• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Icis86

Tack för välkomnandet!
    Ska iväg på föräldrgrupp nu (tycker inte den ger mig ett skit om jag ska vara ärlig)
    Men det får ju en att gå utanför dörrarna en stund iaf! =)
    På Lucas är det full rulle, han springer i sin gåstol och river ner allt han tycks nå.
    Men han kryper inte än, trots tappra försök.
    Hur är det med era barn?
    Kan de krypa, sitta själv?

• Bubba80

Emil ålar-kryper och sitter halvhjärtat på knäna Här oxå en som river i allt

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • nadia bk
    Icis86 skrev 2010-04-14 09:23:49 följande:
    Hej ! Mitt namn är Erica och har en son, Lucas som föddes 090903. Bor i Södertälje med sambo, två katter - och vår lille solstråle!
    Välkommen=)
  • Sephiroth
    Icis86 skrev 2010-04-14 10:07:25 följande:
    Tack för välkomnandet! Ska iväg på föräldrgrupp nu (tycker inte den ger mig ett skit om jag ska vara ärlig) Men det får ju en att gå utanför dörrarna en stund iaf! =) På Lucas är det full rulle, han springer i sin gåstol och river ner allt han tycks nå. Men han kryper inte än, trots tappra försök. Hur är det med era barn? Kan de krypa, sitta själv?
    Välkommen välkommen. ^^

Loke springer också runt i sin gåstol. Idag sprang han fram till rumsbordet och drog ur strömkabeln till laptopen och tuggade på den. Han drar sig framåt, men det har inte släppt helt ännu. Sitta själv har han gjort sen början av mars någon gång.

Föräldragrupp har vi imorgon. Inte ger det något direkt, men det är ändå roligt att träffa andra föräldrar. Det är ju DE som lär en saker och inte BVC. Idag när jag ringde bvc fick jag ungefär noll komma noll vettiga svar. ;)
  • Emma

Goddagens på er! Här sovar Mattias redan för andra gången indag. Såfort han vaknade efter fm-luren så var han trött igen...

Oj, stacckars Emil och Saga som ramlat... Nej, tiden när man kan lämna dom ensamma är nog förbi nu.

Idag är min syster här och vi ska ut och gå två-timmarspromenaden sedan när det är dags för Mattias tredje sovstund!

Här har fortfarande ingen föräldragrupp kört igång... BLÄ på dom!!!

Vet ni hur mycket dom små skruttarna ska dricka om dagarna?

Kan era barn sätta sig upp själva?

M drog iallafall upp knäna under sig igår, men då åkte huvudet pladask ner i golvet

Här blir det korvstroganoff idag!

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Knubbe12

Här har vi oxå en liten som suger tag i precis allt han kommer åt. Just nu åker han i full fart mot vardagsrumsbordet med ett stort leende på läpparna och siktet inställt på fjärrkontrollerna...{#lang_emotions_wink} Stackars Emil, det går ju så snabbt så ibland hinner man inte alls med. Arvid har tippat från sittande ställning rakt ner med ansiktet före ett antal gånger.

I dag fyller Arvids storasyster år, så ikväll blir det kalas med släkten och till helgen är det disco för kompisarna på förskolan. Springer runt som en yr höna och försöker städa, tvätta, laga lunch och baka på samma gång! Har hunnit med muffins med dumlefluff och pannacottapaj på fm, tårtan gör jag senare precis innan gästerna kommer. hade man haft lite framförhållnig hade man kunnat göra bort lite igår kväll, men jag fastnade framför The Hurt Locker...

Välkommen Erica och Lucas!

• Icis86

Ja visst är det konstigt att de tycks veta vad de inte får röra =)
    Och just det ska de ha att tugga på!
    Lucas älskar fjärrkontrollenra så vi har gett honom en att tugga på 8fast han verkar ju inte veta skillanden på den tillåtna och icke tillåtna){#lang_emotions_tongue_out}

Lucas ålar, hasar sig fram och han försöker sätta sig upp - men utan resultat. han kan dock sitta en stund själv, men det brukar sluta i tårar då han ramlar.

