• NoMatter

För oss pladdriga.

Här kan vi pladdra på om allt och inget istället för att pladdra sönder den andra tråden.

Det största modet är tålamodet!
  • Svar på tråden För oss pladdriga.
  • Jagbyttenick
    t0va skrev 2010-09-10 22:12:08 följande:
    Idag mår han aningen bättre, han verkar ha fått sova lite på medicinen han fick igår. Vi har tom. gjort egen pizza ikväll och myst lite, fast självklart vaknade liten precis lagom tills det var dax att äta men han ville mest ligga och se söt ut så vi fick äta i lugn och ro. 

img.skitch.com/20100910-gmntthdh9ffttnq7d64xf... 
    Jag har faktiskt inte lagt dit giraffen utan han tog den själv och gosade ner sig. 

Är skittött på min kropp bara, mår bättre nu än någonsin för jag går mycket bättre. Men såret har gått upp och kleggar massor så det blir besök från distriktssköterskan imorgon igen, ingen sovmorgon här... Fast det är skönt att vi slipper ränna till sjukhuset eller vårdcentralen. Men sköterskan sa att det lär ta ett tag innan det läker ihop, men så fort som det inte rinner så mycket så kan hanen hjälpa mig att plåstra om. Just nu så är det lite för stort sår för att jag ska våga låta honom ta allt. Antar att sköterskorna kan se om det blir inflammerat lite före honom. 

Är livrädd för att få infektion i det nu också. Magen verkar läka annars även om jag har haft superont idag, men jag glömde ta medicinen. Inte så konstigt att jag har superont heller när de grävt så mycket, men snitten verkar läka ihop fint, bara insidan som ska läka. Men med tanke på att hela magen var som ett gigantiskt hårt blåmärke så tar det väl sitt tag.  
    Vad skönt att det går åt rätt håll för er!
    Såååå söt er lille var med giraffen Solig
    Förstår att du är rädd för infektion men skönt att du kan gå bättre! Hoppas det fortsätter så här nu, att du mår bättre och bättre för det är du väl värd! Tack för att du delar med dig!
    Kram {#emotions_dlg.flower}
    I'm a loser baby, so why don't you kill me
  • Denebola

Er kiwi är helt underbar t0va!!

Det är nog lika bra att sjukvårdspersonalen kollar på såret, hellre en gång för mycket än en för lite som innebär infektion. Det är ju inget litet sår heller så det är nog bra att ta det säkra före det osäkra. Men du måste komma ihåg din medicin Är det fortfarande en massa piller att ta? Förstår att det kanske inte är jättelätt att komma ihåg allt, särskilt som du inte bara har dig själv att tänka på.

Fortsätt kämpa, kom hit och spy ur dig när det blir jobbigt! Kramar!! {#emotions_dlg.flower}

• t0va

nope ät "bara" smärtlindring nu att ta vid behov... dvs var 6:e timme för hoppa över funkade ju inte. slipper antibiotikan om inget häder men än så länge så har jag ingen feber. ;)

villken busbebis nu vaknade han igen och vill leka, dyngsrytmen har han verkligen ärvt från sin pappa ;) 

• Denebola
    t0va skrev 2010-09-10 23:44:48 följande:
    nope ät "bara" smärtlindring nu att ta vid behov... dvs var 6:e timme för hoppa över funkade ju inte. slipper antibiotikan om inget häder men än så länge så har jag ingen feber. ;)

villken busbebis nu vaknade han igen och vill leka, dyngsrytmen har han verkligen ärvt från sin pappa ;) 
    Skönt det i alla fall Men sätt en timer så du kommer ihåg pillrena

Ha det så mysigt med lillen nu, själv ska jag gå och lägga mig och sova helt ostört (fast jag hade inte klagat om pojkvännen var här, även om han inte är så störande Tungan ute).

