• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • lupin84

Varmt kaffe eller te ..jag fasar varje gång.. hoppas de är bättre med Mattias nu!

Hoppas snart alla kryar på sig.. nu när sommaren närmar sig!

Fiva - Välkommen!
    Jag heter Veronica, är 25 år och har en liten son - Theo född 11 sept. Vi bor på västkusten ca 1 timme från Göteborg. Nästa tisdag är Theo 8 månader, vart tar tiden vägen?
    Inga tänder här vad vi kan se.. han hasar sig fram - nu börjar de gå riktigt fort. Vi är mycket på musiklek/babycafe - Theo älskar det (hans mamma med) ;)
    Han är duktig med mat och äter de som serveras - finns inget än som han inte gillar och de är bra.
    Jag ska börja jobba 1 juni - då vill Theos pappa vara hemma. Jag ska jobba 5 veckor sedan vara ledig i 6 veckor igen...innan jag börjar jobba på allvar i aug.

Balder7 - vi är på bvc varje månad...

Vi väntar på besked om förskoleplats...antar att de tar någon vecka till innan vi får svar!

Vi var ju i Danmark i helgen - resan gick bra. (Båten och bilen)... de gick även bra där nere... lite för mycket "från knä till knä" .. och så respekterade dem inte vårat NEJ... vi sa nej till kakor och smaka på glasstårta... men åndå var de en som bjöd honom på kransekaka... (gjort på mandelmassa). TÄNK OM HAN SKULLE VARA ALLERGISK!? vad tänkte hon på?
    Skönt å vara hemma

• Minnie69

Måste bara dela med mig (jag är väl medveten om att ni inte vill ha in folk som inte har hängt här innan och jag var ju bara med i första väntabarn tråden ), men jag bara måste få "skryta" med att tösen idag har valt att ställa sig upp själv med möbelhjälp. {#lang_emotions_sunny} Underbart då hon har varit väldigt frustrerad och jag hoppas nu att humöret blir bättre

• Minnie69
    Minnie69 skrev 2010-05-04 17:34:12 följande:
    Måste bara dela med mig (jag är väl medveten om att ni inte vill ha in folk som inte har hängt här innan och jag var ju bara med i första väntabarn tråden ), men jag bara måste få "skryta" med att tösen idag har valt att ställa sig upp själv med möbelhjälp.  Underbart då hon har varit väldigt frustrerad och jag hoppas nu att humöret blir bättre
    Vänta det var nog en anna tråd som inte välkomnade "sentillkomna", man blir virrig av glädje
  • Sephiroth
    lupin84 skrev 2010-05-04 16:24:53 följande:
    Varmt kaffe eller te ..jag fasar varje gång.. hoppas de är bättre med Mattias nu! Hoppas snart alla kryar på sig.. nu när sommaren närmar sig! Fiva - Välkommen! Jag heter Veronica, är 25 år och har en liten son - Theo född 11 sept. Vi bor på västkusten ca 1 timme från Göteborg. Nästa tisdag är Theo 8 månader, vart tar tiden vägen? Inga tänder här vad vi kan se.. han hasar sig fram - nu börjar de gå riktigt fort. Vi är mycket på musiklek/babycafe - Theo älskar det (hans mamma med) ;) Han är duktig med mat och äter de som serveras - finns inget än som han inte gillar och de är bra. Jag ska börja jobba 1 juni - då vill Theos pappa vara hemma. Jag ska jobba 5 veckor sedan vara ledig i 6 veckor igen...innan jag börjar jobba på allvar i aug. Balder7 - vi är på bvc varje månad... Vi väntar på besked om förskoleplats...antar att de tar någon vecka till innan vi får svar! Vi var ju i Danmark i helgen - resan gick bra. (Båten och bilen)... de gick även bra där nere... lite för mycket "från knä till knä" .. och så respekterade dem inte vårat NEJ... vi sa nej till kakor och smaka på glasstårta... men åndå var de en som bjöd honom på kransekaka... (gjort på mandelmassa). TÄNK OM HAN SKULLE VARA ALLERGISK!? vad tänkte hon på? Skönt å vara hemma
    Åh, sånt irriterar mig så fruktansvärt. Man ger inte andras barn något utan att fråga oavsett ålder!

Loke är lite rolig måste jag säga. Han kryper klassiskt om han ska över något hinder, tex mina ben. Men annars är det tvärnej. {#lang_emotions_laughing}

