• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Knubbe12

BVC ligger lite efter tycker jag. Utvecklingspsykologi är ju rätt förlegat...{#lang_emotions_wink} Jag skiter fullkomligt i vad de "ska kunna" vid en viss ålder. Visst, de måste väl ha någon slags medelgrej att gå efter så att de har lite koll, men jag är rätt övertygad om att man som förälder märker om allt inte står rätt till. Det är ju helt vansinnigt när barnen blir äldre oxå och ska genomgå alla möjliga jäkla tester på BVC. Våra barn har "godkänts" utan problem, men det finns många barn som inte klarar av att rita en gubbe eller ett hus på uppmaning och med tämligen okänd publik. I hemmets lugna vrå klarar de säkert av det alldeles utmärkt, men de får ändå "underkänt" i bvcjournalen. Samma gamla tjafs som tyvärr fortfarande förekommer på en del förskolor/skolor. Det finns en kursbok som jag faktiskt sparat sedan jag pluggade; "Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande" som bl a tar upp det här med "bedömning" av barn (fast då lite äldre barn). Jäkligt intressant!

Visst jämför jag ibland Arvid med mina andra barn och hur de var när de var små, men barn/människor är ju så himla olika. Arvid gillar inte att ligga på mage och därmed inte heller att åla (han gör det, men motvilligt...), men jag är inte ett dugg orolig. En del barn kryper ju t ex aldrig innan de hips vips börjar gå. Men visst tusan blir man stolt när lillskrutten lär sig något nytt! {#lang_emotions_tongue_out}

Arvid älskar sin gåstol! Våra andra barn har oxå använt gåstol och har inte hämmats fysiskt pga den vad vi har märkt. Båda Arvids äldre syskon började gå när de var kring ett år utan problem. Gåstolar kan ju däremot innebära en skaderisk då barnet kan komma upp i riktigt höga hastigheter. Dessutom tycks det ju vara förvånande många barn som kör med gåstolen utför trappor osv.

• Bubba80

Heja Loke! Heja Loke!

Ja du Emil började ju dra sig på armarna den 27 mars o nu går det riktigt fort. Han byter stil hela tiden. Nu kan han t.o.m. ta något krypsteg med knäna. Jag har beställt Kalle Kryp nu{#lang_emotions_tongue_out} de borde komma idag...hoppas jag.
    Emil ställde sig upp igår för första gången...har sett att han kämpat länge med det...måste säga att det är lite väl tidigt. Nu ramlar han ju o slår sig ist För det är riktigt ostadigt... 

Jag har ju inte heller använt gåstol, just för jag tyckt vi haft för trångt. Men nu när vi fick låna en och han verkade tycka den va så kul. Tycker faktiskt den är riktigt bra.

Vi åker ju mycket bil. Så nu har Emil oftast bar en tunnare jacka (vindfleece) och bomullsmössa på sig. Åker vi vagn så blir det oftast samma på överkroppen men med en tjockare tröja under, sen footsack över.

Vet inte om jag svarat på allt nu?

Erkegris: Vad skönt att det går bättre med maten. Skam den som ger sig

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Bubba80
    Knubbe12 skrev 2010-04-13 09:17:49 följande:
    BVC ligger lite efter tycker jag. Utvecklingspsykologi är ju rätt förlegat... Jag skiter fullkomligt i vad de "ska kunna" vid en viss ålder. Visst, de måste väl ha någon slags medelgrej att gå efter så att de har lite koll, men jag är rätt övertygad om att man som förälder märker om allt inte står rätt till. Det är ju helt vansinnigt när barnen blir äldre oxå och ska genomgå alla möjliga jäkla tester på BVC. Våra barn har "godkänts" utan problem, men det finns många barn som inte klarar av att rita en gubbe eller ett hus på uppmaning och med tämligen okänd publik. I hemmets lugna vrå klarar de säkert av det alldeles utmärkt, men de får ändå "underkänt" i bvcjournalen. Samma gamla tjafs som tyvärr fortfarande förekommer på en del förskolor/skolor. Det finns en kursbok som jag faktiskt sparat sedan jag pluggade; "Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande" som bl a tar upp det här med "bedömning" av barn (fast då lite äldre barn). Jäkligt intressant! Visst jämför jag ibland Arvid med mina andra barn och hur de var när de var små, men barn/människor är ju så himla olika. Arvid gillar inte att ligga på mage och därmed inte heller att åla (han gör det, men motvilligt...), men jag är inte ett dugg orolig. En del barn kryper ju t ex aldrig innan de hips vips börjar gå. Men visst tusan blir man stolt när lillskrutten lär sig något nytt! Arvid älskar sin gåstol! Våra andra barn har oxå använt gåstol och har inte hämmats fysiskt pga den vad vi har märkt. Båda Arvids äldre syskon började gå när de var kring ett år utan problem. Gåstolar kan ju däremot innebära en skaderisk då barnet kan komma upp i riktigt höga hastigheter. Dessutom tycks det ju vara förvånande många barn som kör med gåstolen utför trappor osv.
    INSTÄMMER HELT!
  • Emma

