• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Bubba80

Hallå tjejer!

Helgen har varit hemsk. gnäll gnäll gnäll. Trodde förstår att det fortfarnade var tänderna. Men inatt har jag sovit 3 timmar totalt o gått runt med liten resten av natten. Så imorse så slog det mig att han har nog öroninflammation??? Så jag har sutit  i telefonkö tills nu.,. från klockan 9. Blev dessutom bortkopplad 3 ggr. Jäklar så arg man vart!!! Men fick en tid kl 13.40 idag, även om det inte skulle vara öronen så är det skönt att utesluta det.

Välkommen hit Fiva! Jag bor i Roslagen å är snart 30 år (HUA HUA) Har en son som snart fyller 5 år och en liten Emil som är ett septemberbarn.
    Annars är det full fart framåt här. Sitter, kryper å står och sliter i allt. Han är riktigt klåfingrig Han fick in en fullträff i pannan igår, så han har ett fint blåmärke. Han har fortfarande inte förstått att han inte kan släppa taget när han står upp Kommer väl.

Men vad många tänder Ninja har? Min brorson som oxå snart är 5 år...när han var liten så bara sprutade det tänder i munnen på honom. När han var 1 år hade han 12 tänder. Och nu när han är 5 så har han redan tappat 4.... Nackdelen med att tappa tidigt, är att man kan få vänta jättelänge innan dom nya kommer upp... Ser ju lite roligt ut...

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Sephiroth
    Bubba80 skrev 2010-05-03 10:45:39 följande:
    Hallå tjejer! Helgen har varit hemsk. gnäll gnäll gnäll. Trodde förstår att det fortfarnade var tänderna. Men inatt har jag sovit 3 timmar totalt o gått runt med liten resten av natten. Så imorse så slog det mig att han har nog öroninflammation??? Så jag har sutit  i telefonkö tills nu.,. från klockan 9. Blev dessutom bortkopplad 3 ggr. Jäklar så arg man vart!!! Men fick en tid kl 13.40 idag, även om det inte skulle vara öronen så är det skönt att utesluta det. Välkommen hit Fiva! Jag bor i Roslagen å är snart 30 år (HUA HUA) Har en son som snart fyller 5 år och en liten Emil som är ett septemberbarn. Annars är det full fart framåt här. Sitter, kryper å står och sliter i allt. Han är riktigt klåfingrig Han fick in en fullträff i pannan igår, så han har ett fint blåmärke. Han har fortfarande inte förstått att han inte kan släppa taget när han står upp Kommer väl. Men vad många tänder Ninja har? Min brorson som oxå snart är 5 år...när han var liten så bara sprutade det tänder i munnen på honom. När han var 1 år hade han 12 tänder. Och nu när han är 5 så har han redan tappat 4.... Nackdelen med att tappa tidigt, är att man kan få vänta jättelänge innan dom nya kommer upp... Ser ju lite roligt ut...
    Vad säger gummit när du trycker på öronen då? =( Loke har ju haft rejäla gnällperioder emellanåt, men tror faktiskt inte att det har vart öronen hittills iaf. Har Emil vart förkyld? Det är tydligen vanligast att de får öroninflammation efter förkylning, vilken jag nu fasar för. ;)
  • Bubba80

haha gummit... Jo han reagerar vid tryck på öronen. Inatt gallskrek han o nu blir han irriterad/arg. Man ser att han tycker det är obehagligt. Ja han är förkyld nu... Känns som öronen, men endå skönt att utesluta. Så svårt när dom inte kan prata ju =(

• MammaAlex

Idag blir det mest till att ta det lugnt efter en fullproppad helg! Fast ikväll ska vi besöka två förskolor... Två av ställena i vinslöv känner jag personal på så de stannar kvar efter arbetstid för att maken ska kunna vara med på dem. (den ena förskolan jobbar hans syster på) Sen får jag ta de andra själv. Vi har 6 förskolor i byn så det är ju lite att välja på. Dock bara en som man inte hör så mycket gott om så det är ju ett angenämt problem....

Alexander sätter sig upp själv men då är det från krypande. Dock en nackdel på natten/tidig morgon då han sätter sig upp när han vaknar till och sen inte somnar om....{#lang_emotions_laughing} i morse gick vi upp 20 i 6. Så nu på förmiddagen har han sovit från kvart över 9 till halv 12... Anar att han inte hade sovit klart i morse....

