• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • nadia bk

Trodde att det var slut på saker att köpa nu=)   så fel jag hade......hittat   en sulky chicco bra att ha i bilen och korta resor med spårvagnen... var inte så dyr men dock en utgift.

Räkna ut att vagn plus lilleman väger 20 kg klart att jag har ont i ryggen.

Sen letar jag efter babygunga som är fast i  ställning fast en mindre version då jag ska ha den på uteplatsen hittar ingenstans.
    nån bra leksaksaffär tips?

Var på nya bvc.....Läkaren var där och kolla hjärta ögon m.m sen fråga hon om han ålar....tänkte på krypa så jag sa nej.....han har däremot vänt sig från mage några ggr
    då sa hon "ja det blir minus 1"    barnsmorskan gick in och sa att han har ju faktiskt vänt sig och han är jättestabil.
    Då svarade läkaren ja ja då skriver jag en 1 där då?????????

Sllängde ut mig en kommentar" stackars dig Tidus ska du redan bli utvärderad räcker det inte med betyg i skolan" hon skratta halvt nervöst.......tanta=)

Sen visa jag att han kunde sitta själv då blev hon tyst en stund och sa att "ja kanske inte är så kul att se omvärlden från magen när man kan sitta och se den"...ne precis=)!

Har ingen aning vad dom "bör " kunna och inte "bör " kunna...han sitter säger ifrån jollrar.....går när jag håller i händerna.....men ligger också och biter sig i tårna och har minst lika kul så...

Fick så dåligt samvete i natt.....han vägrade sova 2 på natten och var allmänt grinig och jag likaså...han tog tag i allt omkring sig och bet i det...blev irriterad och tog bort filten från hans händer...han blev förvånad och bara tittade...ush tappade tålamodet kom på sen att det kanske kliade i tänderna........men är så fruktansvärt trött så på nätterna är jag jättegrinig och då blir ju han med det...
    men man kan ju inte vara perfekt jämt=)

Tänker på det hur lätt man får dåligt samvete nu...tänk då sen när dom blir större hur ska det gå haha........

Går era barn i gå stol? Fått förfrågan att låna en..men läste att det hämamr deras utveckling????? nån som vet

• Sephiroth
    nadia bk skrev 2010-04-12 17:53:36 följande:
    Trodde att det var slut på saker att köpa nu=)   så fel jag hade......hittat   en sulky chicco bra att ha i bilen och korta resor med spårvagnen... var inte så dyr men dock en utgift. Räkna ut att vagn plus lilleman väger 20 kg klart att jag har ont i ryggen. Sen letar jag efter babygunga som är fast i  ställning fast en mindre version då jag ska ha den på uteplatsen hittar ingenstans. nån bra leksaksaffär tips? Var på nya bvc.....Läkaren var där och kolla hjärta ögon m.m sen fråga hon om han ålar....tänkte på krypa så jag sa nej.....han har däremot vänt sig från mage några ggr då sa hon "ja det blir minus 1"    barnsmorskan gick in och sa att han har ju faktiskt vänt sig och han är jättestabil. Då svarade läkaren ja ja då skriver jag en 1 där då????????? Sllängde ut mig en kommentar" stackars dig Tidus ska du redan bli utvärderad räcker det inte med betyg i skolan" hon skratta halvt nervöst.......tanta=) Sen visa jag att han kunde sitta själv då blev hon tyst en stund och sa att "ja kanske inte är så kul att se omvärlden från magen när man kan sitta och se den"...ne precis=)! Har ingen aning vad dom "bör " kunna och inte "bör " kunna...han sitter säger ifrån jollrar.....går när jag håller i händerna.....men ligger också och biter sig i tårna och har minst lika kul så... Fick så dåligt samvete i natt.....han vägrade sova 2 på natten och var allmänt grinig och jag likaså...han tog tag i allt omkring sig och bet i det...blev irriterad och tog bort filten från hans händer...han blev förvånad och bara tittade...ush tappade tålamodet kom på sen att det kanske kliade i tänderna........men är så fruktansvärt trött så på nätterna är jag jättegrinig och då blir ju han med det... men man kan ju inte vara perfekt jämt=) Tänker på det hur lätt man får dåligt samvete nu...tänk då sen när dom blir större hur ska det gå haha........ Går era barn i gå stol? Fått förfrågan att låna en..men läste att det hämamr deras utveckling????? nån som vet
    Det sägs att de hämmar utveckligen eftersom de ligger mindre på mage då. Men vadå? Man har ju inte de jämt i stolen?? Loke är jättemycket på mage, och sitter och leker iaf. :-S

Vad fan är det där för utvärdering? SKA en sjumånaders kunna åla och annars får den minus? Var det konstigaste jag läst på länge.
  • Saga09

Jag funderar också mycket över vad en 7 månaders bebis ska kunna göra.
    Saga vänder sig och rullar och allt sånt - kan sitta hyggligt men inte utan att jag lämnar henne ensam på golvet direkt eftersom hon far omkull rätt som det är..

