• flingansnö

järfällatråden 9

Hej!

Här är den nya Järfällatråden! Här pratar vi om allt och inget och träfffas ibland. Den gemensamma nämnaren är att vi är föräldrar och bor i Järfälla. Nya medlemmar är varmt välkomna 

Vi som hänger här mest regelbundet är:

Annelie E - Annelie (-75), Viksjö - Hampus 060116, Oliwer 080430
    Disan - Anna (-83), Viksjö - Ronja 070620, Maya 090322
    Jessilicious - Jessica (-86), Jakobsberg - Fabián 080601, bebis 1003?
    Lilla T - Therese (-76), Skälby - Idun 070309, bf 100610
    Lindasnutt - Linda (87), Skälby - Lia 091127
    Maraja 80 - Maria (-80) Jakobsberg - Max 031204 och Freja 090201
    Marina - Marina (-79), Viksjö - André 010920, Liam 070810, Isadora 090307
    Matglad - Kajsa (-76), Skälby - dotter 010103, Wille 070217, Moa 081214
    Mirix - Mirjam (-84), Skälby - Mira 081116
    Snowflake (flingan) -Elin (79) Jakobsberg, Gustav 061222
    Stora syster - Karro (-80), Berghem - Alexandra 97, Loke 03, Nilo 08
    Tip - Anne (-74), Kallhäll - son 070627, dotter 081013.
    1975 - Judit (-75),Viksjö - Emma 060220
    Evani- Eva (-74) Viksjö, Linnéa 090127
    Gluffsen - Linnea(-86), Kallhäll -BF 5e maj
    Utteröga - Annika (-73), Barkarby - Uma 060316, Vincent 081209

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 12:45
    annhan - Anna (-78), Viksjö - flyttar in i slutet av maj - Filip 060228, Viktor 090430

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-23 13:18
    Mumriksfru - Lina (-79), Skälby/Barkaby - Selma 100727

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 20:33
    Machina- Catharina (78) - Barkarby, Mila 070618 och Isa 101003

• Svar på tråden järfällatråden 9
  • Mirix

Hej hej, är oxå tilbaka från "semester" i Dalarna... ingen riktig semester alls tyvärr, somarstugan skulle väderas och jg litar inte på min bror så jag åkte upp för att vara med. Jobigt att behöva lämna Fanny ensam med Mir två dagar.

Vad avancerat med pottränade 20månades! Vi tänkte börja nästa sommar först..

Vad roligt med ringar Annika, även om ni ju redan är förlovade!

JObbigt Therese! Blir det för jobbigt för dig MÅSTE ju din man komma hem i tid, så är det ju bara!

Vi hade barnvakt igår mellann 3-21... de gic ju sådär MIra grät 70% enligt brnvakten... vi gissar på MKT mer Hon grät tom genom glassätandet! 

Här hemma har jag nästan bestämt mg fö att MIra får börja på förskola på måndag. Det är 3veckor före jag börjar skolan. Det gör ont i mig men hittar egentligen bara en nckdel med att lämna henne redan. O det e fr att jag skäms inför pesonalen men nu ha jag blivit peppad att vara hlt ärlig och berätta att min pappa gått bort i sommar och att jag het nkelt inte mår bra. Jag komme krasha så hårt om jag inte får lite vila innan skolan börjach barnet kommer. Mira kommer inte må bra a att vara hemma med bara mig i 3veckor. Jag har inget tålamod kvar.. o dagis är ju bra. Hon behöver lite kompisar och att få vara ute. Jagorkar inte gå ut med henne alls..

ja det e bara att svälja skammen.

• Lilla

evani: Hotell Hellsten lät trevligast tyckte jag. Kikade på alla hotells webbplatser. Vad mysigt att lyxa till det lite! Det skulle jag också vilja göra.

mirix: oj, jag visste inte att du mår dåligt. Vad jobbigt... Såklart Mira ska vara på förskolan då. Ta hand om dig! Om du behöver komma ut eller vill ha kravlöst besök, säg till!

Tor hade 2 måanderskontroll idag. Nu väger han 5,7 kg och är 55,5 cm lång.

• Stora syster

Ja du Mirix, potträningen går väl sådär. Har aldrig behövt göra det förut, mina har varit så gamla att jag bara tagit bort blöjan llixom... Men jag måste ju ändå lägga ner hysterin, eftersom de inte kommer fixa springandet på pottan var femte minut på dagis... Han sa precis till, (tjatar om sina ankor i badrummet som han vill leka med när han sitter på pottan), så nu hann han faktiskt i tid  till både nr 1  och 2! Oftast brukar det lixom bara komma...

Mirix igen, jag har också tänkt ha barnen på dagis o fritis from måndag, har varit själv med dem i röran här hemma i fyra veckor, dagarna e ju få som Jonta har varit här. Nu ska JAG ha semester! Jag börjar nog inte jobba förrän i slutet av augusti, bara nån helg innan, så e det på mitt schema!! kommer väl också skämmas, men just nu känner jag som du, det kommer inte funka utan att få lite egen tid innan allt drar igång igen...Man har ju rätt till dagis om man e sjukskriven...