Nu ska vi ta en tur till apoteket och köpa mer daktakort. Lilleman har fått svamp över hela magen och ryggen så nu ska vi smörja med sånt två gånger om dan i 3 veckor... Hoppas det hinner försvinna innan Spanien...

Inte skoj med öroninflammation.... Jag ryser av tanken. Hoppas inte Alex ärver min öron....

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Knubbe12
    Fiva: Välkommen hit! Jag heter Rebecca, är 33 år (huga!) och bor lååångt norrut (Boden). Min septemberskrutt heter Arvid. Han är nr 3 i barnaskaran. En kille som för det mesta är nöjd och glad! Nyfiken och klåfingrig förstås, men har inte börjat åla eller krypa ännu, han är nog för lat för det...{#lang_emotions_wink} Dessutom avskyr han att ligga på mage, vilket såklart försvårar det hela. Två små gaddar har tittat upp hittills.

Nämen stackars lille Emil, hoppas att det inte är öroninflammation och att han kryar på sig. Vi har haft sådan jäkla tur att alla våra barn varit förskonade från detta. Äldsta sonen höll på att få det en gång, men med högläge gick det tillbaka och han slapp som tur var drabbas.

Radeklev: Usch vad trist med svamp... tycks han vara besvärad av det? När är det ni åker till Spanien?

I dag blir det bara till att ta det lugnt här hemma. Äldsta sonen mådde dåligt imorse, så han är hemma från skolan. Har bäddat ner honom i sängen där han ligger och läser. Dottern gick till granntjejen och hälsade på och Arvid och jag tvättar och städar. Jädrans vad mycket man har att ta igen fast man bara varit borta i några dagar. Har så förbannat ont i "rumptrakten". I går var det mest i skinkorna (förmodligen efter en massa snowboardåkning + vurpor...{#lang_emotions_wink}), men i dag har jag så fruktansvärt ont i svanskotan. Har haft det i flera veckor, det har liksom kommit och gått. Har börjat fundera på om det kan röra sig om en spricka i kotan alternativt en inflammation. Kanske dags att pallra sig till läkaren...
  • Emma
    Sephiroth skrev 2010-05-03 10:22:09 följande:
    Hånar du mina magmuskler? ;) *s*
    Nej nej, det vågar jag inte

Balder: Läkaren vore nog ett bra alternativ. Lät inte alls roligt det där.

Usch... Idag när jag, Mattias och en kompis satt på ett cafe i sala och fikade så fick Mattias tag i min kaffekopp och välte ut den.... Ungen doppade hela handen i koppen som precis var hämtad och kaffet var jättevarmt. Han blir först helt chockad och börjar sedan gråta "hjärtekross-gråten". Mitt hjärta håller på att gå sönder och vi irrar runt både min kompis och jag. Försöker få ner handen i kallt vatten som vi hällt i ett vattenglas men det går ju inget vidare. Som tur är så är det två tjejer och ett barn som sitter vid bordet bredvid som talar om för oss hur vi ska göra. Dom var jättesnälla och hjälpsamma. Vi tog iallafall en tröja och blötte den och hade den mot hans hans och handled så blev det bra tillslut. Sen hör man nå kärringjävlar mitt när han var som mest ledsen "Jag förstår inte varför dom ska ta ut barnen när dom låter såhär och när dom är såhär små" Jag som redan kände mig som världens sämsta mamma mådde jättemycket bättre när det blev så....
    Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Fiva
    Bubba80 skrev 2010-05-03 10:45:39 följande:
    Hallå tjejer! Helgen har varit hemsk. gnäll gnäll gnäll. Trodde förstår att det fortfarnade var tänderna. Men inatt har jag sovit 3 timmar totalt o gått runt med liten resten av natten. Så imorse så slog det mig att han har nog öroninflammation??? Så jag har sutit  i telefonkö tills nu.,. från klockan 9. Blev dessutom bortkopplad 3 ggr. Jäklar så arg man vart!!! Men fick en tid kl 13.40 idag, även om det inte skulle vara öronen så är det skönt att utesluta det. Välkommen hit Fiva! Jag bor i Roslagen å är snart 30 år (HUA HUA) Har en son som snart fyller 5 år och en liten Emil som är ett septemberbarn. Annars är det full fart framåt här. Sitter, kryper å står och sliter i allt. Han är riktigt klåfingrig Han fick in en fullträff i pannan igår, så han har ett fint blåmärke. Han har fortfarande inte förstått att han inte kan släppa taget när han står upp Kommer väl. Men vad många tänder Ninja har? Min brorson som oxå snart är 5 år...när han var liten så bara sprutade det tänder i munnen på honom. När han var 1 år hade han 12 tänder. Och nu när han är 5 så har han redan tappat 4.... Nackdelen med att tappa tidigt, är att man kan få vänta jättelänge innan dom nya kommer upp... Ser ju lite roligt ut...
    Tack ! :)
    - Om han skriker mycket när han ligger ner så är det mycket möjligt att det är öroninflammation. Ninja fick komma in och kolla öronen i torsdags, fick antibiotika mot öroninflammation. Redan efter första dagen med antibiotikan så blev det bättre. Råd, låt honom sitta och sova, försök att ha honom så lite som möjligt liggandes. använd näsdroppar om han blir väldigt snorig och ge honom ipren istället för alvedon. Å självklart in till läkaren med honom. :) Hoppas att han blir bra snart!
    Knubbe12 skrev 2010-05-03 14:04:29 följande:
    Fiva: Välkommen hit! Jag heter Rebecca, är 33 år (huga!) och bor lååångt norrut (Boden). Min septemberskrutt heter Arvid. Han är nr 3 i barnaskaran. En kille som för det mesta är nöjd och glad! Nyfiken och klåfingrig förstås, men har inte börjat åla eller krypa ännu, han är nog för lat för det... Dessutom avskyr han att ligga på mage, vilket såklart försvårar det hela. Två små gaddar har tittat upp hittills.
    Tack tack!
    3 barn, vilka åldrar?
    Det skulle ju helt klart underlätta om han tyckte om att ligga på mage. Ninja är likadan men hon verkar liksom bara vara helt nöjd med att bara sitta och titta.
  • Bubba80