Hon vare sig ålar eller kryper direkt utan kör mer metoden att dra saker till sig som ev kan ligga inom räckhåll... kan iochförsig se att hon visar mycket mer intresse för möbler och dyl som hon har runt sig..

Var på föräldraträff förra veckan och där kunde alla bebisar som var under 7 månader både hasa sig, krypa och göra mer konkreta ord än bara joller... då kände man att Saga låg på sin egen nivå.. haha.
    Det är säkert helt individuellt allt sånt där men när man är inne på första barnet funderar man nog mycket över sånt här känner jag

• Sephiroth
    Saga09 skrev 2010-04-12 18:34:23 följande:
    Jag funderar också mycket över vad en 7 månaders bebis ska kunna göra. Saga vänder sig och rullar och allt sånt - kan sitta hyggligt men inte utan att jag lämnar henne ensam på golvet direkt eftersom hon far omkull rätt som det är.. Hon vare sig ålar eller kryper direkt utan kör mer metoden att dra saker till sig som ev kan ligga inom räckhåll... kan iochförsig se att hon visar mycket mer intresse för möbler och dyl som hon har runt sig.. Var på föräldraträff förra veckan och där kunde alla bebisar som var under 7 månader både hasa sig, krypa och göra mer konkreta ord än bara joller... då kände man att Saga låg på sin egen nivå.. haha. Det är säkert helt individuellt allt sånt där men när man är inne på första barnet funderar man nog mycket över sånt här känner jag
    Finns egentligen inga ska enligt mig. Alla barn är ju ffs olika!

Jag funderar också lite över vad de ska, men är nöjd sålänge han är nöjd med tillvaron. Det som har fått mig att bli mest glad över tänder och att han nu tar sig fram lite är att han är så himla missnöjd och grinig över tänderna och att han inte når saker. Hade han vart nöjd med att ligga på mage och leka hade han gärna fått göra det tills ett år, minst!
  • lupin84
    nadia bk skrev 2010-04-12 17:53:36 följande:
    Trodde att det var slut på saker att köpa nu=)   så fel jag hade......hittat   en sulky chicco bra att ha i bilen och korta resor med spårvagnen... var inte så dyr men dock en utgift. Räkna ut att vagn plus lilleman väger 20 kg klart att jag har ont i ryggen. Sen letar jag efter babygunga som är fast i  ställning fast en mindre version då jag ska ha den på uteplatsen hittar ingenstans. nån bra leksaksaffär tips? Var på nya bvc.....Läkaren var där och kolla hjärta ögon m.m sen fråga hon om han ålar....tänkte på krypa så jag sa nej.....han har däremot vänt sig från mage några ggr då sa hon "ja det blir minus 1"    barnsmorskan gick in och sa att han har ju faktiskt vänt sig och han är jättestabil. Då svarade läkaren ja ja då skriver jag en 1 där då????????? Sllängde ut mig en kommentar" stackars dig Tidus ska du redan bli utvärderad räcker det inte med betyg i skolan" hon skratta halvt nervöst.......tanta=) Sen visa jag att han kunde sitta själv då blev hon tyst en stund och sa att "ja kanske inte är så kul att se omvärlden från magen när man kan sitta och se den"...ne precis=)! Har ingen aning vad dom "bör " kunna och inte "bör " kunna...han sitter säger ifrån jollrar.....går när jag håller i händerna.....men ligger också och biter sig i tårna och har minst lika kul så... Fick så dåligt samvete i natt.....han vägrade sova 2 på natten och var allmänt grinig och jag likaså...han tog tag i allt omkring sig och bet i det...blev irriterad och tog bort filten från hans händer...han blev förvånad och bara tittade...ush tappade tålamodet kom på sen att det kanske kliade i tänderna........men är så fruktansvärt trött så på nätterna är jag jättegrinig och då blir ju han med det... men man kan ju inte vara perfekt jämt=) Tänker på det hur lätt man får dåligt samvete nu...tänk då sen när dom blir större hur ska det gå haha........ Går era barn i gå stol? Fått förfrågan att låna en..men läste att det hämamr deras utveckling????? nån som vet
    Vi har gåstol...men Theo är inte jämt iden... han är jätte mcyket på golvet..sitter eller ligger... Tror inte på det där att de skulle hämma..
    Men låter knepigt de där med att utvärdera barnen... alla är ju så olika ... jag hade blivit super stressad...