Flingan, hur gör du när du affirmerar då?

Lillla T, Tor brukar väll sova bra annars? Hoppas det bara var en engångsgrej att han hade  svårt att sova. Och stora tjejen kommer ju snart bli immun mot hans gnäll, så det löser sig nog...

idag ser vädret lite skojsigare ut, ska se om jag hinner med en skogstur innan Jonta måste till jobbet...e ju glad om jag slipper tunga vagnen, dåå blir det mest styrketräning ist för kondis...

Well, dags att städa undan efter frukost här och bli seriös!

• BackinBlack
    Lilla T: Stora lilla Tor! Så han växer.

Mirix: Jag tycker ändå inte att du ska skämmas. Mår du inte bra så är det inte bra för Mira heller. Du behöver tid att smälta och vila och bara få vara. Ta hand om dig Mirjam!

Stora syster: Känner igen det där, att man inte kan stimulera sina barn och de har varit hemma med bara mamma. Min dotter längtar till dagis, hennes två bästisar har redan börjat och vi hade lika gärna kunnat jobba den här veckan känns det som nu. Hon är svältfödd på kompisar och vi har slut på idéer om saker att göra samt att fokus är stort på att få undan saker till flytten.

evani: Vad häftigt att se We will rock you! Du får berätta sedan hur den var.

flingan: Undrar också hur du affirmerar dig. Vet att jag har sett hos både min sambos syster och hos hon som vi ska flytta till att de har post-it-lappar uppsatta lite varstans med uppmuntrande ord till sig själva. Allt emellan himmel och jord, som "Du duger som du är" eller vad det kan stå eller "Du är bra". Typ.

Nu ska jag äta klart min frukost och börja rota runt. Om en timme är det klipptid för hela familjen, sedan ska vi hem och röja det sista innan min syster kommer. De startar från Småland nu, om de håller tidsschemat. Sedan vet jag inte hur mycket jag kommer vara här inne, för nu vill jag verkligen UMGÅS.
    Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • flingansnö

Syster och Mirix: Nu ska jag skälla på er! SLUTA HA DÅLIGT SAMVETE FÖR ATT NI LÄMNAR BARNEN PÅ FSK /DAGMAMMA!!! DET ÄR BRA FÖR BARNEN ATT VARA DÄR!!!!!!!!!!  ok, nu har jag skällt klart! Jag försåtr hur nu känner er, jag men det är bättre för barnen att var på fsk ngra timmar där de får stimulans, bra mat, rutiner, kompisar mm, än att vara hemma med en mamma som inte orkar. Vila och njut av ditt barn sedan istället. Det är det bästa för barnet!!!

Mirjam: Förstår att det var jobbigt att lämna Fanny och att vara tvungen att åka upp och göra värderingen....

LillaT. Vad stor han blir!! Härligt! agnes vägde 6065 och var 62.5 cm på sin två månaderskontroll!

Ang mina affirmationer så har jag en ramsa som jag upprepar för mig själv många gånger, både högt och tyst: Jag måste dessutom fgöra det framför spegeln två gånger per dag.  Ramsan kan delas upp å att jag kan använda den vvid behov. Det låter säkert fjompigt men jag säger:
    Jag är vacker, lycklig och sjävsäker (ibland säger jag självständig istället) och jag äter hälsosam mat.

• Lilla

stora syster: Tor sover mycket och okej, men vaknar med 2-3 timmars mellanrum och äter. Blev det nån skogstur?

utteröga: ha roligt med syrran! Hoppas ni blir snygga i håret! Idun fick två lila slingor i tisdags.

• flingansnö

Therese: Nu kommer jag snart och hämtar byrån!

• BackinBlack

flingan: Låter inte alls fjompigt. Låter bra, tycker jag.

Lilla T: Tack. Jag längtar samtidigt som jag är ganska trött idag. Uma vägrar ha färg i håret. Vincent är numer korthårig och allt det långa är borta, det var när tio cm långa tussar som togs bort. Arméfrisyr istället för rock. Vi är kluvna, men börjar vänja oss. Han är som en ny pojke.

Nej, nu ska jag städa av badrummet en smula och se om jag orkar dammsuga och gå en vända till containern. Vet inte exakt när min syster kommer så jag ska nog ringa dem.

Mamma till Uma 060316 och Vincent 081209
  • Lilla

Flingan: det var kul att ses idag! Jag ser nu att jag missat att du skrivit hur stor Agnes är.

• flingansnö

LillaT: Ja det var kul att ses! Hur blev bilderna? Du får maila dem till mig sedan!  

Jag har nu sågat sönder byrån Den var liiiiiiiite för bred för att gå in mellan handfatet och toan, och försöka göra den smalare.... nej det är för svårt, så jag har tagit av den lite och tagit bort en låda, och då går den in under handfatet istället!  Nu ska jag bara limma ihop den och så måla den... om vi har ngn färg hemma förstås.. hoppas det...  Iallfall så kommer vårt badrum att funka såååå mycket bättre utan en stor hurts som man måsta flytta på omman ska tvätta

Svar på tråden järfällatråden 9