• Emma

Septemberbarn 2009 DEL 3

Då är vi inne på den tredje tråden och våra små söta barn har redan hunnit bli lite drygt 6 månader! Här fortsätter vi att diskutera vitt och brett, delar med oss av tips och erfarenheter.

Tidigare Septemberbarn trådar:
    Septemberbarn 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m47488443.html 
    Septemberbarn 2009 del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49584450.html

Bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m49786328.html

Basilikaté -tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m46828313.html

Vi som hänger här är:
    Tridde: Fabian 090901
    Åsa1976: Saga 090908
    Balder77: Arvid 090909
    Bubba80: Emil 090910
    lupin84: Theo 090911
    Strimma: Miliam 090914
    Emma: Mattias 090916
    nadia bk: Tidus 090917
    Myart: Olle 090917
    Radeklev: Alexander 090918
    Sephiroth: Loke 090918
    annet 80: Melker 090918
    pamsa: Saga 090919
    Erkegris: Hamilton 090920

Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dom!
  • Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3
  • pamsa

hej tjejor!

Min skrutt har fått en gåvagn ...man får hjälpa till, men va hon skratta :D
    träff i storstaden, jag och skrutt anmäler oss {#lang_emotions_smile}
    ställer sig era små upp? 
  • MammaAlex

Alexander har ställt sig mot oss ett tag. Idag upptäckte han att det även går mot saker, när jag vände ryggen till och sedan tittade igen så vips stod han lutad mot en tvättback...

Gullungen klämde sina fingrar idag... Han satt vid en av kökslådorna och drog ut och sköt in flera gånger.  Sen la han ena handen uppe på kante och sköt in med andra så fingertopparna kom i kläm. Usch vad ledsen han blev. Men lugnade sig snabbt när jag tog honom i famnen och spolade kallt vatten på dem... Syns inget ikväll heller. Synd bara att han väl förmodligen inte lär sig något av det...

Imorgon ska vi ut på äventyr! Alex ska vara hos farmor och farfar hela dan. Jag och maken är med i en dam och herrklubb där vi turas om att fixa en träff på våren och en på hösten. Då börjar vi med att damer och herrar åker åt varsitt håll och hittar på något och sedan träffas vi på kvällen och äter och umgås! Ska bli riktigt roligt. Maken har dessutom lovat att hålla sig hyfsat lugn så han kan ta Alex på söndag morgon {#lang_emotions_tongue_out} Visserligen erbjöd sig svärföräldrarna att Alex kunde sova där men jag tackade nej. Kändes inte rätt liksom.
    När tycker ni andra att barn kan börja sova över hos andra? Jag vill vänta ett tag till....

Alexander 090918 radeklev.blogg.se
  • Knubbe12
    pamsa skrev 2010-05-07 21:19:57 följande:
    hej tjejor! Min skrutt har fått en gåvagn ...man får hjälpa till, men va hon skratta :D träff i storstaden, jag och skrutt anmäler oss  ställer sig era små upp? 
    Kul med gåvagn!{#lang_emotions_wink} Nix, Arvid ställer sig inte upp mot grejer ännu. Sitter han i famnen kan han däremot försöka dra sig upp.
  • Knubbe12
    MammaAlex skrev 2010-05-07 21:57:05 följande:
    Alexander har ställt sig mot oss ett tag. Idag upptäckte han att det även går mot saker, när jag vände ryggen till och sedan tittade igen så vips stod han lutad mot en tvättback...Gullungen klämde sina fingrar idag... Han satt vid en av kökslådorna och drog ut och sköt in flera gånger.  Sen la han ena handen uppe på kante och sköt in med andra så fingertopparna kom i kläm. Usch vad ledsen han blev. Men lugnade sig snabbt när jag tog honom i famnen och spolade kallt vatten på dem... Syns inget ikväll heller. Synd bara att han väl förmodligen inte lär sig något av det...Imorgon ska vi ut på äventyr! Alex ska vara hos farmor och farfar hela dan. Jag och maken är med i en dam och herrklubb där vi turas om att fixa en träff på våren och en på hösten. Då börjar vi med att damer och herrar åker åt varsitt håll och hittar på något och sedan träffas vi på kvällen och äter och umgås! Ska bli riktigt roligt. Maken har dessutom lovat att hålla sig hyfsat lugn så han kan ta Alex på söndag morgon  Visserligen erbjöd sig svärföräldrarna att Alex kunde sova där men jag tackade nej. Kändes inte rätt liksom.När tycker ni andra att barn kan börja sova över hos andra? Jag vill vänta ett tag till....
    Det låter ju jätteroligt! Hoppas att ni får en trevlig dag/kväll!

