• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Emma

Jo, nu är det bra med honom. Han var ju så himla trött när det hände också så det var ju typiskt. Men när han hade fått sova en stund så blev det bättre. Det syns ingenting på handen nu, men jag håller koll efter blåsor. Det som stör mig så mycket också är att man inte kan få tag på vården direkt utan att typ ringa 112. Försökte med vårdcentralen och dom ringde upp tre timmar senare. 1177 fick jag iallafall tag på lite senare när allt lugnat sig. Men då hade det ju redan visat sig att det inte var så farligt iallafall. Han blev nog mest rädd skulle jag tro. Samtidigt som det såklart gjorde ont också.
    Ja, om man vore lite mer snabbtänkt så hade jag gått fram och sagt att dom kanske ska ta reda på fakta innan dom är så snabba med att döma...  Men men. Skulle inte förvåna mig om dom skriver om det till insändarsidan i Sala Allehanda, men då kommer dom få svar på tal kan jag lova

Stackars Emil med öroninflammation... Plutten{#lang_emotions_nalle}

Jag borde också ta tag i det här med förskola... Måste gå in på kommunens hemsida och skriva ut ansökningshandlingar.

Nu förstår jag vad ni menar med tandbajs...{#lang_emotions_throwup} Inte för att jag har sett något på väg uppp, men koncistensen och lukten kan ju inte vara något annat.... FY vad det luktar illa.

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Bubba80

Skönt att det inte blev nåt på handen iaf
    Men fy vilka skitkärringar *morr*

Här har varit en jobbig natt men nu tycker jag man börjar märka sillnad från igår, så det går åt rätt håll

Idag ska jag plöja igenom dom 2 sista avsnitten av millenium tänkte jag... Tur att det finns en pauseknapp

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Sephiroth

Stackars era små med brända händer och öroninflammation. =( Hoppas de kryar på sig helt fort!

Loke snorar som fan idag igen. Suck! Hoppas det släpper snart. Jag är jättenoga med näsdroppar nu så att det inte ska ge sig på öronen.

Igår började han resa sig mycket högre när han kröp i sängen. Skoj! Hoppas han får till det där snart. :P

• Sephiroth

Ni som har gjort BOEL-testet får gärna skriva hur det gick och vad de kontrollerade. Vi ska dit nästa måndag. (OM JAG INTE TAR FEL PÅ TID IGEN!! {#lang_emotions_yell})

• MammaAlex
    Sephiroth skrev 2010-05-04 10:44:21 följande:
    Ni som har gjort BOEL-testet får gärna skriva hur det gick och vad de kontrollerade. Vi ska dit nästa måndag. (OM JAG INTE TAR FEL PÅ TID IGEN!! )
    Ja det hade ju jag tänkt skriva om=) Var där i fredags. Alex fick sitta i mitt knä och titta på BVC-sköterskan. Sen förde hon en röd pinne framför honom åt sidorna och upp och ner. Sen fick han pinnen. Efter det hade hon klockor vid öronen som pinglade (finns inte i alla regioner sa hon) och sist en liten silvrig sak som snurrade för att kolla skelning. Pinnen var för att kolla uppmärksamhet/nyfikenhet och även att de tittade på personen i mellan, sen fick han den för att hon skulle se att han tog den, bytte hand och stoppade den i munnen. Alex var alldeles för nyfiken i början av vad som hände så han ville inte alls hålla i pinnen men sen tog han den och grejade med den under tiden som hon gjorde de andra sakerna. Så han fick "inga anmärkningar"

Emma: Skönt att handen ser bra ut. Synd att de inte lär sig att inte göra om det... =)

Bubba: Härligt att du märker förbättring. Den medicinen brukar vara ganska effektiv.

Spanien reser vi till om 2,5 vecka!!!!
    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Icis86

Hej Alla! jag glömmer ju bort att gå in här varje dag (det är vad som krävs för att kunna hänge med)

Läste något om öroninflammation, jag trodde att Lucas hade fått det då han upprepade gånger tagit sig för vänster höra och han hör mycket sämre där.
    På vår vårdcentral har de tagit bort bokningssystemet i huvudtaget uatn nu har de en öppen mottaging, vilket blev 2 timmars väntetid för att få träffa en läkare som lös i örat och sa att han inte kan göra något åt saken... vänta ett tag till fick som jag svar..
    I helgen har vi hängt uppe i city (sthlm) och gått länga promenader och grillat med vänner.. mysigt värre!

