• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • Bubba80

Förresten... vad ger ni till pastan? Jag är superdålig på att göra eget...=( Har ni inga enkla recept att dela med er av?

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Sephiroth
    Bubba80 skrev 2010-05-06 15:19:30 följande:
    Förresten... vad ger ni till pastan? Jag är superdålig på att göra eget...=( Har ni inga enkla recept att dela med er av?
    Varför inte börja lite mer med "vanlig" mat, sånt som du äter själv? Korvstroganoff, köttfärssås, pasta och korv med nån grönsak.... Ja är bara att mata på.

Min plutt ville inte ha falukorv!! Det måste blivit något fel på BB. :@ Han åt hellre gröna bönor och morötter! Vad är det som har hänt??
  • idamarja

klart man saknar varandra, men det är ju sånt man kan hantera, jag vet ju att han kommer hem tids nog :) men eftersom det inte finns något alternativ så måste det ju bara fungera, nu är det egentligen ingenting att klaga på, när vi överlevde vintern så klarar vi nog allt, n-j var svårt sjuk när han föddes o vi kom hem med honom i november först, allt extrajobb o oron framförallt, o så blev han sjuk igen i december o då var p-n till fjälls igen o ja var tvungen att åka ner till göteborg själv med pojken. sånt är ju jobbigt men det låter värre än det egentligen är tror jag. som längst var vi ifrån varandra 1 månad när jag väntade n-j, då var han till fjälls o jag kunde ju inte följa med, då grät jag varje gång han ringde, ganska dumt för man hade typ 5 minuter på sig att prata sen bröts det, hehe..men det var väl dom där hormonerna som spelade mig ett spratt

• Emma

Oj, vad det har hänt grejer här idag

Tack än en gång för erat stöd! Jag ska sätta mig ner och prata med honom idag om hur mycket det sårar mig och hur ledsen jag blir. Jag är också en liten häxa kan jag säga, men vågar aldrig ta steget helt ut att göra ngt så drastiskt

Jag har iallafall haft väldigt trevligt med kompisen idag! Har vart så skönt att få prata av sig..

Hur gör du korvstroganoff sephiroth? Kan man ha i vanlig matlagningsgrädde och ge dom?

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Sephiroth
    Emma skrev 2010-05-06 16:03:12 följande:
    Oj, vad det har hänt grejer här idag Tack än en gång för erat stöd! Jag ska sätta mig ner och prata med honom idag om hur mycket det sårar mig och hur ledsen jag blir. Jag är också en liten häxa kan jag säga, men vågar aldrig ta steget helt ut att göra ngt så drastiskt Jag har iallafall haft väldigt trevligt med kompisen idag! Har vart så skönt att få prata av sig.. Hur gör du korvstroganoff sephiroth? Kan man ha i vanlig matlagningsgrädde och ge dom?
    Ja klart du kan ha grädde i. =) Din plutte är inte mjölkallergisk så.

Jag steker korv och lök, slänger i passerade tomater och grädde. Klart! ;) Självklart har jag i kryddor och sådant också. Dijonsenap eller johnnys sötstarka senap är också kanongott att ha i korvstroganoff. Eller färsk paprika, smörgåsgurka eller fefferoni. MUMS! Nu blev jag hungrig.

Jag längtar tills Puppe kan äta grädde. Om han nu kommer kunna det förstås. Men det kommer han förhoppningsvis.

Nu är vi lite osams här vi. Suck! Loke skulle äta middag precis när han kom hem, så jag frågade om han ville mata eller diska och då blev det liv. Nog för att han började diska direkt men han anser tydligen att han ska få vila minst en halvtimme när han kommer hem. Är jag dum som tycker att vila hemma får man göra när Loke sover? Så får ju jag göra! Han har ju ffs rast på jobbet så att han kan vila sig och äta i lugn och ro.
  • Bubba80
    Sephiroth skrev 2010-05-06 16:29:18 följande:
    Ja klart du kan ha grädde i. =) Din plutte är inte mjölkallergisk så. Jag steker korv och lök, slänger i passerade tomater och grädde. Klart! ;) Självklart har jag i kryddor och sådant också. Dijonsenap eller johnnys sötstarka senap är också kanongott att ha i korvstroganoff. Eller färsk paprika, smörgåsgurka eller fefferoni. MUMS! Nu blev jag hungrig. Jag längtar tills Puppe kan äta grädde. Om han nu kommer kunna det förstås. Men det kommer han förhoppningsvis.Nu är vi lite osams här vi. Suck! Loke skulle äta middag precis när han kom hem, så jag frågade om han ville mata eller diska och då blev det liv. Nog för att han började diska direkt men han anser tydligen att han ska få vila minst en halvtimme när han kommer hem. Är jag dum som tycker att vila hemma får man göra när Loke sover? Så får ju jag göra! Han har ju ffs rast på jobbet så att han kan vila sig och äta i lugn och ro.
    Helt rätt!!! När gubbarna kommer hem så är det bara till att hjälpa till. Då börjar det gemensamma jobbet
  • Knubbe12

Kanske dags att testa lite korv och se vad Arvid tycker om det! Han har inte provat ännu, då jag kände mig lite osäker angående det här med korv. Vet någon hur ofta man kan ge korv?! Det innehåller ju salt, så jag har fegat lite...{#lang_emotions_wink}

Klart karlslokarna ska hjälpa till när de kommer hem! De har ju oftast i alla fall haft rast på arbetet och fått äta, gå på toa, fika osv i lugn och ro.

