• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Icis86

Lucas visade inget på pricktestet för mjök. Men han spydde floder då vi gav honom ersättningen.
    Vi har också testat honom för ägg då jag tyckte han fortfarande fick utslag och det visade sig att han även är allergisk mot ägg (visade en två på pricktestet)
    Om jag vore du skulle jag äta mjölkfritt en månad (om du ammar) eller låt han äta mjökfritt i någon vecka för att se om det slutar. .
    Tyvärr är det mycket vanligt att de på BVC inte har så stor koll.
    jag har fått kolla upp mycket själv och fått mycket hjälp av andra här på nätet.
    Lycka till !

• mellieB

Jag ammar inte han får ersättning och ätit de sen han var 3v ammaningen funkade inte=(.. Jo vi diskuterade detta med BVC men hon trodde de skulle bli svårt att få en sån gammal pojke att helt plötsligt ändra mat.. Och de är det,, jag har nämligen först ge han välling för att byat ut kvällsmålet han total vägrar,, testat oliak sorter även med vaniljsocker i och allt möjligt hehe,, han vill ha sin ersättning=)

Men sen hade han inga utslag vilket man kanske inte behöver ha,, Men de e ju det att han spyr av allt.. alla fruktpurer, riktigt mat osv.. finns liksom inget han inte spyr av,, Och läkarn som lyssna på magen sa att han hörde nåt i magen när Mio andades så de lutar mer åt reflux eller liknande..
  • Bubba80
    Knubbe12 skrev 2010-04-15 17:03:15 följande:
    Förresten, vilket är ert favoritrecept när det gäller risotto? I dag blir det spaghetti och köttfärssås + broccoli, men jag tänkte laga risotto till helgen. Vet dock inte vilken variant jag ska välja...Här gick det en säkring för mig i dag; barnen satt och "pysslade" vid köksbordet. De höll på med glitterlim. När de var färdiga säger äldsta sonen "Oj då..." Då har han lyckats spruta upp en limstråle ända upp till ena lampan över köksbordet. Den har en tygskärm och jag får inte bort skiten. Bara att byta ut båda två då. Ytterligare några tusen åt fanders. Tvättmaskinen och diskmaskinen håller oxå på att paja. Och så kameran. Jag blir fan tokig...
    Nej fy f-n vad tråkigt. Det är så typiskt att allt kommer på en gång...
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Bubba80
    mellieB skrev 2010-04-15 19:03:02 följande:
    Hejsan,, Är ny är hoppas man får vara med=) Min son Mio kom den 29sept 09=).. Dagen efter bf så han var i tid haha Ja,, vi har haft många motgångar med våran lilla eller lilla och lilla 8880g pch 68cm lång var han nu på 6mån kollen=) Men i början fick han problem med magen så skrek hela dagarna fram tills han blev lite mer än 4mån=(=(.. Sen blev han glad=).. Han är en väldigt aktiv pojke som aldrig kan slappna,, måste ha nåt att göra heeela tiden,, så de e full rulle här hela tiden=)..  Däremot har vi problem med kräkningar här hemma alltid haft BVC har alltid sagt att de kommer gå över men de har blivit värre nu,, tex igår åkte vi till akuten då han spydde kaskader och slutade andas i några sekunder aldrig vart så rädd i hela mitt liv.. så nu äntligen tar läkarna oss på allvar=) Så i nästa vecka ska vi få träffa en barnläkare och så ska Mio äntligen börja utredas=) I övrigt är han en väldigt glad kille=) Dock inne i nån fas nu och matstrejkar,, vägrar fast föda,, och lite kinkig e han allt.. men hoppas de går över snart=)
    Välkommen mellieB

Skönt att det ska börja utredas nu, så kanske ni kan få njuta fullt ut av bebistiden snart...
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Sephiroth
    Icis86 skrev 2010-04-15 19:38:55 följande:
    Lucas visade inget på pricktestet för mjök. Men han spydde floder då vi gav honom ersättningen. Vi har också testat honom för ägg då jag tyckte han fortfarande fick utslag och det visade sig att han även är allergisk mot ägg (visade en två på pricktestet) Om jag vore du skulle jag äta mjölkfritt en månad (om du ammar) eller låt han äta mjökfritt i någon vecka för att se om det slutar. . Tyvärr är det mycket vanligt att de på BVC inte har så stor koll. jag har fått kolla upp mycket själv och fått mycket hjälp av andra här på nätet. Lycka till !
    Usch, det gjorde Loke också. Och bajsade hela tiden! Nu när vi gjorde mjölkprovokation så blev han förstoppad istället stackarn.

På BVC sa de att han hade hormonprickar och att det var normalt att barn spyr. *s*
  • Emma

Välkomna ni nya!

Balder: aldrig kul när det går så mkt pengar... Så värdelöst.

Idag när jag satte Mattias på våran våg så visade den på 10,1 kilo!!!

