• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-08-06 22:06:39 följande:
    Gör så (annars har Halebop trevliga priser...Flört)! Jag måste också ta tag i det här med arbete. Känner mig helt apatisk bara jag tänker på det... Det jäkligaste är att jag liksom inte har några kontakter som kan fixa in mig någonstans. Känns så jobbigt då det är så ont om arbeten här uppe. Jag har åratal av studier bakom mig, med höga betyg + år av arbete, men det finns inte ett förbannade arbete att söka. Har ett poäng kvar att ta så att jag får ut min grundskollärarexamen. Tog bara ut förskollärarexamen förra hösten, för det skulle ju finnas sååå många tjänster att söka. Blä... Har varit ute en enda tjänst i sommar i hela Norrbotten, i en kommun som ligger långt härifrån... 

Hur många dagar i veckan tar ni andra ut fp? 

Idamarja: Vad härligt med en kusin! Längtar tills våra barn också får en liten kusin... 

Nu ska jag lägga lillskrutten. Jag tror att jag dööööör av skratt; han tittade nyss in i vardagsrummet, nybadad och med tuppkam. "Jaha Arvid, tänker du gå och lägga dig?" Då vinkade han åt mig och kröp i väg mot sovrummet Tungan ute

Trippen till Lycksele var jättetrevlig! Trots björnar, vargar och lodjur tyckte Arvid mest om fiskarna...Flört Väntade i evigheter på att få se en järv, men de kanske är nattdjur?
    Din jävel! :-P Du lurar mig till att kolla mer på iphones. Jag som är så otroligt stark motståndare... Skäms

Här tas det ut fulltid på föräldrapenningen, så min är slut i november redan! Vi får förhoppningsvis dagisplats från januari iaf. Måste måste måste verkligen ha tag i ett jobb!!!

Roligt gjort av Arvid förresten. =) Sånt man vill ha på film!

Loke sa hej hej och vinkade åt mig idag. Undrar om det är sådant övningsprat han har kört med länge nu, eller om han verkligen tänker lära sig att säga så.
  • knastintis

jag tog ut 4-5dagar bara ända tills för 2mån sen. nu tar jag fullt. Alvin börjar inskolas den 1a oktober å eftersom jag vart sjukskriven i många år så har f-kassan nåt särskillt program så ska troligen ut å arbetsträna/praktisera å se hur det går å förhoppningsvis leder det till jobb..
    Alvin har feber å bajsar helt skumt å gräver sig i munnen så tror det kanske e nåt på g inne i munnen på han.. han e pigg å så så nån fara e d nog inte..

• Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-08-07 04:55:53 följande:
    Din jävel! :-P Du lurar mig till att kolla mer på iphones. Jag som är så otroligt stark motståndare... Skäms

Här tas det ut fulltid på föräldrapenningen, så min är slut i november redan! Vi får förhoppningsvis dagisplats från januari iaf. Måste måste måste verkligen ha tag i ett jobb!!!

Roligt gjort av Arvid förresten. =) Sånt man vill ha på film!

Loke sa hej hej och vinkade åt mig idag. Undrar om det är sådant övningsprat han har kört med länge nu, eller om han verkligen tänker lära sig att säga så.
    Gullisar! Ibland är de så jäkla söta att man inte vet var  man ska ta vägen Hjärta

Nej, sluta nu kolla på telefoner Flört. Allvarligt; det enda som jag älskar med min iPhone är fotofunktionerna, annars hade jag kunnat ha vilken mobil som helst. Kunde inte motstå Halebops erbjudande bara...

Jag har tagit ut 4 dagar i veckan hittills, men nu ska jag börja ta ut 5 dagar i veckan. Kom nu ihåg allihop att man måste ta ut minst 5 dagar/vecka fr.o.m barnets ettårsdag för att få behålla sin SGI.

I dag blir det fotbollscup i grannstaden (äldsta sonen ska spela)!
  • Saga09

Godmorgon :)

Jag tar ut 5 dagar FP i veckan sedan Saga föddes med undantag för någon månad då jag tog 7 dagar eftersom det var lite knapert... kan ju inte påstå att ekonomin är nåt vidare rolig nu när man är mammaledig.. eller här beror det ju helt klart på att mannen är arbetslös och inte får ut mer än jag  per månad.

Skulle jag gå tillbaka och jobba heltid nu skulle jag få ut 7 tusen mer i månaden.. är det inte helt sjukt egentlgen?? Så rent ekonomiskt så borde jag ju gå tillbaka till jobbet men jag har inte lust just nu och vi hankar oss ju fram skapligt iallafall.. det är ju ingen lyx vardag direkt... *s*

• Bubba80
    Saga09 skrev 2010-08-07 10:09:51 följande:
    Godmorgon :)

Jag tar ut 5 dagar FP i veckan sedan Saga föddes med undantag för någon månad då jag tog 7 dagar eftersom det var lite knapert... kan ju inte påstå att ekonomin är nåt vidare rolig nu när man är mammaledig.. eller här beror det ju helt klart på att mannen är arbetslös och inte får ut mer än jag  per månad.

