man är helt hopplös på att virka och sticka som alla andra mammor sysslar med ;)  

• Fru U

tova , så skönt att du fått smärtmedicin som fungerar. Livet blir helt annorlunda när man kan få en respit från smärtan då och då.

Tänker på er allihop men orkar inte sitta mycket vid datorn längre. Jag håller mig sysselsatt med 'jobbet' och det är bra . Har till och med börjat förstå hur jag ska gå tillväga för att bara jobba lite (vill så mycket, så gärna ju och har svårt att begränsa mig) så att kroppen håller. För jag vill aldrig möta Väggen igen, någonsin!!

Svaren bor i hjärtat
  • t0va
    Fru U skrev 2010-06-22 14:07:04 följande:
    tova , så skönt att du fått smärtmedicin som fungerar. Livet blir helt annorlunda när man kan få en respit från smärtan då och då.

Tänker på er allihop men orkar inte sitta mycket vid datorn längre. Jag håller mig sysselsatt med 'jobbet' och det är bra . Har till och med börjat förstå hur jag ska gå tillväga för att bara jobba lite (vill så mycket, så gärna ju och har svårt att begränsa mig) så att kroppen håller. För jag vill aldrig möta Väggen igen, någonsin!!
    Så kul att det fungerar. jag har fullt upp med mina kartonger, lyckades tömma 2st idag ihop med mitt boendestöd. Det funkar så jättebra och är så skönt att få lite avlastning. :) 

Tror vi har typ 25kartonger kvar, finns viss chans att de kan tömmas innan kiwin kommer. Tror ett antal ska ner i källaren, jag får inte ha mina 6kartonger med mjukisdjur  i lägenheten, han är så kinkig ;)

Visst blir livet så annorlunda när man slipper smärtan för en stund, nu kommer jag inte bli lätt att ha att göra med när vi ska snacka medicinering senare. Kommer inte acceptera att jag ska ha så grisont och behöva harva vidare med sömnmedicin som bara ger mig mer smärta och groggy i skallen men att jag får sova lite bättre.

Vem var det som höjde teromstaten idag?  Jag kommer smälta ;) 
  • Fru U

Jag tycker värmen är skön, har varit kallt här nere så länge nu. Fast det räcker gott med runt 20grader för mig.

Skönt att ni kommer vidare i hemmet. Fungerar det för övrigt med boendestöd o sånt?

Visst är det skönt att jobba, eller nja det där är nog fel uttryck. Det är roligt att kunna hjälpa till och träffa folk men det är jobbigt att vara så trött och jobbigt att bli skälld på när man gjort fel eller inte gjort fel

Har ni tagit reda på vilket kön kiwi har?

Själv tänker jag att om detta (att jag jobbar) inte bevisar att jag kan vara mamma så vette f a n vad som gör det .

Mitt största problem är inte att göra saker trots smärtan utan snarare att låta bli att göra för mycket (för jag är en ledartyp och jag kan dessutom inte se på när saker går åt skogen men jag försöker tvinga mig att inte göra för mycket, för det går ett tag men sen säger kroppen ifrån rejält istället ju).

Dexofen/doloxene tas bort från marknaden till hösten men du tål förhoppningsvis andra smärtmediciner.

De vill gärna tvinga på en antideppmediciner men för egen del har jag testat alla och de hjälper nada, men så har jag ju inte nervsmärtor heller!

Svaren bor i hjärtat
  • t0va

Japp, det fungerar kanonbra med boendestöd, sambons har komit igång också fast det går lite trögare, men bägge personerna verkar fatta att det kan ta lite längre tid för honom och så. Men de verkar vara jättetrevliga personer som kan anpassa sig :) 

Vi vet inte vad det är för kön på kiwin, men ska på ett extra ultraljud nästa torsdag så då ska jag fråga om de kan se det, vi är rätt så nyfikna :D

Känner som du med smärtan, det är inte den i sig utan att inte göra förmycket. Mitt boendestöd har förstått hur ont jag har, så hon stoppar och säger ifrån när det verkar som om vi gjort tillräckligt. Idag höll vi på ca 40min med kartongerna och plockade upp böcker och sånt. Sen fick det vara nog, även om jag har 2 timmar. Så skönt faktiskt att bli stoppad.