• lupin84
    pamsa skrev 2010-05-01 20:41:13 följande:
    Hej flickor! hoppas alla hade en trevlig Valborg igår :). Idag har jag och skrutt varit och babysimmat! Hon älskar att bada :) Jag har världen bästa nyheter:) Läkaren ringde igår och sa att min lilla tjej behöver inte opereras!!!! Är så glad så jag vet inte vart jag ska ta vägen!!! Lillskrutt sitter ganska staddigt, det hon har börjat med nu är att hon slänger sig framåt och vill krypa iväg. Msn måste hålla koll på henne när hon sitter, annars är risken stor att hon kommer slå sig. Idag så började Saga klappa händerna när vi sjöng "Klappa händerna" kan inte förstå att min lilla tjej börjar bli stor. Igår var jag helt nostalgisk och gick igenom alla kort när hon var nyfödd. Kan knappt förstå att tiden har gått så fort. Jag har också facebook:) ni får gärna lägga till mig ifall ni vill:) Funderar på om man ska få lite rusdryck och fira att min skrutt mår bra :)
    Åh vad skönt att höra... =)
  • Knubbe12
    Sephiroth skrev 2010-05-04 10:44:21 följande:
    Ni som har gjort BOEL-testet får gärna skriva hur det gick och vad de kontrollerade. Vi ska dit nästa måndag. (OM JAG INTE TAR FEL PÅ TID IGEN!! )
    Men vad tusan, undrar om det var det bm gjorde när vi var där sist med Arvid, när han var 7 månader alltså. Hon använde dock inga klockor den här gången. Efter han vägts och mätts frågade hon om han brukade skela. Vi svarade nej, men hon drog fram den röda pinnen och viftade lite. Sedan var det inget mer. Med de andra barnen är jag säker på att de använde klockorna oxå.

Är det någon annan som har barn sedan tidigare som upplever att man blir lite... ja, vad ska jag säga, "annorlunda" behandlad på bvc? Hon kunde väl i alla fall ha informerat oss om att det var BOEL-testet hon höll på med. När Arvid var nyfödd och det var dags för hembesöket sa hon "Vi brukar ju göra hembesök nu, men ni vet ju redan hur man tar hand om en liten så ni tycker säkert inte att jag behöver komma." Då var man ju inte så sugen på att släpa hem henne direkt. Det kan ju faktiskt vara skönt att få råd och stöd fast det inte är första barnet...

Det är verkligen extremt länge mellan bvc-besöken nu tycker jag. Vi gjorde sista för en månad sedan och hon tyckte då att vi inte behövde komma tillbaka förrän i slutet av augusti. När ska ni andra dit nästa gång?

Hoppas Emil kryar på sig, Alexanders svamp försvinner och att Mattias inte fick några skador efter olyckan.

Emma: Vilka jäkla surf*ttor, ibland undrar man verkligen vad det är med folk. En del tycks ju sakna vanligt hyfs.
  • Knubbe12
    Radeklev: Hur kommer ni att göra med mat till Alexander när ni reser till Spanien? Tar ni med burkar, vällingpulver osv?
  • MammaAlex
    Knubbe12 skrev 2010-05-04 14:41:25 följande:
    Radeklev: Hur kommer ni att göra med mat till Alexander när ni reser till Spanien? Tar ni med burkar, vällingpulver osv?
    japp vi kommer att ta med maten. Tänkte köpa sådan mat som är i plastburkar så väger det inte lika mycket och sen en paket välling och en paket gröt.... Blir bara typ blöjor vi köper på plats.

Ja vå BVC-sköterska sa att de tagit bort klockorna på många ställen eftersom man gör hörseltestet på BB. Men de tyckte det var bra som ett uppmärksamhetstest. Tråkigt att ni känner er så dåligt bemött. Tycker det borde vara upp till er själva om ni inte tycker ni behöver lika mycket stöd och råd nu. Har förstått att det är olika bara i vår kommun huruvida man får gå på föräldragrupp om man har äldre barn... Hos oss får man det.
    Vi ska inte dit förrän Alexander är 10 månader nu. Kunde dock lbi lite senare eftersom han blir det under semestern... Känns konstigt.

Icis: Så knäppt att de tagit bort bokningen helt.... Varför ändrar de aldrig saker till det bättre??? ;) Har Lucas blivit bättre i örat?
    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3