Äldsta sonen sov över hos farmor och farfar och mormor och morfar ca 3 gånger redan då han var 3 månader, men detta var på inrådan av läkare (han hade kolik och jag höll på att få en kollaps...). Jag skulle aldrig ha lämnat honom över natten annars. Arvid har varit själv med mormor ca 2 timmar och detsamma med farmor/farfar. Vi har bara lämnat bort honom ett fåtal gånger (3 kanske). Innan han sover över hos någon annan vill jag att han ska vara minst ett år, gärna äldre. Jag kan tillägga att han inte verkar ett dugg bekymrad över att vara hos någon annan en stund, han är lika social och glad mot alla. Jag däremot skulle oroa ihjäl mig...{#lang_emotions_wink} 
  • pamsa
     När tycker ni andra att barn kan börja sova över hos andra? Jag vill vänta ett tag till....
    Min skrutt sov över första gången hos sin farmor när hon var 6 månader. Det var till min 30årsfest. Det ska ju kännas bra att lämna bort dom över natten, ag hade små ångest, men det hade gått jättebra. Jag tror att det är viktigt att man känner efter själv när man känner att det är dags. Ha det så kul ikväll{#lang_emotions_cheers}
    Idag är det babysim som gäller för oss, sen är det tvätt som gäller. Jippie, kan man önska sig en bättre lördag?!{#lang_emotions_wink} Ikväll har vi tänkt att hitta på något sambon och jag, får se vad det blir.
    Knubbe12 skrev 2010-05-08 07:53:58 följande:
    Kul med gåvagn! Nix, Arvid ställer sig inte upp mot grejer ännu. Sitter han i famnen kan han däremot försöka dra sig upp.
    En tidsfråga tills han börjar ställa sig upp{#lang_emotions_laughing}. Min skrutt måste hålla sig mot nån kant, men det är inte så att hon reser sig upp själv. Får börja gå lite mer med henne och sin gåvagn så hon får träna lite på att hålla sig.
  • Knubbe12
    pamsa: Ja, precis. Ofta går det ju faktiskt bra, det är nog värst för mamma och pappa...{#lang_emotions_wink} Vad roligt med babysim! För vår del blev det tyvärr inget sådant. Hade jag inte sett ut som ett hängbukssvin hade jag nog anmält oss...{#lang_emotions_tongue_out}

I dag blir det en lugn dag för min del. Fortfarande dålig, så jag ska försöka vila mig frisk. Kryper nog ner i sängen med en bok. Maken är ute på gården med barnen. Vi har strålande sol, så i kväll blir det till att grilla och käka middag i uterummet {#lang_emotions_sunny}

Vad ska ni andra hitta på i dag?
  • Sephiroth
    Alexander har ställt sig mot oss ett tag. Idag upptäckte han att det även går mot saker, när jag vände ryggen till och sedan tittade igen så vips stod han lutad mot en tvättback... Gullungen klämde sina fingrar idag... Han satt vid en av kökslådorna och drog ut och sköt in flera gånger.  Sen la han ena handen uppe på kante och sköt in med andra så fingertopparna kom i kläm. Usch vad ledsen han blev. Men lugnade sig snabbt när jag tog honom i famnen och spolade kallt vatten på dem... Syns inget ikväll heller. Synd bara att han väl förmodligen inte lär sig något av det... Imorgon ska vi ut på äventyr! Alex ska vara hos farmor och farfar hela dan. Jag och maken är med i en dam och herrklubb där vi turas om att fixa en träff på våren och en på hösten. Då börjar vi med att damer och herrar åker åt varsitt håll och hittar på något och sedan träffas vi på kvällen och äter och umgås! Ska bli riktigt roligt. Maken har dessutom lovat att hålla sig hyfsat lugn så han kan ta Alex på söndag morgon  Visserligen erbjöd sig svärföräldrarna att Alex kunde sova där men jag tackade nej. Kändes inte rätt liksom. När tycker ni andra att barn kan börja sova över hos andra? Jag vill vänta ett tag till....
    Duktigt! Loke har också ställt sig i famnen ett tag nu, och han försöker ställa sig mot andra saker. Ska bli roligt att se när det lyckas. Dock tycker jag inte att man behöver öva saker de lär sig. Har ni andra gjort det med mycket? De lär sig väl när de lär sig. :)