Nattinatt!
  • CuteElliz

så söt er kiwi är... =)

här är det dags för dop... känner mej lite halvstressad faktiskt... men men... det mesta är gjort... bara jag som har lätt att stressa upp mej så jag hade helst velat ha allting klart redan i förra veckan... inklusive tårtorna... haha... men men... det löser sig ju bra ändå... =)

hoppas ni får det bra snart t0va... men du är superduktig på att kämpa på... önskar så att jag kunde komma o hjälpa till, men har lite fullt upp här hemma...

det har hänt en hel del här hemma... karln min har sagt upp sig... vilket ledde till att hans chef verkar göra allt i sin makt för att få en anledning till att ge honom sparken... sambon var schemalagd ledigt igår (fredag) men blev beordrad att arbeta ändå... som han sa till mej så kunde han inte gärna arbetsvägra för då skulle han få sparken o inte få ngn slutlön... vilket verkar vara precis vad hans chef vill... kan tillägga att chefen ville att sambon skulle betala ett par skärmar... för att släpet sänkte sig under färd... han menade på att det kunde inte vara annat än slarv från min sambos sida... det var anledningen till att sambon min sa upp sig... så snart går han på föräldraledigt o jag ska börja leta jobb...

• Denebola
    CuteElliz skrev 2010-09-11 09:46:52 följande:
    så söt er kiwi är... =)

här är det dags för dop... känner mej lite halvstressad faktiskt... men men... det mesta är gjort... bara jag som har lätt att stressa upp mej så jag hade helst velat ha allting klart redan i förra veckan... inklusive tårtorna... haha... men men... det löser sig ju bra ändå... =)

hoppas ni får det bra snart t0va... men du är superduktig på att kämpa på... önskar så att jag kunde komma o hjälpa till, men har lite fullt upp här hemma...

det har hänt en hel del här hemma... karln min har sagt upp sig... vilket ledde till att hans chef verkar göra allt i sin makt för att få en anledning till att ge honom sparken... sambon var schemalagd ledigt igår (fredag) men blev beordrad att arbeta ändå... som han sa till mej så kunde han inte gärna arbetsvägra för då skulle han få sparken o inte få ngn slutlön... vilket verkar vara precis vad hans chef vill... kan tillägga att chefen ville att sambon skulle betala ett par skärmar... för att släpet sänkte sig under färd... han menade på att det kunde inte vara annat än slarv från min sambos sida... det var anledningen till att sambon min sa upp sig... så snart går han på föräldraledigt o jag ska börja leta jobb...
    Men jisses vilken människa! Tillbaka i sandlådan för att kasta spadar omkring sig?? Jag vet inte vad som är bästa lösningen, men ett sätt kan vara att din karl talar om att han märker vad chefen gör. Dvs. han säger "jag vet om vad du försöker göra, du letar fel hos mig eftersom jag har sagt upp mig, men jag tänker inte gå på det, och jag tänker göra mitt jobb på bästa sätt tills jag ska sluta enligt min uppsägning". Det gör att chefen tappar makten kan man säga. Dessutom ska din sambo sakligt kunna beskriva varför släpet sänkte sig osv. Dvs göra det klart en gång för alla att det inte var hans slarv, så att chefen inte kan gnälla mer om det.

Obs, detta är bara en hemmasnickrad lösning, så det kanske blir helfel att göra så också! Men man tycker ju att en vuxen människa ska kunna hantera situtationen proffessionellt (vilket han iofs inte verkar göra), men att ta ett snack med chefen om vad han sysslar med kanske inte är fel.

Du får ge sambon lite pepp att hålla lugnet, det kanske är bättre att vika sig lite (som att jobba trots att han inte var schemalagd) för att "vinna" fajten om uppsägning vs. sparken. Det är en kort period han måste vika sig, men i slutändan kan han vara stolt vöer att vara "the bigger person". *pepp pepp pepp*

Hoppas du fick ut något av detta hemmasnickrade svammel Lycka til på dopet! Nalle Är det i morgon eller? Hur gammal är skruttan nu egentligen? *dåligt minne*
  • CuteElliz

problemet med sambons chef är att han inte kan ta att man försöker prata med honom om nånting... hade det varit jag hade jag blivit förbannad redan när jag helt plötsligt fick ett nytt schema några dagar efter att jag sagt upp mej... hade sagt åt chefen att det schemat kunde han glömma skulle börja gälla när han ville... ville han att jag skulle gå på nya schemat så ska han följa reglerna o komma med ändringen 5 arbetsdagar innan ändringen... inte två... men men... allt detta sliter ju på oss här hemma också är klart... jag blir frustrerad över att sambon inte hjälper till ordentligt o han i sin tur blir frustrerad över att jag blir sur för att han inte hjälper till... så jag förstår min sambo till fullo, men kan inte hjälpa att jag känner mej lite irriterad... fast helst av allt skulle jag vilja vända mej till facket som sambon är med i o berätta vad hans chef gör...

