• Mummy

Aldrig mer Gekås/Ullared

Dumt nog bestämde vi oss för att åka ner till Ullared för att handla vårkläder till barnen. Har köpt nån vårjacka där innan som hållt bra, medan alla vinterjackor gått sönder i dragkedjan eller i nån söm.
    Var där i söndags och redan i tisdags börjar dragkedjan på sonens jacka att dela sig och det händer varje gång han ska ha den på sig!
    Köpte eltandborstar till barnen, då tandläkaren rekomenderat det. Sonens höll i fyra borstningar och dotterns höll i fem borstningar.
    Köpte dekorationsblommor till dotterns kalasinbjudningskort. Men "pluppen" som är klistrig lossnar på drygt hälften, så den idén var ju vara att strunta i.

Sist vi var där köpte vi en mobilladdare till bilen. Höll kanske två månader (Och då använde vi den kanske en gång/vecka). Stegräknaren höll väl i ca två veckor. Köpte en CD-skiva, men fodral och CD stämde ju inte alls ihop och det var nåt helt annat.
    Köpte två par jeans, ena sprack på insidan av låret. Det andra paret blev det bara ett hål som växt sig större och större, en bit ner på låret.
    Och alla vinterjackor med sina /(&/%/&¤& dragkedjor!!
    Och de två par regnbyxor vi köpte har gått sönder de med. Ena paret släppte fästet till hängslet ganska direkt och på det andra paret gick det sönder där de fastsydda reflexerna satt.

Och nej, säg inte att jag bara haft otur. Det finns inte en chans att det skulle vara så att jag råkat få dåliga exemplar och att alla andra klarar sig

• Svar på tråden Aldrig mer Gekås/Ullared
  • Hercule
    Felicia Adrian skrev 2010-03-27 10:45:40 följande:
    Men köper man något för 30-40 kr räknar man oftast inte med att kläderna skall hålla samma kvalite som om man betalat 200-500kr. Iaf gör inte jag det. Går en tröja för 40 kr sönder andra gången jag tar på mig den bryr jag mig inte men gör en tröja jag betalat 500kr det så blir jag irreterad och återvänder till butiken och klagar.Dock älskar jag Gekås just för man kan få tag på märkeskläder för mycket bra pris och slippa betala massa pengar i dyrare butik. Vet inte vad de har för någon just nu.Men jag köpte en grön/blå/röd gåstol där i november 2009 och den har mycket bra kvalite. Dottern sitter mycket säkert i den!Inte många butiker skulle stått för frakten och gett pengarna tillbaka så lätt som Gekås gör, de är mycket lätta att ha att göra med när det gäller alla retuer/återköp tycker jag.
    En ny tröja ska inte gå sönder andra gången man har på sig den oavsett vad den kostar. Visst är det mer sannolikt att jag reklamerar ju dyrare den är men det beror på att det är mer pissigt att förlora 500kr än 50kr, inte för att jag ställer olika krav på hållbarheten.

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • karet

Varför tar du inte med dig kvitto och alla de trasiga grejerna dit och reklalmerar? Om det är för långt för att åka bara för det så ta med dig nästa gång du åker. Ring ev och prata med dem först och hör hur ni ska göra (alltså ring när grejerna går sönder och säg att ni inte har möjlighet att komma förrän senare på året, om det går för sig osv).

Själv har jag aldrig haft några problem med de grejer jag köpt på Gekås, men precis som flera andra skriver så köper jag inte de absolut billigaste grejerna de har.

• trädis
    Hercule skrev 2010-03-27 11:08:19 följande:
    En ny tröja ska inte gå sönder andra gången man har på sig den oavsett vad den kostar. Visst är det mer sannolikt att jag reklamerar ju dyrare den är men det beror på att det är mer pissigt att förlora 500kr än 50kr, inte för att jag ställer olika krav på hållbarheten.  
    så du menar att billigare kläder håller lika bra som dyra? varför köper du i så fall dyrare märkes kläder?
    världens lyckligaste mamma
  • Hercule
    trädis skrev 2010-03-27 12:02:23 följande:
    så du menar att billigare kläder håller lika bra som dyra? varför köper du i så fall dyrare märkes kläder?
    Hålbarheten är bara en av de saker jag tycker är viktiga när jag handlar kläder. Andra saker är:

