Inlägg från: Väntarochlängtar |Visa alla inlägg
  • Väntarochlängtar

Traderatråden nr 16

Budade på ett stort klädpaket hos en "nolla" och vi hade mailkontakt  under tiden och hon var jättetrevlig. Auktionen låg ute i 10 dagar och hon hade satt utgångspris 1 kr tror jag.  Hon mailade bilder på kläderna och var mkt trevlig och hon verkade seriös..
    Samma dag som auktionen går ut ( hade då legat ute 10 dagar) så har hon gjort ett tillägg att "auktionen inte längre gäller" - men jag budar ändå eftersom vi har haft mailkontakt och hon har inte sagt något att det skulle varit något fel med auktionen..

Men.. nu vägrar säljaren sälja kläderna till mig för "hon vill ju inte ge bort kläderna" och hon har skrivit reservationspris på fel rad ( ??) och det hade blvit fel enligt henne...

Hur skulle ni reagera på detta?

Dessutom skriver hon typ olika saker i varje mail.. Säger emot sig själv..

• Väntarochlängtar
    linahelena skrev 2011-04-29 10:48:20 följande:
    jag skulle anmäla henne. eller kanske maila henne först då eftersom ni haft mailkontakt, å skrivit att det är inte ditt fel att hon skrivit på fel rad.  om lagt bud ska gälla alltid så borde det vara på samma sätt för säljaren med.
    Jag har mailat henne ett flertal gånger men hon skyller bara på att hon är ny och inte vill "ge bort kläderna" och Trader - i vanlig ordning - tar inte ställning....
  • Väntarochlängtar
    ominte skrev 2011-04-29 15:34:48 följande:
    En nyfiken fråga, ta inte illa upp. Du har ofta haft problem med folk på tradera, varför handlar du då av en nolla? Det gör jag aldrig, just av anledningen att jag vill slippa tjafs.
    Jag vet inte om jag håller med dig om "ofta" , allt är ju relativt när det handlar om hur många affärer man göra eller hur? Om jag har 100 auktioner ute en månad samt kanske vinner 50 auktioner själv - då kan det vara upp emot 150 personer som man har att göra med - inte sant? Sen kan man ju köpa fler saker av en samma personer och då blir det färre.

Sen är det ju på denna tråden man "gnäller" och ber om råd - eller hur?!
    Varför handla av en "nolla" ? Ja anledningen att jag gjorde detta var för att hon verkade seriös när jag mailade henne INNAN auktionsslut... Vi skickade kanske 4-5 mail mellan varandra och hon mailade foton och verkade väldigt serviceminded.

Men det kanske var sista gången jag gjorde det nu...? Jag brukar titta väldigt noga vem jag budar på och lika så vem som budar hos mig . Om någon har lagt bud hos mig så brukar jag kolla denna persons omdöme innan auktionsslut , verkar hon/han vara oseriös så spärrar jag denna person så han/hon inte kan bjuda mer.
    Om det blir problem i en affär - så spärrar jag denna personen också - oavsett om det är jag som är köpare/säljare. Men man kan ju inte garantera sig emot allt - eller hur?
  • Väntarochlängtar
    LinnJes skrev 2011-04-29 14:30:47 följande:
    Vill börja sälja lite grejer på Tradera igen, och har kommit på att jag borde införskaffa en våg. Hur mycket borde vågen "tåla", räcker det med ett kilo? Är så himla dålig på att uppskatta vikt, vet inte vad exempelvis ett par jeans väger... Hehe. Hittat en ganska billig (på Tradera Tungan ute) för 155kr. Den går från 0.1-1000g. Borde det räcka?

Annars om någon har ett tips på en bra och billig våg så tas det tacksamt emot också. Glad
    Ikea har en bra hushållsvåg - upp till 2 kg (tror jag) och det kostar 200 kr. Sen har vissa tidningar erbjudande tex 3 nummer för 59 kr och premie kan vara en hushållsvåg.. Digital är ju då bäst.
  • Väntarochlängtar
    ominte skrev 2011-04-29 16:28:16 följande:
    Det var ialla fall inte meningen att kritisera, även om det kanske lät så, jag tycker bara att man aktar sig noga om man råkat ut för några oseriösa och knepiga köpare/säljare för att minimera riskerna för att det blir tjafs igen..
    Absolut får man beklaga sig här, jag har inte skrivit annat, det var en simpel fråga men jag förstår att den är känslig.
    Känslig vet jag inte men jag håller inte med dig..
  • Väntarochlängtar
    AochJsMamma skrev 2011-05-01 19:40:20 följande:
    samma här, de som är kvar har inga bud, men släpper inte för mindre, då får det vara..detta är vad jag själv betalat på reor o vill inte gå back en massa, då väntar jag hellre.. men hade såklart helst sålt allt.. har inte plats för allt!

Har en massa beggat fr kedjorna, ska ta tag i att fota o sälja det nån dag, då vågar jag nog på 1 kr igen...
    anette 81 skrev 2011-04-30 18:43:47 följande:
    har köpt där 1 gång
    jag oxå, minns att vi var många här i tråden som köpte från Kappahls Vintage collection samma dag den släpptes och attt vi diskuterade hur hon kunde sälja så billigt. Minns att jag köpte ett armband, o att jag faktikst köpte helt att hon jobbade som lastbilschaufför som körde åt Lindex o att hon fick handla billigt. Jag har själv jobbat på Lindex, som provmodell, och alla på HK får gå på utförsäljning 1 gång per månad där allt säljs för 10 kr styck....så heeelt otippat kändes det inte..sen när man såg vilka kvantiteter det rörde sig om, då blev det såklrt mer misstänksamt...
    Ang dan/marie så åkte väl hon och hennes man på stöldturnér runt om i hela västSverige - dagligen?! Hon var ju så troligt klantig och "pengakåt" så hon gjorde ju bort sig totalt - ljög så hon trodde sig själv osv. Att hon inte insåg  att det bara kunde sluta på ett sätt - och det gjorde det ju till slut!
    Men jag fattar inte varför maken fick ett mildare straff? Dottern var ju inte så gammal , så det kan man ju förstå mer.
  • Väntarochlängtar
    AochJsMamma skrev 2011-05-02 11:49:40 följande:
    fast vad jag förstod så var det främst i GBG med omnejd: stan, Allum, Torslanda etc. Att maken fick mildare straff är inte heller konstigt, blir medhjälp då hon aktivt stulit plaggen.  Sen så förvånar det mig att han inte fick ett strängare straff på straffskalan, men har inte hunnit läsa domskälen än så vet inte varför....
    Men maken var ju fullt medveten om vad som skedde? Han var ju i allra högsta grad skyldig!
Svar på tråden Traderatråden nr 16