• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Saga09

Hejsan,

Usch idag var det grått och trist ute så jag tror vi stannar inne idag...

För ett par dagar sedan började Saga att "prata" mer.. förut har det ju mest varit gälla skrik kan jag tycka när hon velat något men nu bubblar hon som tusan.. bababa.. haha. Låter som hon försöker säga mamma... fast såklart säger mannen att det är pappa hon säger.. *s*

Funderar över en sak - hur stadigt sitter era små?
    Saga kan sitta om jag sätter henne men oftast faller hon åt sidan eller framåt efter nån kort stund - vet inte om hon bara inte gillar att sitta eller om hon inte kan.. tycker det där är jättesvårt och inte vet jag om de bör kunna sitta bättre när hon ju nästan är 8 månader... finns ju ingen direkt antydan om att vilja dra sig uppåt eller sätta sig upp på egen hand..

Nu är det nog dags att förbereda lite lunch :)

Hopps ni alla får en trevlig dag

• Sephiroth
    Saga09 skrev 2010-05-01 11:39:53 följande:
    Hejsan, Usch idag var det grått och trist ute så jag tror vi stannar inne idag... För ett par dagar sedan började Saga att "prata" mer.. förut har det ju mest varit gälla skrik kan jag tycka när hon velat något men nu bubblar hon som tusan.. bababa.. haha. Låter som hon försöker säga mamma... fast såklart säger mannen att det är pappa hon säger.. *s* Funderar över en sak - hur stadigt sitter era små? Saga kan sitta om jag sätter henne men oftast faller hon åt sidan eller framåt efter nån kort stund - vet inte om hon bara inte gillar att sitta eller om hon inte kan.. tycker det där är jättesvårt och inte vet jag om de bör kunna sitta bättre när hon ju nästan är 8 månader... finns ju ingen direkt antydan om att vilja dra sig uppåt eller sätta sig upp på egen hand.. Nu är det nog dags att förbereda lite lunch :) Hopps ni alla får en trevlig dag
    Ah, det är så roligt när de babblar. Loke har hållts med det ett tag nu den räven.

Måset säga att han sitter väldigt stadigt. Är sällsynt att han "ramlar" nu, och när det väl händer är det oftast så att han lägger sig bakåt om han är väldigt trött.

Jag är lite fundersam över att han bara använder ena benet när han "står i kryp" och ålar. Om han förstod sig på andra benet skulle han kunna gå över i kryp från sittande, men nu hasar han fram i halvkryp och sedan sätter han sig igen, eller lägger sig på mage och ålar istället. Han har alltid använt ena sidan mer och haft en favoritsida att ligga på och sådant. Samt så använder han helst vänsterhanden till allt.

Nej nu nojjade jag upp migsjälv genom att skriva sådär. Hoppas han får haj på vänsterbenet snart. ;)
  • pamsa

Hej flickor!

hoppas alla hade en trevlig Valborg igår :). Idag har jag och skrutt varit och babysimmat! Hon älskar att bada :)
    Jag har världen bästa nyheter:)
    Läkaren ringde igår och sa att min lilla tjej behöver inte opereras!!!!{#lang_emotions_laughing}{#lang_emotions_laughing} Är så glad så jag vet inte vart jag ska ta vägen!!!
    Lillskrutt sitter ganska staddigt, det hon har börjat med nu är att hon slänger sig framåt och vill krypa iväg. Msn måste hålla koll på henne när hon sitter, annars är risken stor att hon kommer slå sig.
    Idag så började Saga klappa händerna när vi sjöng "Klappa händerna" kan inte förstå att min lilla tjej börjar bli stor. Igår var jag helt nostalgisk och gick igenom alla kort när hon var nyfödd. Kan knappt förstå att tiden har gått så fort.
    Jag har också facebook:) ni får gärna lägga till mig ifall ni vill:)
    Funderar på om man ska få lite rusdryck och fira att min skrutt mår bra :)
  • Knubbe12

Oj, här har man missat mycket! Ska läsa ikapp när jag kommer hem. Är helt jävla mörbultad, men roligt har vi!{#lang_emotions_wink} I dag har jag hyrt en bräda och åkt hela dagen. Tusan vad svårt när man bara är van att åka slalom. Lite öm i rumpan blev man, men kul var det! I går åkte vi bandvagn ända upp till Låktatjåkka fjällstation och sedan skidor ner. De sa att det skulle slutta rätt bra och att dte inte skulle vara något problem för barnen, men inte tusan var det mycket till lutning. Fick skejta 4 timmar med slalomskidor då det i princip var helt flackt. Barnen var helt fantastiska, men själv funderade jag på att bara lägga mig ner och invänta fjällräddningen... Som tur var stannade maken i Björkliden med Arvid och de följde alltså inte med upp. Det hade blivit tufft för lillgubben, så tur var väl det.

Har oxå Facebook. Lägger till er andra som jag har namnen på (fast på Facebook skulle jag uppskatta om inte mitt Familjelivnick avslöjas, samt diverse andra saker av "privat karaktär", typ preventivmedel osv, fast det kanske i och för sig är ganska självklart {#lang_emotions_wink}).

"Sephitoth" {#lang_emotions_laughing} har du läst "Livstid" av Koontz? Någon annan som gjort det? Den verkar ju rätt bra, blir nog till att inhandla den.