Theo drar sig runt i cirklar då han ligger på mage... inte framtå inte bakåt... han kan sitta... är snabb då han är i gåstolen...
    Då man är på babycafe eller liknande och ser andra barn i samma ålder - klart man ser och jämför.. vet barn som är 7 månader (som Theo) och de kan hasa, åla krypa.. men också dem som ligger och kikar.. och kanske vänder sig lite...
    Men de kommer när det kommer...

Har en kompis vars barn är en månad yngre - han har fått tre tänder...vi väntar fortfarande på första...
  • Erkegris

hej på er tjejer. Nu var det mycket att läsa ikapp. Här har varit så fullt upp ett tag nu med allt möjligt så jag har inte ens hunnit med att sitta här.

Angående det där med utveckling så bryr jag mig inte alls om vad han bör eller inte bör kunna. Om hundra år vad gör det om han ålade eller kröp eller inte vid en viss ålder? Läkarna har väl det där bara som en medelgrej för att tidigare kunna se om barnet har problem av något slag, och skulle de ha det skulle vi som föräldrar såklart få veta det, så annars behöver man knappast bry sig om sådant där. :)

Här går det äntligen lite framåt med maten i alla fal(ta i trä). Gröt börjar nu gå ner lite bättre och vissa dagar en del mat också. Men avvänjningen känns fortfarande låååångt borta. Och det är väl både synd för att det är lite mysigt, men jag tycker ändå det ska bli så skönt också när amningen är över, just för att man är såpass bunden nu.

• Sephiroth

Vad otroligt omlämpligt mitt inlägg blev när ni strax efter börjar diskutera om hur lite ni bryr er om när de kan åla etc. {#lang_emotions_embarassed} Aja, jag är iaf glad. =)

Idag ska vi ut och gå. Jag kör ren diet igen och hoppas på att inte bli alltför sjuk så att jag måste avbryta som förra gången. ;)

Någon som har några bra tips för att minska på gäddhängen? Jag avskyr mina armar!!

• MammaAlex
    Sephiroth skrev 2010-04-13 06:08:37 följande:
    Vad otroligt omlämpligt mitt inlägg blev när ni strax efter börjar diskutera om hur lite ni bryr er om när de kan åla etc. Aja, jag är iaf glad. =)Idag ska vi ut och gå. Jag kör ren diet igen och hoppas på att inte bli alltför sjuk så att jag måste avbryta som förra gången. ;)Någon som har några bra tips för att minska på gäddhängen? Jag avskyr mina armar!!
    Oavsett hur lite man bryr sig om när de börjar åla är det väl klart att man blir stolt när de lär sig!!!! Jag längtar också efter att Alex ska lära sig just för att han ska kunna bli lite mer nöjd och jag kan gå till ett annat rum och han kan följa efter, just nu måste jag nästan jämt vara i samma rum som honom... Då önskar man att man hade en öppen planlösning istället för alla dessa smårum vi har.... (vi har 6 rum på 81 kvadrat, inklusive badrum, hall och kök)
    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Sephiroth
    MammaAlex skrev 2010-04-13 08:00:41 följande:
    Oavsett hur lite man bryr sig om när de börjar åla är det väl klart att man blir stolt när de lär sig!!!! Jag längtar också efter att Alex ska lära sig just för att han ska kunna bli lite mer nöjd och jag kan gå till ett annat rum och han kan följa efter, just nu måste jag nästan jämt vara i samma rum som honom... Då önskar man att man hade en öppen planlösning istället för alla dessa smårum vi har.... (vi har 6 rum på 81 kvadrat, inklusive badrum, hall och kök)
    Jo det är sant. Fast jag blir stolt vad han än gör så. *s* Speciellt som jag ser att han verkligen kämpar med det.

Åh, ja det lät inte skoj. Gåstol då? Loke gillar att jaga oss i den. Fast det hjälper ju inte om ni har massa trösklar kom jag på.
  • Emma

Vi har en jacka på Mattias när vi går ut nu. Blåser det så brukar vi dra på honom ett par extra byxor, men annars så är det jackan vi kör med.

Jag var och köpte en Emmaljunga city cross igår!! Så nu är våran gamla vagn ute på blocket. Så känner ni någon i närheten av västerås/uppsala så kan ni ju tipsa dom om att söka på Brio kombi i uppsala län.

Mattias skriker också såfort vi går ut ur ett rum med honom i. Gåstolen jagar han oss också med, men här är det fullt med trösklar så det är köket han nästan jämt befinner sig i.

idag ska vi ner till Heby och handla lite mat. Sen blir det promenad på eftermiddagen. En låååååång promenad!

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3