Tror det är tur att jag har en jättekiwi i magen nu med, hjärnan vill göra så mycket. Jag hämtade sambon förut på jobbet och körde dit honom igen sen. De skulle ha sommaravslutning i kväll. Sen tog jag en tur till babyaffärerna i stan för att kolla lite. Kunde nog hållt på med massa sen hemma också om det inte vore för att en viss kiwi håller på att böka och sparka sönder mina revben. Så den säger till lite då och då, och jag måste sträcka ut då. Det börjar bli så trångt att jag inte kan sitta normalt längre. Inte lätt att ha en kort överkropp ;)

Lyckades sätta fast en träskiva brevid diskmaskinen nu, vi handlade igår. Det är en stor glipa mellan skåpet och diskmaskinen och jag vill inte ha en tuggande pälsboll där bakom igen. Är så grymt varmt på balkongen så stackarn behöver få vara i köket lite men jag litar inte på att hon inte smiter bakom. Kan ju vara kul att ha diskmaskinen en vecka innan hon tuggar sönder kablarna ;)  

• Fru U

Förstår att du vill få ordning i lägenheten o alla saker på sin plats men inte till vilket pris som helst

Verkar som att lägenheten fungerar bättre för dig än den gamla gjorde.

Hur går det med anpassning, arbetsterapeut o sånt där?

(har inboxat dig också, eller gör strax i alla fall )

Svaren bor i hjärtat
  • CuteElliz

vad glad jag blir när jag ser att det flyter på för er...!!!

t0va: så lite så... vill du ha fler tips är det bara hojta...!!! btw om din sambo ska byta blöja på bb... ta med lite vaselin för det första barnbajset kan vara svårt att torka bort, men lite vaselin på så går det bra... =)  fick det tipset på föräldrakursen... Flört  plus att ni bör packa ner lite extra blöjor o gärna typ tvättlappar eller våtservetter att torka bebisens rumpa med... Flört  puder kan också vara bra att ha, men det brukar inte behövas första veckan...

nåja... fler tips = hojta...

fru u: jag förstår verkligen att det är tufft att INTE göra mer än vad man bör... hoppas allt går bra dock... =)

• t0va

VÅTSERVETTER!!?? Är du helt galen kvinna?! Då kommer ju bebisens hud frätas bort  Tungan ute

Tackar, noterar alla bra tips. Fick höra att man inte behöver ha blöjor för man får i någon box, men sånt litar jag inte på. Tänker ta med våra ändå så hanen slipper ränna iväg det första han gör och fixa mer blöjor om det behövs. Sen tar jag med nappflaskan och ersättningen också. Vägrar stå och tjaffsa om sånt om de nu tänker göra det. Ska testa amning men vi är överens här om att vi inte ska lägga ner en massa tid och kamp på det, funkar det inte då kör vi ersättning. 

Om hanen så ska gå iväg i smyg och fixa till det ;)

Nu ska jag skämma bort min hane lite, han har ingen lunch med sig idag så jag har fixat. Tänkte ta med kaninen på en biltur och lämna mat åt honom, så han slipper skutta till statoil och köpa färdiglåda. Jag har nämligen hittat en jättesöt filt jag vill köpa åt bebis, men den är väl lite över budgeten för filt ;)  

• CuteElliz
    t0va skrev 2010-06-23 11:53:27 följande:
    VÅTSERVETTER!!?? Är du helt galen kvinna?! Då kommer ju bebisens hud frätas bort  Tungan ute

Tackar, noterar alla bra tips. Fick höra att man inte behöver ha blöjor för man får i någon box, men sånt litar jag inte på. Tänker ta med våra ändå så hanen slipper ränna iväg det första han gör och fixa mer blöjor om det behövs. Sen tar jag med nappflaskan och ersättningen också. Vägrar stå och tjaffsa om sånt om de nu tänker göra det. Ska testa amning men vi är överens här om att vi inte ska lägga ner en massa tid och kamp på det, funkar det inte då kör vi ersättning. 

Om hanen så ska gå iväg i smyg och fixa till det ;)

Nu ska jag skämma bort min hane lite, han har ingen lunch med sig idag så jag har fixat. Tänkte ta med kaninen på en biltur och lämna mat åt honom, så han slipper skutta till statoil och köpa färdiglåda. Jag har nämligen hittat en jättesöt filt jag vill köpa åt bebis, men den är väl lite över budgeten för filt ;)  
    för min del var det inga problem... fick börja med ersättning som tillägg när jag ammade på bb eftersom min sötnos gick ner för mycket i vikt... ja, man ska få ngn box på bb men jag fick den aldrig... man måste fråga efter den o jag kom mej aldrig för att göra det då jag hade fullt upp med min lilla... amningen strulade för mej o plus att de upptäckte ett blåsljud på hennes hjärta på lördagen (hon föddes torsdagen)... så det blev lite oroligt för det istället plus en superkaotisk natt mellan lördag o söndag... men passa på att stanna extra på bb för att få hjälp med amningen o så de ser att du gör rätt så att säga... men skriv ett brev där du förklarar hur du vill ha det... där ska du isf skriva bl a det här med amningen att om det inte funkar så vill du inte kämpa massor för det...
Svar på tråden För oss pladdriga.