• Knubbe12
    pamsa skrev 2010-05-01 20:41:13 följande:
    Hej flickor! hoppas alla hade en trevlig Valborg igår :). Idag har jag och skrutt varit och babysimmat! Hon älskar att bada :) Jag har världen bästa nyheter:) Läkaren ringde igår och sa att min lilla tjej behöver inte opereras!!!! Är så glad så jag vet inte vart jag ska ta vägen!!! Lillskrutt sitter ganska staddigt, det hon har börjat med nu är att hon slänger sig framåt och vill krypa iväg. Msn måste hålla koll på henne när hon sitter, annars är risken stor att hon kommer slå sig. Idag så började Saga klappa händerna när vi sjöng "Klappa händerna" kan inte förstå att min lilla tjej börjar bli stor. Igår var jag helt nostalgisk och gick igenom alla kort när hon var nyfödd. Kan knappt förstå att tiden har gått så fort. Jag har också facebook:) ni får gärna lägga till mig ifall ni vill:) Funderar på om man ska få lite rusdryck och fira att min skrutt mår bra :)
    Men GRATTIS! Vilka härliga nyheter! {#lang_emotions_flower}{#lang_emotions_cheers}
  • pamsa

Balder vilken härlig semester du verkar ha haft:)

Jag blir också glad om inte min nick avslöjas på face;), som sagt mycket mycket privata saker som avslöjas här...hehehehe
  • pamsa
    Knubbe12 skrev 2010-05-01 20:45:42 följande:
    Men GRATTIS! Vilka härliga nyheter!
    Tack tack tack, kan säga att tårarna spruta rakt ut när han ringde igår, måste tilläga att då var jag på stan.. glädjande nyheter. Nu kan man äntligen släppa det :)
  • MammaAlex

Härligt Pamsa! Så himla skönt för er att kunna slappna av... Grattis=)

Givetvis avslöjar man ju inte det som skrivs här ute på fejjan! Jag harinte tänk det i vart fall, tror inte min mamma vill läsa om min sprial där=). Är lite dubbel till det där, tycker det är ganska kul att ha men skriver inte själv så mycket i statusraden... Har inte så många bilder heller. Jag har några på Alex eftersom jag vet att det är det som andra vill se ;)

Blev så stolt över skrutten igår. Vi åkte ner till kompisar för att fira valborg med dem. Alex satt i vagnen och var supernöjd både medans vi grillade och när vi åt. Han fick dock några majsbågar när vi åt. Sen var han vaken tills halv 9 och satt och busade med de andra. Sen blev det pyjamas och välling och ner i vagnen igen. Somnade som en stock... vaknade några gånger men somnade efter lite "skakning" av vagnen. Vid 12 var han dock riktigt vaken så han fick komma upp i famnen en stund och vid 1 åkte vi hem, då somnade han i bilen och kunde efter lite mys i famnen sova i sin säng ända tills 20 över 7 i morse...
    Idag visade han även att han kan krypa "på riktigt" går dock inte så snabbt än=)

Sephiroth: Jag tror han kommer underfund med vänsterbenet så småningom=) Eftersom han kan åla tror jag inte att han själv har så bråttom. Alex har ju aldrig lärt sig åla så därför tror jag han har haft lite mer brått att lära sig krypa. Han kan fortfarande inte åla... Jag funderade också på sådant en gång när han åt rån, vilken hand han använde osv. Men sånt "väljer" de väl inte förrän senare i livet?

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Sephiroth
    MammaAlex skrev 2010-05-01 22:52:32 följande:
    Härligt Pamsa! Så himla skönt för er att kunna slappna av... Grattis=) Givetvis avslöjar man ju inte det som skrivs här ute på fejjan! Jag harinte tänk det i vart fall, tror inte min mamma vill läsa om min sprial där=). Är lite dubbel till det där, tycker det är ganska kul att ha men skriver inte själv så mycket i statusraden... Har inte så många bilder heller. Jag har några på Alex eftersom jag vet att det är det som andra vill se ;) Blev så stolt över skrutten igår. Vi åkte ner till kompisar för att fira valborg med dem. Alex satt i vagnen och var supernöjd både medans vi grillade och när vi åt. Han fick dock några majsbågar när vi åt. Sen var han vaken tills halv 9 och satt och busade med de andra. Sen blev det pyjamas och välling och ner i vagnen igen. Somnade som en stock... vaknade några gånger men somnade efter lite "skakning" av vagnen. Vid 12 var han dock riktigt vaken så han fick komma upp i famnen en stund och vid 1 åkte vi hem, då somnade han i bilen och kunde efter lite mys i famnen sova i sin säng ända tills 20 över 7 i morse... Idag visade han även att han kan krypa "på riktigt" går dock inte så snabbt än=) Sephiroth: Jag tror han kommer underfund med vänsterbenet så småningom=) Eftersom han kan åla tror jag inte att han själv har så bråttom. Alex har ju aldrig lärt sig åla så därför tror jag han har haft lite mer brått att lära sig krypa. Han kan fortfarande inte åla... Jag funderade också på sådant en gång när han åt rån, vilken hand han använde osv. Men sånt "väljer" de väl inte förrän senare i livet?
    Nej såklart, men när han sitter och inte når något så ställer han sig fram i kryp, men bara med ena benet. ;) Så frustrerande bara!

Duktig Alex, super! Snart susar han fram i ultrarapid.

Och Pamsa, ett sjukt stort JIPPIE!!! från mig och Loke. Så skönt att höra!
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3