Vad lätt jag har det känner jag när jag läser om era stackars barns allergier.. Inte roligt alls.

Godnatt med er!

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Saga09

Åh hej..

Lilla Saga har fått feber nu ikväll... första gången hon är lite krasslig. Hoppas verkligen det går över snart....

• Icis86
    Sephiroth skrev 2010-04-15 21:50:03 följande:
    Usch, det gjorde Loke också. Och bajsade hela tiden! Nu när vi gjorde mjölkprovokation så blev han förstoppad istället stackarn. På BVC sa de att han hade hormonprickar och att det var normalt att barn spyr. *s*
    Haha! Känner igen det där.
    Jag sa väldigt tidigt att jag trodde det var allergi. Han bajsade blod, hade lite prickar i ansiktet och spydde som en kalv när han åt något med mjölk i..
    Som jag sa innan - man får typ sätta diagnos själv.

Nåja, än så länge tycker jag inte det är så jobbigt med allergin, det finns bra barn mat utan mjölk och ägg, fast enklast är att göra egen och det tar ju inte alls lång tid.
    Chansen att det går över innan skolåldern är typ 80 % så det känns ju toppen.
    mellieB skrev 2010-04-15 19:44:30 följande:
    Jag ammar inte han får ersättning och ätit de sen han var 3v ammaningen funkade inte=(.. Jo vi diskuterade detta med BVC men hon trodde de skulle bli svårt att få en sån gammal pojke att helt plötsligt ändra mat.. Och de är det,, jag har nämligen först ge han välling för att byat ut kvällsmålet han total vägrar,, testat oliak sorter även med vaniljsocker i och allt möjligt hehe,, han vill ha sin ersättning=) Men sen hade han inga utslag vilket man kanske inte behöver ha,, Men de e ju det att han spyr av allt.. alla fruktpurer, riktigt mat osv.. finns liksom inget han inte spyr av,, Och läkarn som lyssna på magen sa att han hörde nåt i magen när Mio andades så de lutar mer åt reflux eller liknande..
    Ja, om han spyr av alla möjliga sorters mat är det förmodligen inte allergi.
    Bra som sagt att de ska göra utredning, liten plutt!

Idag "ringde" min Lucasväckarklocka kl 06.00. Han låg i sin säng uppochned vänd och pratade så glatt med sina gosedjur =)
    Sötnos!
    Tycker vi var fått ganska bra rutiner på Lucky nu.
    Jag slutade amma vid 6 månader, då hade jag ätit mjölkfritt en månad sedan gick vi över till den mjölkfria ersättningen.
    När jag ammade vaknade Lucas 3 gånger per natt för att äta, man han nöjde sig inte med mat utan han skulle somna vid tutten. Tog man bort honom vaknade han och man fick börja om från början.
    Så vi bestämde oss för att börja med nattrutiner. Nu ligger han i sängen halv åtta och vaknar inte förrän sex, sju på morgonen. Skönt!
    Hur gör ni med era barn?
  • Sephiroth
    Icis86 skrev 2010-04-16 07:02:08 följande:
    Ja, om han spyr av alla möjliga sorters mat är det förmodligen inte allergi. Bra som sagt att de ska göra utredning, liten plutt! Idag "ringde" min Lucasväckarklocka kl 06.00. Han låg i sin säng uppochned vänd och pratade så glatt med sina gosedjur =) Sötnos! Tycker vi var fått ganska bra rutiner på Lucky nu. Jag slutade amma vid 6 månader, då hade jag ätit mjölkfritt en månad sedan gick vi över till den mjölkfria ersättningen. När jag ammade vaknade Lucas 3 gånger per natt för att äta, man han nöjde sig inte med mat utan han skulle somna vid tutten. Tog man bort honom vaknade han och man fick börja om från början. Så vi bestämde oss för att börja med nattrutiner. Nu ligger han i sängen halv åtta och vaknar inte förrän sex, sju på morgonen. Skönt! Hur gör ni med era barn?
    Nämen stackaren! Loke bajsade aldrig blod, men maten var ofta "osmält" eller vad man ska säga. Precis som om att det gick rakt igenom. :-S (Fräääscht) Vi köpte nutramigen från apoteket och testade själva, sen sa vi bara till att vi ville ha den. Och kors i taket, hon skrev ut den direkt! Vi trodde vi skulle behöva bråka som fan för att få mjölkfri kost.
    Saga09 skrev 2010-04-15 23:01:59 följande:
    Åh hej.. Lilla Saga har fått feber nu ikväll... första gången hon är lite krasslig. Hoppas verkligen det går över snart....
    Vad skyller vi på idag då? Jo vi tar tänderna vettja! *asg*
  • Saga09
    Sephiroth skrev 2010-04-16 08:42:19 följande:
    Vad skyller vi på idag då? Jo vi tar tänderna vettja! *asg*
    ja vad tusan annars *s*
    hon är iallfall piggare idag och har inte feber men är varmare än vad hon brukar vara.. stackars liten
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3