Arvid har vrålat nästan hela dagen stackaren. Fortfarande förkyld, men ingen feber sist jag kollade. I kväll blir det risgrynsgröt {#lang_emotions_throwup} och kokta ägg till middag. En riktig gourmetmåltid...{#lang_emotions_wink} Barnen älskar det, så det är bara att bita ihop...{#lang_emotions_tongue_out}

• MammaAlex
    idamarja skrev 2010-05-06 15:56:11 följande:
    klart man saknar varandra, men det är ju sånt man kan hantera, jag vet ju att han kommer hem tids nog :) men eftersom det inte finns något alternativ så måste det ju bara fungera, nu är det egentligen ingenting att klaga på, när vi överlevde vintern så klarar vi nog allt, n-j var svårt sjuk när han föddes o vi kom hem med honom i november först, allt extrajobb o oron framförallt, o så blev han sjuk igen i december o då var p-n till fjälls igen o ja var tvungen att åka ner till göteborg själv med pojken. sånt är ju jobbigt men det låter värre än det egentligen är tror jag. som längst var vi ifrån varandra 1 månad när jag väntade n-j, då var han till fjälls o jag kunde ju inte följa med, då grät jag varje gång han ringde, ganska dumt för man hade typ 5 minuter på sig att prata sen bröts det, hehe..men det var väl dom där hormonerna som spelade mig ett spratt
    Verkar som ni haft en tuff start! Hoppas allt är bättre nu. Det är nog lättare om man som du är medveten om det sen innan att vara ifrån varandra. Nu hade jag inte låtit Björn ta ett jobb där han skulle varit iväg en massa.... Eller jo om det hade varit det enda jobbet han kunnat få så givetvis men det hade varit jobbigt!

Låter som en spännande kombination med risgrynsgröt och ägg {#lang_emotions_wink}

Jag gjorde köttfärssås till Alexander idag.
    1 riven morot
    1 gul lök
    400 g köttfärs
    500 g krossade tomater
    2 msk tomatpuré
    en buljongtärning (jag tog grönsaks, stod köttbuljong i receptet)
    2 vitlöksklyftor
    6 tsk oregano.

Stekte först morot och lök mjuk på låg värme, sen la jag i färs och stekte lite halvt, därefter tomater och buljong och koka 10 minuter ( så slipper färsen bli hårt stekt) sen smaksätta med vitlök och oregano. Blev riktigt gott, ångrar att jag inte gjorde det till middag till oss alla=)
    Imorgon tänkte jag göra fiskpaté Och sen lite vanliga grönsaker med. Tycker om att ha lite sånt liggande=)

Jag har också låtit bli korv eftersom jag varit osäker på det. men det kanske är lugnt att börja lite smått med nu.
    Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Sephiroth
    MammaAlex skrev 2010-05-06 22:31:37 följande:
    Verkar som ni haft en tuff start! Hoppas allt är bättre nu. Det är nog lättare om man som du är medveten om det sen innan att vara ifrån varandra. Nu hade jag inte låtit Björn ta ett jobb där han skulle varit iväg en massa.... Eller jo om det hade varit det enda jobbet han kunnat få så givetvis men det hade varit jobbigt! Låter som en spännande kombination med risgrynsgröt och ägg Jag gjorde köttfärssås till Alexander idag. 1 riven morot 1 gul lök 400 g köttfärs 500 g krossade tomater 2 msk tomatpuré en buljongtärning (jag tog grönsaks, stod köttbuljong i receptet) 2 vitlöksklyftor 6 tsk oregano. Stekte först morot och lök mjuk på låg värme, sen la jag i färs och stekte lite halvt, därefter tomater och buljong och koka 10 minuter ( så slipper färsen bli hårt stekt) sen smaksätta med vitlök och oregano. Blev riktigt gott, ångrar att jag inte gjorde det till middag till oss alla=) Imorgon tänkte jag göra fiskpaté Och sen lite vanliga grönsaker med. Tycker om att ha lite sånt liggande=) Jag har också låtit bli korv eftersom jag varit osäker på det. men det kanske är lugnt att börja lite smått med nu.
    Har du haft i buljong så är det mer salt än korv juuu. :P

Det lät ungefär som när jag gör min "riktiga" köttfärssås. Fyfan vad jobbiga vi är här inne med massa matrecept så att man hungrar ihjäl. {#lang_emotions_laughing}
  • Bubba80

Godmorgon!

Japp man blir hungrig nästan jämt=) Men man får så bra inspiration...

Idag vet jag inte vad vi ska hitta på? Tråkigt väder än o killarna är fortfarande inte helt hundra. Blir kanske en hemmadag till...?

Men ikväll kommer min sambo hem {#lang_emotions_heart} *längtar*

Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3