• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Sephiroth
    Knubbe12 skrev 2010-04-15 17:03:15 följande:
    Förresten, vilket är ert favoritrecept när det gäller risotto? I dag blir det spaghetti och köttfärssås + broccoli, men jag tänkte laga risotto till helgen. Vet dock inte vilken variant jag ska välja... Här gick det en säkring för mig i dag; barnen satt och "pysslade" vid köksbordet. De höll på med glitterlim. När de var färdiga säger äldsta sonen "Oj då..." Då har han lyckats spruta upp en limstråle ända upp till ena lampan över köksbordet. Den har en tygskärm och jag får inte bort skiten. Bara att byta ut båda två då. Ytterligare några tusen åt fanders. Tvättmaskinen och diskmaskinen håller oxå på att paja. Och så kameran. Jag blir fan tokig...
    Det är så jobbigt när det kommer en massa oväntade utgifter. =( Speciellt när man tror sig ha en riktigt bra månad på pengafronten.

Idag vägde Loke 9615 och har stått lite still i växten, så han var "bara" 71.5 lång. Föräldragruppen var inte något alls att ha måste jag säga. Hade lika gärna kunnat stanna hemma idag. Var för övrigt bara en annan där som jag pratade med (Myart) och henne kan jag lika gärna träffa ändå. ;) *s*
  • Sephiroth
    Sephiroth skrev 2010-04-15 17:29:15 följande:
    Det är så jobbigt när det kommer en massa oväntade utgifter. =( Speciellt när man tror sig ha en riktigt bra månad på pengafronten. Idag vägde Loke 9615 och har stått lite still i växten, så han var "bara" 71.5 lång. Föräldragruppen var inte något alls att ha måste jag säga. Hade lika gärna kunnat stanna hemma idag. Var för övrigt bara en annan där som jag pratade med (Myart) och henne kan jag lika gärna träffa ändå. ;) *s*
    71,7 var det visst. Inte för det spelar nån roll men. ;)
  • Strimma

Nu verkar det som magsjukan börjat släppa... hoppas bara det fortsätter åt det hållet. Som tur är har jag världens bästa pappa som åkte ner till affären nu och handlar det nödvändigaste åt oss :)

M har Body och vindjacka om det är varmt ute, annars har han body, tröja och vindjacka...

• Sephiroth
    Strimma skrev 2010-04-15 17:43:19 följande:
    Nu verkar det som magsjukan börjat släppa... hoppas bara det fortsätter åt det hållet. Som tur är har jag världens bästa pappa som åkte ner till affären nu och handlar det nödvändigaste åt oss :) M har Body och vindjacka om det är varmt ute, annars har han body, tröja och vindjacka...
    Fy vad skönt!
  • mellieB

Hejsan,, Är ny är hoppas man får vara med=) Min son Mio kom den 29sept 09=).. Dagen efter bf så han var i tid haha

Ja,, vi har haft många motgångar med våran lilla eller lilla och lilla 8880g pch 68cm lång var han nu på 6mån kollen=)
    Men i början fick han problem med magen så skrek hela dagarna fram tills han blev lite mer än 4mån=(=(.. Sen blev han glad=).. 

Han är en väldigt aktiv pojke som aldrig kan slappna,, måste ha nåt att göra heeela tiden,, så de e full rulle här hela tiden=).. 
    Däremot har vi problem med kräkningar här hemma alltid haft BVC har alltid sagt att de kommer gå över men de har blivit värre nu,, tex igår åkte vi till akuten då han spydde kaskader och slutade andas i några sekunder aldrig vart så rädd i hela mitt liv.. så nu äntligen tar läkarna oss på allvar=) Så i nästa vecka ska vi få träffa en barnläkare och så ska Mio äntligen börja utredas=)
    I övrigt är han en väldigt glad kille=) Dock inne i nån fas nu och matstrejkar,, vägrar fast föda,, och lite kinkig e han allt.. men hoppas de går över snart=)
  • Sephiroth
    mellieB skrev 2010-04-15 19:03:02 följande:
    Hejsan,, Är ny är hoppas man får vara med=) Min son Mio kom den 29sept 09=).. Dagen efter bf så han var i tid haha Ja,, vi har haft många motgångar med våran lilla eller lilla och lilla 8880g pch 68cm lång var han nu på 6mån kollen=) Men i början fick han problem med magen så skrek hela dagarna fram tills han blev lite mer än 4mån=(=(.. Sen blev han glad=)..  Han är en väldigt aktiv pojke som aldrig kan slappna,, måste ha nåt att göra heeela tiden,, så de e full rulle här hela tiden=)..  Däremot har vi problem med kräkningar här hemma alltid haft BVC har alltid sagt att de kommer gå över men de har blivit värre nu,, tex igår åkte vi till akuten då han spydde kaskader och slutade andas i några sekunder aldrig vart så rädd i hela mitt liv.. så nu äntligen tar läkarna oss på allvar=) Så i nästa vecka ska vi få träffa en barnläkare och så ska Mio äntligen börja utredas=) I övrigt är han en väldigt glad kille=) Dock inne i nån fas nu och matstrejkar,, vägrar fast föda,, och lite kinkig e han allt.. men hoppas de går över snart=)
    Välkommen!