Balder: När du gör plommonmos, vad har du för märke på katrinplommonen? Jag har icas, men såg att den innehöll konserveringsmedel... Hur är det med E-ämnen och små barn?

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Bubba80

En annan sak när det gäller katrinplommon...Det ger såna fula fläckar!!??{#lang_emotions_yell} Vet ni nåt trix att få bort dem? Har testat Vanisch...men det bet inte...

• Knubbe12
    Emma skrev 2010-04-13 09:44:59 följande:
    Balder: När du gör plommonmos, vad har du för märke på katrinplommonen? Jag har icas, men såg att den innehöll konserveringsmedel... Hur är det med E-ämnen och små barn?
    Ja, vi har oxå ICAs. E202 ska det ju innehålla (vad nu det betyder...). Ska Googla och kolla.
  • Knubbe12
    Bubba80 skrev 2010-04-13 09:49:40 följande:
    En annan sak när det gäller katrinplommon...Det ger såna fula fläckar!!?? Vet ni nåt trix att få bort dem? Har testat Vanisch...men det bet inte...
    Har som tur är inte råkat ut för några plommonfläckar ännu, men det kommer väl...{#lang_emotions_wink} Har du provat med Galltvål?! Vi har den flytande varianten och den brukar fungera rätt bra på de flesta fläckar.
  • Erkegris

nej självklart menade jag inte att man inte blir stolt när de lär sig något nytt, jag menade bara att man inte bryr sig om NÄR de gör det, om det är vid 7, 8 eller 9 månader spelar liksom inte så stor roll :)

nu har jag en vecka helt själv hemma med skrutten.. sambon är iväg och jobbar och kommer inte hem förrän till helgen. Ska bli kul att se hur det går att va själv så länge... hehe. tycker det är svårt att hitta på saker hela dagen ibland. Speciellt etersom vi bor ute i ingenstans, inga vänner här och nu ingen bil heller :/

vad gör ni om dagarna?

• Knubbe12
    Knubbe12 skrev 2010-04-13 10:17:34 följande:
    Ja, vi har oxå ICAs. E202 ska det ju innehålla (vad nu det betyder...). Ska Googla och kolla.
    Emma skrev 2010-04-13 09:44:59 följande:
    Verkar finnas naturligt i frukter osv. Har gett upphov till överkänslighetsreaktioner hos vissa. Kanske bästa att skippa detta då.
  • Sephiroth
    Erkegris skrev 2010-04-13 10:25:44 följande:
    nej självklart menade jag inte att man inte blir stolt när de lär sig något nytt, jag menade bara att man inte bryr sig om NÄR de gör det, om det är vid 7, 8 eller 9 månader spelar liksom inte så stor roll :) nu har jag en vecka helt själv hemma med skrutten.. sambon är iväg och jobbar och kommer inte hem förrän till helgen. Ska bli kul att se hur det går att va själv så länge... hehe. tycker det är svårt att hitta på saker hela dagen ibland. Speciellt etersom vi bor ute i ingenstans, inga vänner här och nu ingen bil heller :/ vad gör ni om dagarna?
    Åh, det håller jag verkligen med om. =) Kändes bara som om att jag nästan sagt något olämpligt om du förstår hur jag menar.

Idag har Loke iaf blivit oxtokig så fort han hamnat på golvet, så det har blivit sitta och vara i famnen hela morgonen. Suck!

Jag försöker gå ut och gå så mycket som möjligt. Fika med andra mammor och sådant. Har bäbisdejtat en hel del. *s* Är roligt att träffa andra med barn i samma ålder. :D
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3