Vad tråkigt BOEL-testet verkar! Vadå, grejja lite med en pinne? Vafan, byta hand har hon sätt att han gjort för länge sen så det verkar ju onödigt. Jaja, man får iaf väga och mäta då. =)
  • Fiva
    Knubbe12 skrev 2010-05-04 14:34:39 följande:
    Men vad tusan, undrar om det var det bm gjorde när vi var där sist med Arvid, när han var 7 månader alltså. Hon använde dock inga klockor den här gången. Efter han vägts och mätts frågade hon om han brukade skela. Vi svarade nej, men hon drog fram den röda pinnen och viftade lite. Sedan var det inget mer. Med de andra barnen är jag säker på att de använde klockorna oxå. Är det någon annan som har barn sedan tidigare som upplever att man blir lite... ja, vad ska jag säga, "annorlunda" behandlad på bvc? Hon kunde väl i alla fall ha informerat oss om att det var BOEL-testet hon höll på med. När Arvid var nyfödd och det var dags för hembesöket sa hon "Vi brukar ju göra hembesök nu, men ni vet ju redan hur man tar hand om en liten så ni tycker säkert inte att jag behöver komma." Då var man ju inte så sugen på att släpa hem henne direkt. Det kan ju faktiskt vara skönt att få råd och stöd fast det inte är första barnet... Det är verkligen extremt länge mellan bvc-besöken nu tycker jag. Vi gjorde sista för en månad sedan och hon tyckte då att vi inte behövde komma tillbaka förrän i slutet av augusti. När ska ni andra dit nästa gång?
    Vi får också väldigt sällan gå till BVC... Tycker att det är jättekonstigt, vi fick komma mycket oftare med Junie. Vi var där senast den 4 Mars och ska tillbaka sista veckan i Maj...
    lupin84 skrev 2010-05-04 16:24:53 följande:
     Fiva - Välkommen! Jag heter Veronica, är 25 år och har en liten son - Theo född 11 sept. Vi bor på västkusten ca 1 timme från Göteborg. Nästa tisdag är Theo 8 månader, vart tar tiden vägen? Inga tänder här vad vi kan se.. han hasar sig fram - nu börjar de gå riktigt fort. Vi är mycket på musiklek/babycafe - Theo älskar det (hans mamma med) ;) Han är duktig med mat och äter de som serveras - finns inget än som han inte gillar och de är bra. Jag ska börja jobba 1 juni - då vill Theos pappa vara hemma. Jag ska jobba 5 veckor sedan vara ledig i 6 veckor igen...innan jag börjar jobba på allvar i aug.
    Tack tack!
    Musiklek/babycafé, hmm, hur funkar det? Det låter jätteroligt!
    Minnie69 skrev 2010-05-04 17:34:12 följande:
    Måste bara dela med mig (jag är väl medveten om att ni inte vill ha in folk som inte har hängt här innan och jag var ju bara med i första väntabarn tråden ), men jag bara måste få "skryta" med att tösen idag har valt att ställa sig upp själv med möbelhjälp.  Underbart då hon har varit väldigt frustrerad och jag hoppas nu att humöret blir bättre
    Så roligt! När är hon född?
  • Knubbe12

Pust och puh... är helt slut, så i kväll får Magnus lägga barnen. Jag sitter och nosar på 5 osprättade Blu-rayskivor som jag "fyndat". I kväll blir det alltså film, men frågan är bara vilken? Hm...{#lang_emotions_undecided}

Arvid har varit ovanligt kinkig i dag och nu har han börjat snora igen. Det rinner ur lillsnoken hela tiden. Undrar hur natten blir. Näsdroppar är i alla fall inhandlade, så vi väntar och ser om han klarar sig utan eller ej. I dag har han gjort några tappra krypförsök med min hjälp. När man ställer honom på alla fyra står han helt still med armar och händer och gungar bara med rumpan/höfterna. Han tar sig naturligtvis inte en millimeter på det här sättet, men gullig är han!{#lang_emotions_heart}

• Saga09

Hej tjejer,

Idag har vi varit på 8 månaders kontrollen med Saga och nu väger hon 9520 gram och är 71 cm lång.
    Vi fick också den där röda pinnen som Saga flyttade med lätthet mellan händerna och stoppade i munnen och allt sånt. Inget annat än det så inte vet jag om det var nåt test eller om bvc tjejen bara ville hon skulle vara sysselsatt :)

Nu måste jag nog vila lite.. helt slut efter en dag flängandes fram och tillbaka.. får ta och läsa och skriva lite mer imorgon tror jag.

• lupin84

Fiva - Musiklek: Är drop in mellan 9.30-10. Kl 10 har vi sångstund, då vi sjunger och använder ärtpåsar eller maraccas. (Håller på ca 40 min) Sedan är de lek och fika stund till ca 11.30 då är de slut. Man kan köpa fika för en tia - dem tar fram och fixar...Det är två ledare som håller idet! (under några veckor hade dem så man kunde köpa lunch efter 11.30 - sopplunch. det var kanon)
    babycafet: varannan vecka...de är två snälla som öppnar lokalen och vi föräldrar turas om att duka fram och fixa inför fikat (allt finns dock där). Principen är samma här, drop in  först sedan babyrytmik (sång, massage, ramsor...) sedan lek och fika... fika kostar typ en tia även här...

Super kul och mysigt... =)

• Minnie69
    Fiva skrev 2010-05-04 19:30:55 följande:
    Så roligt! När är hon född?
    22:a september {#lang_emotions_sunny}
  • Fiva
    Minnie69 skrev 2010-05-04 21:34:12 följande:
    22:a september
    Okej, va duktig hon är ! Vad heter hon då?
    lupin84 skrev 2010-05-04 21:23:30 följande:
    Fiva - Musiklek: Är drop in mellan 9.30-10. Kl 10 har vi sångstund, då vi sjunger och använder ärtpåsar eller maraccas. (Håller på ca 40 min) Sedan är de lek och fika stund till ca 11.30 då är de slut. Man kan köpa fika för en tia - dem tar fram och fixar...Det är två ledare som håller idet! (under några veckor hade dem så man kunde köpa lunch efter 11.30 - sopplunch. det var kanon) babycafet: varannan vecka...de är två snälla som öppnar lokalen och vi föräldrar turas om att duka fram och fixa inför fikat (allt finns dock där). Principen är samma här, drop in  först sedan babyrytmik (sång, massage, ramsor...) sedan lek och fika... fika kostar typ en tia även här... Super kul och mysigt... =)
    Det låter jättemysigt. Här har vi kyrkis som vi kan gå till med våra små :)
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3