kan tillägga också att samma släp hade varit inne pga att skärmarna pajat pga att släpet sänkte sig under färd... det var samma sak som hände min sambo... o eftersom de haft inne släpet ett tag pga det så antog ju min sambo (det hade jag också gjort) att de hade åtgärdat det som var anledningen till att släpet sänkte sig under färd... lite som jag uttryckte det: korkat att bota symptomen men inte sjukdomen... men det var just det som han inte hade gjort rätt i enligt chefen... från början sa sambon att han skulle hålla ut eftersom hans chef sagt att han var på väg in i väggen igen o skulle trappa ner nu under hösten... men han kunde inte hålla huvudet kallt o säga åt honom att fara o flyga i det läget...

nåja... dopet gick jättebra... en lite stressad mamma under fredagen som tog ut mycket irritation på sin sambo... Skäms  men men... det verkade som att han tog åt sig (det var inte bara frustration i stunden utan mycket "undanstoppad" irritation också som kom upp till ytan) o sen har det blivit bättre igen... lillan verkade tycka att prästens skägg var intressant för det skulle hon känna på... o tydligen försöka dra i också... samma präst döpte mej o jag drog honom i skägget då... =p  haha... idag har jag o lillan varit på dop, hennes två månader yngre syssling döptes... så ville en av mina gammelmostrar (en syster till min mormor alltså) hålla i Isabelle... det fick hon så gärna o båda två bara satt o mös... =)

• Denebola
    CuteElliz skrev 2010-09-12 22:01:11 följande:
    problemet med sambons chef är att han inte kan ta att man försöker prata med honom om nånting... hade det varit jag hade jag blivit förbannad redan när jag helt plötsligt fick ett nytt schema några dagar efter att jag sagt upp mej... hade sagt åt chefen att det schemat kunde han glömma skulle börja gälla när han ville... ville han att jag skulle gå på nya schemat så ska han följa reglerna o komma med ändringen 5 arbetsdagar innan ändringen... inte två... men men... allt detta sliter ju på oss här hemma också är klart... jag blir frustrerad över att sambon inte hjälper till ordentligt o han i sin tur blir frustrerad över att jag blir sur för att han inte hjälper till... så jag förstår min sambo till fullo, men kan inte hjälpa att jag känner mej lite irriterad... fast helst av allt skulle jag vilja vända mej till facket som sambon är med i o berätta vad hans chef gör...

kan tillägga också att samma släp hade varit inne pga att skärmarna pajat pga att släpet sänkte sig under färd... det var samma sak som hände min sambo... o eftersom de haft inne släpet ett tag pga det så antog ju min sambo (det hade jag också gjort) att de hade åtgärdat det som var anledningen till att släpet sänkte sig under färd... lite som jag uttryckte det: korkat att bota symptomen men inte sjukdomen... men det var just det som han inte hade gjort rätt i enligt chefen... från början sa sambon att han skulle hålla ut eftersom hans chef sagt att han var på väg in i väggen igen o skulle trappa ner nu under hösten... men han kunde inte hålla huvudet kallt o säga åt honom att fara o flyga i det läget...

nåja... dopet gick jättebra... en lite stressad mamma under fredagen som tog ut mycket irritation på sin sambo... Skäms  men men... det verkade som att han tog åt sig (det var inte bara frustration i stunden utan mycket "undanstoppad" irritation också som kom upp till ytan) o sen har det blivit bättre igen... lillan verkade tycka att prästens skägg var intressant för det skulle hon känna på... o tydligen försöka dra i också... samma präst döpte mej o jag drog honom i skägget då... =p  haha... idag har jag o lillan varit på dop, hennes två månader yngre syssling döptes... så ville en av mina gammelmostrar (en syster till min mormor alltså) hålla i Isabelle... det fick hon så gärna o båda två bara satt o mös... =)
    Hm, ja det låter ju lite krångligt... Men att prata med facket är nog en jättebra idé!