- design
    - passform
    - känsla
    - tillgänglighet
    - service 
    - material 
    - exklusivitet

och säkert en hel del annat  

• Hercule
    Hercule skrev 2010-03-27 12:38:29 följande:
    Hålbarheten är bara en av de saker jag tycker är viktiga när jag handlar kläder. Andra saker är: - design- passform - känsla - tillgänglighet - service - material - exklusivitetoch säkert en hel del annat   
    Sedan så finns det ju märken som har en längre garantitid, då tror jag att de håller längre. Annars är min erfarenhet att det kvittar om tröjan kostade en hundring eller fem.
  • trädis

fast med hållbarhet så tycker jag även att tex passform och material innefattas.
    dyrare plagg brukar i regel hålla sin passform och inte bli skeva även efter ett antal tvättar, de är ofta gjorda i material som inte noppar sig utan håller sig fina osv

sånt kan man inte förvänta sig av kläder som är alltför billiga. sen om de håller ändå är det bara ett pluss.

så jo, man får vad man betalar för

• Hercule
    trädis skrev 2010-03-27 12:46:31 följande:
    fast med hållbarhet så tycker jag även att tex passform och material innefattas.dyrare plagg brukar i regel hålla sin passform och inte bli skeva även efter ett antal tvättar, de är ofta gjorda i material som inte noppar sig utan håller sig fina osvsånt kan man inte förvänta sig av kläder som är alltför billiga. sen om de håller ändå är det bara ett pluss.så jo, man får vad man betalar för
    Alltså, när jag handlar kläder så kollar jag ju på materialet och hur de sitter.  
    Hur passformen bibehålls däremot räknar jag till hållbarhet vilket jag inte tycker är någon större skillnad (fast då köper jag ju förstås inte kläder i vilka material som helst).
  • trädis

jag kanske är trög, men då får du nog förklara igen varför det är ointelligent att säga att man får vad man betalar för...

du har ju själv radat upp flera saker som man får när man köper lite dyrare kläder som ofta inte ingår i de billigare plaggen.

• Hercule
    trädis skrev 2010-03-27 13:03:08 följande:
    jag kanske är trög, men då får du nog förklara igen varför det är ointelligent att säga att man får vad man betalar för...du har ju själv radat upp flera saker som man får när man köper lite dyrare kläder som ofta inte ingår i de billigare plaggen.
    Nej, jag sade vad jag kollar på när jag handlar kläder inte vad dyrare kläder har för fördelar.
  • Virriga Vera
    trädis skrev 2010-03-27 12:02:23 följande:
    Men det är ju inte hållbarheten som skall vara skillnaden i ett plagg för 500:- och ett plagg för 50:-. Det är kvalitén på tyget, tråden och modellen. Slarvigt sytt kan det vara oavsett pris.
  • Skogssmultron

Jag köper mest märkesvaror på Ullared, PeakPeformens och likannde, och de är jättebra, samma som i andra affärer.
    Men sen får man ju känna rejölt på alla grejer, även no name liksom.
    Det som jag tycker är bra kanske ngn annan tycker är skit för att vi har olika livsstil, jag kanske kan ha ett par byxor två år medan ngn annan sliter ut dem på 6 månader.

• Smultronhjärta

Knepet var det gäller Gekås är just att kunna skilja bra grejer från dåliga. Det finns nästan alltid kända varumärken jämsides med mer okända men priset skiljer såklart. Vi har köpt eltandborste till sonen,en Braun, som nog var den dyraste de sålde men som ändå var billigare än i lokala affären.
    Man får kontrollera,dra och greja,vända upp och ner för att se vad som är något att ha

Desstuom är Gekås kundtjänst vida känd för att sköta reklamationer perfekt-man kan skicka grejerna och bli ersatt även för porto etc.

★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
  • linas fina

Jag tror det är mer ekonomiskt att köpa rejäla, få men lite dyrare saker som håller, än att åka på dessa vansinnesresor och bara köpa en massa skit rent ut sagt. 