Men stackars Mattias... Hur är det med han nu? {#lang_emotions_heart}

Jodå... här var det inflammation på bägge sidor Så det vart en hel påse gottigott från apoteket med hem. Känns så himla skönt att man vet vad det är iaf. Och dom brukar ju pigga på sig rätt snabbt när dom fått antibiotikakuren. 

Själv började jag oxå känna mig risig idag och storebror har feber ikväll. Så det blir en lugn vecka. Inget flängande till dagis...skönt

Nu måste jag gå å knoppa...helt slut...

Hoppas ni har haft en bra dag

• Fiva
    Emma skrev 2010-05-03 17:23:47 följande:
    Nej nej, det vågar jag inte Balder: Läkaren vore nog ett bra alternativ. Lät inte alls roligt det där. Usch... Idag när jag, Mattias och en kompis satt på ett cafe i sala och fikade så fick Mattias tag i min kaffekopp och välte ut den.... Ungen doppade hela handen i koppen som precis var hämtad och kaffet var jättevarmt. Han blir först helt chockad och börjar sedan gråta "hjärtekross-gråten". Mitt hjärta håller på att gå sönder och vi irrar runt både min kompis och jag. Försöker få ner handen i kallt vatten som vi hällt i ett vattenglas men det går ju inget vidare. Som tur är så är det två tjejer och ett barn som sitter vid bordet bredvid som talar om för oss hur vi ska göra. Dom var jättesnälla och hjälpsamma. Vi tog iallafall en tröja och blötte den och hade den mot hans hans och handled så blev det bra tillslut. Sen hör man nå kärringjävlar mitt när han var som mest ledsen "Jag förstår inte varför dom ska ta ut barnen när dom låter såhär och när dom är såhär små" Jag som redan kände mig som världens sämsta mamma mådde jättemycket bättre när det blev så....
    Nej men fy vad hemskt! Vilken tur att ni fick hjälp!
    Hur är det med Mattias nu? Hur ser handen ut?
    Vilka skitkärringar, du skulle ha bett dem dra åt ******* !
  • MammaAlex

Usch Emma. Inget roligt när sådant händer. Skönt att ni fick hjälp. Jag hade nog också blivit helt hispig. Det har varit nära några gånger men tack och lov inte hänt ÄN....

Skönt att ni fick veta vad det var Bubba. och att Emil kryar på sig snabbt.

Fy vad svårt det är att välja förskola... vi var ju på två igår. Den ena är en lite äldre förskola med 43 barn i ett hus som är byggt för kontor. Alltså många små rum. Jag gillade det. Den andra är en helt nybyggd förskola med ca 80 barn. Jobbar Reggio Emilio.... Usch, jag vet verkligen inte.... Finns för och nackdelar med båda och eftersom vi inte vet vart vi kommer bo kan vi ju inte utgå från det heller...

Nu är det snart babysång=)

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3