Har ingen aning om hur mycket de ska dricka på dagarna, Lucas får välling(mjölkfri då han är mjölk & ägg allergisk) 4 gånger / dygn och kanske 200 ml vatten.

Lucas trillade från sängen förra onsdagen - vi fick åka in till Astrid Lindgrens sjukhus och resultatet blev en liten hjärnskakning. Usch vad jag klandrar mig själv..

Vi ska titta på hus ikväll, längtar så till egen gräsplätt och ueplats =)
    Men just nu bor vi i lägenhet och det är svårt att hitta något vi har råd med - man får ju inte lån på så mycket längre plus att de ska ha så mycket i kontanter direkt!
    men vi får se - snart kanske vi har råd att köpa något snart!

• MammaAlex

Välkommna Erica och Lucas. Hoppas det är ett trevligt hus ni tittar på! Vi ska titta på om några helger. Är så sugen på att köpa ett. Vi bor förvisso i hus nu med men det hyr vi av mina föräldrar och är sugen på att köpa ett eget. Har en bra bank här då våra familjer alltid haft sina ärenden hos dem så vi får låna även kontantisats. =) Enda dumma är att vi inte kan jämföra med andra banker eftersom vi inte skulle få lån där.. =/

Jag vet inte hur mycket de ska dricka varje dag, här varierar det väldigt mycket. Vissa middagar dricker han massor och andra knappt inte alls. Det är dock bäst att försöka få i Alexander vatten innan det är dags för frukt för sedan vill han inte ha något=)

Alexander kan inte sätta sig upp själv ännu, längtar tills an kan. Dock kan han ta sig från sittande till mage (även om det tar en god stund och ibland slutar med ansiktet i golvet) han har suttit stadigt sedan veckan innan 6-månadersdagen.

ju mer jag hör om era BVC-sköterskor desto bättre tycker jag om vår. I måndags på föräldragruppen berättade hon att de varit på utbildning om föräldragrupper och enligt den skulle de inte säga något utan låta oss disskutera. MEN hon "lyder" inte och är med och kör lite info och frågor i ca en timme sen får vi sitta kvar så länge vi vill och prata. Hon vet att man pratar mer när hon har gått=)

nu är det dags för en dusch. Hoppade 600 hopp hopprep i förmiddags och nu har jag varit ute och vänt hela trädgårdslandet så jag är lite lagom svettig!

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Bubba80

Så var det vår 10års dag idag då... Väntar hem gubben från Gtb ikväll...kanske man hinner få en puss & kram iaf ikväll

Radeklev: Jäklar vad duktigt att hoppa så mycket...U go girl!!! Tar du mitt trädgårdsland oxå när du endå är i form?

Hoppas alla haft en bra dag. Jag fick besök fr bästa väninnan med 7 veckors bebis. Så här har varit bebismys hela dan

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • lupin84
    Erkegris skrev 2010-04-13 10:25:44 följande:
    nej självklart menade jag inte att man inte blir stolt när de lär sig något nytt, jag menade bara att man inte bryr sig om NÄR de gör det, om det är vid 7, 8 eller 9 månader spelar liksom inte så stor roll :) nu har jag en vecka helt själv hemma med skrutten.. sambon är iväg och jobbar och kommer inte hem förrän till helgen. Ska bli kul att se hur det går att va själv så länge... hehe. tycker det är svårt att hitta på saker hela dagen ibland. Speciellt etersom vi bor ute i ingenstans, inga vänner här och nu ingen bil heller :/ vad gör ni om dagarna?
    Vi är på musiklek (barn 0-6 år) och babycafe 0-1 år. Sedan har jag några kompisar med barn födda samma år... så de är en del träffar...ute och promenerar, fikar...
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3