• Leijne
    linas fina skrev 2010-03-28 20:34:06 följande:
    Jag tror det är mer ekonomiskt att köpa rejäla, få men lite dyrare saker som håller, än att åka på dessa vansinnesresor och bara köpa en massa skit rent ut sagt. 
    Har man vart där vet man att det inte BARA säljs skit.
  • Kina79
    linas fina skrev 2010-03-28 20:34:06 följande:
    Har du överhuvudtaget varit där???

Det är inte bara skit som säljs, då hade jag knappast åkt dit två gånger/år och handlat så mkt som jag gör....

Vänta med att uttala dig tills du har tillräcklig erfarenhet och kännedom...
  • Mummy

Däremot måste jag säga att On the Peak är ett väldigt bra märke som hållt bra, båda till vuxna och barn

• linas fina
    Kina79 skrev 2010-03-29 16:17:19 följande:
    Har du överhuvudtaget varit där??? Det är inte bara skit som säljs, då hade jag knappast åkt dit två gånger/år och handlat så mkt som jag gör.... Vänta med att uttala dig tills du har tillräcklig erfarenhet och kännedom...
    nej jag måste erkänna att jag inte har det. Men det bådar inte gott när vänner som varit där talar om delar som fattas och måste skickas på posten men där varan ännu inte blir komplett. 
    Dessutom har jag handlat på många lågprisvaruhus; Rusta, Dollarstore, ÖB m.m. och sakerna går ju söner på ett kick. Men du vill kanske häövda att Gekås är det enda lågrisvaryhuset som säljer kvalitetsgrejer.
    Men vansinnesresor syftar jag främst till fenomenet att åka dit och bara öpa på sig saker och ännu mer saker, som man knappt behöver bara för att det är billigt. Aningen oeftertänksamt tycker jag..
  • Virriga Vera
    linas fina skrev 2010-03-29 21:47:25 följande:
    nej jag måste erkänna att jag inte har det. Men det bådar inte gott när vänner som varit där talar om delar som fattas och måste skickas på posten men där varan ännu inte blir komplett. 
    Dessutom har jag handlat på många lågprisvaruhus; Rusta, Dollarstore, ÖB m.m. och sakerna går ju söner på ett kick. Men du vill kanske häövda att Gekås är det enda lågrisvaryhuset som säljer kvalitetsgrejer.
    Men vansinnesresor syftar jag främst till fenomenet att åka dit och bara öpa på sig saker och ännu mer saker, som man knappt behöver bara för att det är billigt. Aningen oeftertänksamt tycker jag..
    GeKås har faktiskt kvalitetsvaror likaväl som de har billigare sakor av sämre kvalité. Jag skulle inte jämföra GeKås med Rusta, ÖB och Dollarstore.

• Kina79
    Virriga Vera skrev 2010-03-29 22:09:17 följande:
    nej jag måste erkänna att jag inte har det. Men det bådar inte gott när vänner som varit där talar om delar som fattas och måste skickas på posten men där varan ännu inte blir komplett.  Dessutom har jag handlat på många lågprisvaruhus; Rusta, Dollarstore, ÖB m.m. och sakerna går ju söner på ett kick. Men du vill kanske häövda att Gekås är det enda lågrisvaryhuset som säljer kvalitetsgrejer. Men vansinnesresor syftar jag främst till fenomenet att åka dit och bara öpa på sig saker och ännu mer saker, som man knappt behöver bara för att det är billigt. Aningen oeftertänksamt tycker jag..

GeKås har faktiskt kvalitetsvaror likaväl som de har billigare sakor av sämre kvalité. Jag skulle inte jämföra GeKås med Rusta, ÖB och Dollarstore.
    Håller med - jag skulle inte heller jämföra Gekås med ÖB och liknande, det är fakstiskt skillnad.

Och som sagt - jag har handlat på Gekås två gånger/år i 6 år och aldrig har de behövt skicka några delar till mig, aldrig har jag behövt reklamera något och mina barn har t.o.m. kunnat ärva en hel del av kläderna.
Svar på tråden Aldrig mer Gekås/Ullared