Härligt att dopet gick bra! Kul att skäggdragande tydligen går i släkten
  • t0va

CuteElliz: villket stolpskott till chef... hoppas det fixar sig. 

Vi har börjat prata dop men det lär bli en konflikt, svärmor sa igår att vi måste bestämma namn så hon kan boka prästen så vi kan döpa bebis... men jag och hanen har pratat om att ha dopet i min hemstad. Hela min släkt är jättekristna och jag vill dels döpa honom i kyrkan jag är med i och där alla mina vänner och släktingar är. Har vi det här uppe så kommer tex. farmor och mormor inte kunna komma. Här har vi några få vänner och bara svärmor, svärfar och sambons moster som kan vara intresserade av att vara med på dop. I min hemstad är det typ 30-40personer som är betydelsefulla.

Men jag orkade inte ta den fajten igår, svärmor verkar förutsätta att det ska bli i svenska kyrkan med prästen som vigde sambons bror... men det kommer bli i min församling och inte svenska kyrkan vad hon än tycker... Helst så vill jag att min vän som är pastor tar dopet, men jag vet inte om hon får det, hon har bytt kyrka nämligen.

Så länge det inte blir min farfar så är det rätt så lungt, han är också pastor och har döpt oss andra barn men han känns lite för gammal nu.

Namn har vi inte bestämt än, jag har en liten lista nu efter att ha funderat på nätterna, hanen mår bättre nu så snart kanske vi kan börja prata om det. Han mår så bra nu att han frivillig tog junior i sjalen en stund och sen matade medans jag fixade våran mat. Han som inte ens reagerat när junior gallskrikit för några dagar sedan. :D

Liten mår bra förutom att han kräks massor, ska fråga bvc imorgon om det, men så länge han går upp i vikt verkar det vara lungt. Han får ligga mest i bara blöjan så vi kan torka av är en riktig geiser. ;) 

• CuteElliz

t0va: ok... ja, ett stolpskott är nog bara förnamnet... men sambon min räknar ner dagarna nu... men jag är lite orolig att vi helt plötsligt står där o bara har hans slutlön att leva på... för jag undrar lite grann liksom hur fort hans ansökan om pappaledigt kommer gå igenom... men men... ska in o prata med fk också o säga till om att min fp ska upphöra 1 oktober...

apropå dop... jag tycker att ni ska göra hur ni vill... min svärmor är ju så underbar så hon lägger sig inte i hur vi vill göra... jag frågade henne om hon hade ngn dopklänning o det hade hon... visserligen var den lite liten i armarna o i halsen, men ärmarna sprättade hon upp så lillan kunde få plats o så knäppte vi ju bara så mycket som var acceptabelt i ryggen på klänningen... jag har nog världens bästa svärmor... som för ett tag sen när jag o min plastpappa skulle iväg o äta pizza en fredagkväll... klockan började bli sent o jag tänkte att det vore skönt om Isabelle inte följde med då nattningen riskerar att dra ut på tiden isf... så jag ringde upp till svärmor o frågade om hon kunde sitta barnvakt ett tag... det gick så bra så... o det var ca en halvtimme innan jag skulle bli upphämtad som jag ringde... men som sagt... jag tycker att ni ska bestämma hur ni vill ha det... kan sen inte din svärmor acceptera det så är det hennes problem... ett förslag är dock att ni förklarar varför ni vill ha det så... t ex att det inte känns rätt att döpa in kiwi i svenska kyrkan då du inte tillhör den församlingen... o förklara även att ni kommer att förlägga dopet till din hemstad för att de som är mest betydelsefulla för dej ska kunna komma också...

men det där med att han kräks... hmm... vad får han för sorts ersättning...?? babysemp eller nan...?? har ni testat den andra sorten...?? är han dålig i magen också, utöver att han kräks mycket? hur mycket ger ni honom per gång?

Svar på tråden För oss pladdriga.