Jag har inte ens haft barnvakt någon gång, så jag antar att det dröjer innan han "sover borta".
    Knubbe12 skrev 2010-05-08 10:31:19 följande:
    pamsa: Ja, precis. Ofta går det ju faktiskt bra, det är nog värst för mamma och pappa... Vad roligt med babysim! För vår del blev det tyvärr inget sådant. Hade jag inte sett ut som ett hängbukssvin hade jag nog anmält oss... I dag blir det en lugn dag för min del. Fortfarande dålig, så jag ska försöka vila mig frisk. Kryper nog ner i sängen med en bok. Maken är ute på gården med barnen. Vi har strålande sol, så i kväll blir det till att grilla och käka middag i uterummet Vad ska ni andra hitta på i dag?
    Vi är också dåliga fortfarande, även om det är mycket bättre. Blir till att vila inne medans karln är och tatuerar sin polare en smula. Får se om bara Loke vill somna någon gång....
  • Bubba80

Vi är oxå fortfarande inte helt bra. Skönt att gubben kom hem igår kväll iaf Men nu drog han iväg på fotboll, så nu är man själv i några timmar igen {#lang_emotions_undecided} 

Jag har iaf städat en av våra bilar idag. Behövdes verkligen. Inte städat dem invändigt på hela vintern. Så skönt att ha det gjort - känner mig riktigt nöjd faktiskt

Emil har faktiskt så sakteliga börjat förflytta sig själv när han står vid soffbordet. Han förflyttar sig i sidled =S Eller så försöker han gå mellan soffan o bordet, men det slutar oftast med en krasch i golvet.

Ska testa med gåvagen sen för att se om han vill försöka lite?

Gud vad kul det verkar med babysim
    Men vi har verkligen inget i närheten här. Det fanns förut, men det stängdes igen
    Förresten även om det funnits så vete f-n om jag hade visat upp mig där...
    Jag powerwalkar minst 3ggr i veckan och är i farten nästan jämt. Men står still på vågen Har fortfarande 15 kilo kvar att gå ner...Blir galen på dessa kilon... *morr*

Vi har inte heller lämnat bort över natten. Farmor har haft honom 2-3 timmar när jag gjort ärenden o varit till frisören. Förresten så har våran (snart) 5 åring bara sovit borta 2 nätter totalt. och ena gången var när Emil föddes...

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
  • Sephiroth
    Bubba80 skrev 2010-05-08 13:04:01 följande:
    Vi är oxå fortfarande inte helt bra. Skönt att gubben kom hem igår kväll iaf Men nu drog han iväg på fotboll, så nu är man själv i några timmar igen   Jag har iaf städat en av våra bilar idag. Behövdes verkligen. Inte städat dem invändigt på hela vintern. Så skönt att ha det gjort - känner mig riktigt nöjd faktiskt Emil har faktiskt så sakteliga börjat förflytta sig själv när han står vid soffbordet. Han förflyttar sig i sidled =S Eller så försöker han gå mellan soffan o bordet, men det slutar oftast med en krasch i golvet. Ska testa med gåvagen sen för att se om han vill försöka lite? Gud vad kul det verkar med babysim Men vi har verkligen inget i närheten här. Det fanns förut, men det stängdes igen Förresten även om det funnits så vete f-n om jag hade visat upp mig där... Jag powerwalkar minst 3ggr i veckan och är i farten nästan jämt. Men står still på vågen Har fortfarande 15 kilo kvar att gå ner...Blir galen på dessa kilon... *morr* Vi har inte heller lämnat bort över natten. Farmor har haft honom 2-3 timmar när jag gjort ärenden o varit till frisören. Förresten så har våran (snart) 5 åring bara sovit borta 2 nätter totalt. och ena gången var när Emil föddes...
    Han är en modell för våra bäbisar den där Emil. ;)

Fyfan vilken skitdag det är idag. Karln kommer förmodligen inte hem förrens 16-17, så det är precis som en vanlig vardag. Dessutom är det skitväder, Loke är sur av sig igen, och det är nån brud som håller på och trakasserar mig och karln. Suck! Hoppas han att morgondagen blir bättre. :'(
  • Bubba80
    Sephiroth skrev 2010-05-08 13:26:19 följande:
    Han är en modell för våra bäbisar den där Emil. ;) Fyfan vilken skitdag det är idag. Karln kommer förmodligen inte hem förrens 16-17, så det är precis som en vanlig vardag. Dessutom är det skitväder, Loke är sur av sig igen, och det är nån brud som håller på och trakasserar mig och karln. Suck! Hoppas han att morgondagen blir bättre. :'(
    Modell? jag vet inte de jag

Vadå trakasserar? Nån knäppis eller?
    (¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Filip -05 & Emil -09 (¯`°?.¸ ღ♥
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3