Åh, tror ni han har reflux?

Vi har samma matproblem som du redan vet. BVC sa idag att vi skulle strunta helt i mat några dagar och pröva sen igen, så vi tänkte göra det. =) Låte honom äta själv ännu mera också.
  • mellieB

Ja jag misstänkte reflux redan när han var 2mån,, men ingen trodde på mig,,BVC sa "de går över när han blir äldre, och äter fast föda, kan sitta själv osv" o ja trodde ju på dem,, men de blev bara värre och värre och nu de senaste veckorna spyr han kaskader lite då och då.. så nu trodde äntligen min BVC sköterska på mig hehe.. Och läkarn som lyssna på Mios mage igår sa att han hörde nåt i magen..

Så nåt e de ju,, visst barn spyr men inte så MKT som MIo gör.. han spyr efter varje måltd vad han än käkat,, och de e mkt han spyr också=(
  • Icis86
    mellieB skrev 2010-04-15 19:03:02 följande:
    Hejsan,, Är ny är hoppas man får vara med=) Min son Mio kom den 29sept 09=).. Dagen efter bf så han var i tid haha Ja,, vi har haft många motgångar med våran lilla eller lilla och lilla 8880g pch 68cm lång var han nu på 6mån kollen=) Men i början fick han problem med magen så skrek hela dagarna fram tills han blev lite mer än 4mån=(=(.. Sen blev han glad=).. Han är en väldigt aktiv pojke som aldrig kan slappna,, måste ha nåt att göra heeela tiden,, så de e full rulle här hela tiden=)..  Däremot har vi problem med kräkningar här hemma alltid haft BVC har alltid sagt att de kommer gå över men de har blivit värre nu,, tex igår åkte vi till akuten då han spydde kaskader och slutade andas i några sekunder aldrig vart så rädd i hela mitt liv.. så nu äntligen tar läkarna oss på allvar=) Så i nästa vecka ska vi få träffa en barnläkare och så ska Mio äntligen börja utredas=) I övrigt är han en väldigt glad kille=) Dock inne i nån fas nu och matstrejkar,, vägrar fast föda,, och lite kinkig e han allt.. men hoppas de går över snart=)
    Hej!

Jag tycker det låter som när vi konstaterade att Lucas var allergisk, han spydde kaskader och vi fick åka till akuten för att så vätskeersättning.
    Idag vet vi att han är ägg och mjökallergisk.
    Bra där med stora killar =)
    Lucas vägde 8990 och var 72 lång =)
  • Icis86
    MammaAlex skrev 2010-04-14 14:36:32 följande:
    Välkommna Erica och Lucas. Hoppas det är ett trevligt hus ni tittar på! Vi ska titta på om några helger. Är så sugen på att köpa ett. Vi bor förvisso i hus nu med men det hyr vi av mina föräldrar och är sugen på att köpa ett eget. Har en bra bank här då våra familjer alltid haft sina ärenden hos dem så vi får låna även kontantisats. =) Enda dumma är att vi inte kan jämföra med andra banker eftersom vi inte skulle få lån där.. =/Jag vet inte hur mycket de ska dricka varje dag, här varierar det väldigt mycket. Vissa middagar dricker han massor och andra knappt inte alls. Det är dock bäst att försöka få i Alexander vatten innan det är dags för frukt för sedan vill han inte ha något=)Alexander kan inte sätta sig upp själv ännu, längtar tills an kan. Dock kan han ta sig från sittande till mage (även om det tar en god stund och ibland slutar med ansiktet i golvet) han har suttit stadigt sedan veckan innan 6-månadersdagen.ju mer jag hör om era BVC-sköterskor desto bättre tycker jag om vår. I måndags på föräldragruppen berättade hon att de varit på utbildning om föräldragrupper och enligt den skulle de inte säga något utan låta oss disskutera. MEN hon "lyder" inte och är med och kör lite info och frågor i ca en timme sen får vi sitta kvar så länge vi vill och prata. Hon vet att man pratar mer när hon har gått=)nu är det dags för en dusch. Hoppade 600 hopp hopprep i förmiddags och nu har jag varit ute och vänt hela trädgårdslandet så jag är lite lagom svettig!
    Nja.. huset var ok - men inget för oss.
    Har beställt hem några huskataloger för att granska dem .
    Men det kostar så mycket här (sthlm)
    Kommer från småland och även om priserna i Växjö är påväg upp är de inte lika utflippade som här!
  • mellieB
    Icis86 skrev 2010-04-15 19:32:11 följande:
    Mm vi gjord ett mjölkallergiker test när Mio var 4,5mån de visade negativt men sen sa min BVC sköterska att de inte är 100% så då undrar man ju lite... men förhoppningsvis tar de mer prover på han nu när vi får tid
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3