Skulle jag gå tillbaka och jobba heltid nu skulle jag få ut 7 tusen mer i månaden.. är det inte helt sjukt egentlgen?? Så rent ekonomiskt så borde jag ju gå tillbaka till jobbet men jag har inte lust just nu och vi hankar oss ju fram skapligt iallafall.. det är ju ingen lyx vardag direkt... *s*
    Här tas det ut 4 dagar i veckan och har gjorts sen födseln. Men från och med 1 årsdagen måste jag ta ut 5

Ja det är lite sjukt faktiskt. Jag skulle ha 10 000 mer i månaden om jag gick tillbaks till jobb nu o körde heltid. Har tänkt mycket i dagarna på om jag skall gå ner i tid när jag går tillbaka och jobbar. Till 75-80 %. Men nu slog det mig att jag kan inte det, för då förlorar jag oxå mitt sgi och ef´tersom att vi vill ha ett barn till så kan jag inte göra det. Det skulle inte vara bra för ekonomin när nästa barn kommer. Måste ringa och prata med försäkringskassan...Hoppas jag missförstått det hela. Man vill ju vara hemma om man har möjligheten.
    Jag tycker det är mycket man inte förstår med försäkringskassans regler... tycker det är så luddigt och rörigt... eller så är det jag som e knäpp

Vad skall ni hitta på idag då? Här ska det fixas o grejas lite hemma idag. Gubben o äldsta sonen drog i väg med båten för en stund sen. Skulle titta på nåt båtrace med snabba båtar   Själv har jag tvättstugan....hm...vilken fördelning Obestämd Hoppas det är sol när Emil skall sova... då skall jag slänga mig i solstolen
    (¯`v´¯) Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`v´¯)
  • idamarja

det är helt galet att man måste ta ut 5 dagar efter barnets 1års dag, det är som att dom vill se till så att vi inte är hemma för länge med våra barn. jag har tagit ut mellan 3-4 dagar, men dom första 2 månaderna hade jag vård av barn så ja behövde inte röra mina dagar då, o så har p-n överlåtit alla sina dagar förutom det där antalet, är det 60 dagar eller vad dt är, som man inte får överlåta. deras jämställdhetspolitik slår fel mot oss som inte har något val, p-n kan ju inte ha en vikarie.
    jag ska nog försöka ta geställbrev i slöjd till vintern, vet inte om man kan få någon ekonomisk ersättning i form av bidrag eller så när man gör det, men hur som helst ska ja nog göra det, känner mig verkligen sugen på det.

idag har ja städat o putsat, skönt att det är söndag i morgon, då får man ta på sig söndagskläderna o ta det lungt. svägerskan kommer säkert, hon brukar komma på söndagarna :)

balder 77: järven är ju otroligt skygg, men det är ju iofs lodjuret också. men ja förstår att han gillade fiskarna, dom e ju små o smidiga, finare att titta på än dom där stora fula rovdjuren :)

• Bubba80
    idamarja skrev 2010-08-07 21:18:15 följande:
    det är helt galet att man måste ta ut 5 dagar efter barnets 1års dag, det är som att dom vill se till så att vi inte är hemma för länge med våra barn. jag har tagit ut mellan 3-4 dagar, men dom första 2 månaderna hade jag vård av barn så ja behövde inte röra mina dagar då, o så har p-n överlåtit alla sina dagar förutom det där antalet, är det 60 dagar eller vad dt är, som man inte får överlåta. deras jämställdhetspolitik slår fel mot oss som inte har något val, p-n kan ju inte ha en vikarie.
    jag ska nog försöka ta geställbrev i slöjd till vintern, vet inte om man kan få någon ekonomisk ersättning i form av bidrag eller så när man gör det, men hur som helst ska ja nog göra det, känner mig verkligen sugen på det.

idag har ja städat o putsat, skönt att det är söndag i morgon, då får man ta på sig söndagskläderna o ta det lungt. svägerskan kommer säkert, hon brukar komma på söndagarna :)

balder 77: järven är ju otroligt skygg, men det är ju iofs lodjuret också. men ja förstår att han gillade fiskarna, dom e ju små o smidiga, finare att titta på än dom där stora fula rovdjuren :)

Måste bara nämna en sak när det gäller djur... när vi var på kolmården nu så åkte vi den berömda safari touren och det var regn den dagen. Djurskötarna sa till oss redan på moronen att det var ett gott omen...
    Dess innebörd var att både älg, varg,björn o även lejon nästan klättrade på bilen Förvånad Satan var mäktigt det var... En upplevelse jag lovar... Har hört många sagt att man inte ser djuren på om turerna...snacka om tur

Hoppas ni haft en bra lördag=)

• Bubba80

Ja just det idamarja... måste säga att för några år sen...närmare bestämt 2003 såg jag lodjur här nere hos oss i Uppland. iofs så var det inte så kul när dom tagit våra påfåglar... men vi såg dom... VACKRA DJUR!!!

• idamarja

jag har aldrig sett lodjur, eftersom dom är så skygga så är det ju inte ofta dom visar sig, samma med dom andra rovdjuren, här är det ju så glesbefolkat så dom hålls skygga, o kommer inte nära bebyggelse. Det är vackra djur, men dom innebär ett stort hot mot alla som har djur, påfåglar eller renar.
    Men som min svärfar sa, det är inte djuren man ska vara arg på, dom lever ju bara sitt liv o menar inget ont.

nu är det hög tid att sova!

• lupin84

Vart tog "sommaren" vägen? Sommar har de väl knappt varit?
    Har vart ledig i fem veckor... var är det fina vädret? Nu har jag en vecka kvar innan jobbet börjar - hoppas på stor SOL!

Vi ska ha två släkt kalas ett på dagen då han fyller och ett dagen efter...
    Funderar även på barnkalas, men blir ganska många, och huset är inte så stort.. men men vi får se. Skulle nog bli 7-8 barn plus föräldrar och så har några av dem äldre syskon...
    Måste fixa detta i veckan - funderar på om det finns någon bra lokal att låna...

Hur gör ni med kalas?

Sedan är de mycket med planering inför förskolan - har man allt som behövs osv... tror bara vi saknar en ryggsäck.

Skulle vilja att han kunde gå då han börjar förskolan, men som det är nu så tveksamt!=/

Här har vi tagit 5 dagar i veckan, måste ju gå runt med pengar!

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3