• NiXxI

Navelpiercing på 13-åring

Hade detta på tapeten nyligenoch fick blandade reaktioner.

Jag tycker att jag som förälder kan ansvara för att min tonåring piercar naveln och ser likheter i att välja at pierca öronen.
    Men jag anser inte att en tonåring (13-18) ska pierca sig i ansiktet eller intimpiercingr förrens de själva kan ta ansvar för sina handlingar.
    Har förstått att det råder olika tolkningar och är nu nyfiken på era.

jahapp
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 08:54
    Ni får gärna skriva om varför ni tycker som ni gör

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 09:11
    Lite läkningstider www.edspiercing.com/skotsel/skotsel-tider.php
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Navelpiercing på 13-åring
  • Tonx
    SötFlöt skrev 2010-03-28 21:17:00 följande:
    Tur, då har jag haft tur säkert 35 gånger (haft mååååånga ). Infektionsrisk är inte värsta det är väl att du kommer åt en nerv någonstanns som kan ge förlamning. Använder du dessutom steril nål med smycke vilket jag gjorde så blir det inte så farligt, bara lite irriterat första 2-3 veckorna.
    Om du gjort dem själv hemma så har det garanterat inte varit sterila smycken, och jag gissar att du inte hade råd att köpa hem en autoklav att ha på rummet när du var 12 år.
    På "din tid" fanns visst åldersgränser för håltagning, det är inget nytt. (Kollar jag på din sida kan jag konstatera att du är 3 år äldre än mig) Det är ingen lag, det är en rekommendation och den fanns redan då. De som går till en hemmapulare är i regel yngre och de som inte vill betala dyra pengar för en piercing/gaddning. Och även idag kan du knalla in hos en frisör eller guldsmed och få näsan piercad för en 50-lapp, det gör det inte bättre.

Åldersgränsen är som sagt en rekommendation, och den följer alla seriösa studios, och vill man vara säker på att piercingen blir korrekt gjort med sterila verktyg och minska risken för utväxt, blödningar m.m så går man till en seriös. I mina ögon är det ungefär som att jag skulle öppna t.ex tandläkarmottagning och dra ut folks tänder hemma i soffan. Skulle någon komma tror du?
  • Plutteli

Nej!

Hål i öronen när de är stora nog för att vilja ha hål och ha vett att hålla rent visst, (för egen del betyder det från ca 9 års ålder men kan tänka mig tidigast vid 7år, själv fick jag hål i öronen när jag var 1 och det gav enorma problem)

Hål i naveln eller ansiktet har en annan innebörd och kräver mer av den som får dem. Vet ett ställe här iaf där de har 16 års gräns för hål i navel eller ansikte och det tycker jag är lagomt!

• Lillsnufflan

Nej, jag tycker det är för tidigt. Om min dotter vill ha en navelpiercing när hon var tretton hade jag sagt att hon kunde återkomma när hon börjar gymnasiet. Då hade jag tillåtit det.

• enlitenbitkaka
    SötFlöt skrev 2010-03-28 21:20:10 följande:
    Vem går till en hemmapiercare, yngre då eller? På min tid (alltså när jag var 12) då fanns det ingen åldergräns för håltagning, då vet jag att vi tog hål i näsan med pistol i en affär för 50:- Där vågade jag faktiskt INTE ta själv.
    Men nu finns det åldersgräns och de finns av en anledning...
  • Ruggugglan

För mig är det ett HELL NO!

När jag bodde hemma hade min mamma som regel att jag inte fick pierca eller tatuera mig förrän jag blev 18år och myndig (Hål i öronen fick jag dock som 5åring). Det är jag faktiskt glad för idag!

När det gäller min egna barn så kommer de att få ta hål i öronen när de blir 11-12år om de vill. Då kommer jag att hjälpa dem med att välja rätt örhängen och hålla det rent. Piercing och tatuering i övrigt får de inte införskaffa sig förrän de är myndiga. Jag har själv problem med nickelallergi precis som min mamma så jag kommer vara rätt hård för att undvika att barnen får samma problem.

• NiXxI

Jag tog hål i öronen som 25-åring och fick nickel-allergi..så det behöver ju inte tas upp som en ålders-sak att få nickel-allergi i samband med håltagning och ålder.

jahapp
  • Ruggugglan
    NiXxI skrev 2010-03-29 12:45:28 följande:
    Jag tog hål i öronen som 25-åring och fick nickel-allergi..så det behöver ju inte tas upp som en ålders-sak att få nickel-allergi i samband med håltagning och ålder.
    Precis som du säger så får man inte allergi pga åldern. Men man är oftast mer ansvarig när man är äldre.
  • enlitenbitkaka
    NiXxI skrev 2010-03-29 12:45:28 följande:
    Grejen är ju att nickelallergi ofta framkallar andra allergier. Har man anlag bör man inte ta hål i öronen alls.
  • FrejaMariah
    enlitenbitkaka skrev 2010-03-29 15:20:37 följande:
    Grejen är ju att nickelallergi ofta framkallar andra allergier. Har man anlag bör man inte ta hål i öronen alls.
    Då borde man inte använda smycken heller.. Kompisen har inte piercat någonting och kan knappast hantera mynt..
  • SötFlöt
    Tonx skrev 2010-03-28 21:27:54 följande:
    Om du gjort dem själv hemma så har det garanterat inte varit sterila smycken, och jag gissar att du inte hade råd att köpa hem en autoklav att ha på rummet när du var 12 år.På "din tid" fanns visst åldersgränser för håltagning, det är inget nytt. (Kollar jag på din sida kan jag konstatera att du är 3 år äldre än mig) Det är ingen lag, det är en rekommendation och den fanns redan då. De som går till en hemmapulare är i regel yngre och de som inte vill betala dyra pengar för en piercing/gaddning. Och även idag kan du knalla in hos en frisör eller guldsmed och få näsan piercad för en 50-lapp, det gör det inte bättre.Åldersgränsen är som sagt en rekommendation, och den följer alla seriösa studios, och vill man vara säker på att piercingen blir korrekt gjort med sterila verktyg och minska risken för utväxt, blödningar m.m så går man till en seriös. I mina ögon är det ungefär som att jag skulle öppna t.ex tandläkarmottagning och dra ut folks tänder hemma i soffan. Skulle någon komma tror du?
    Du vet väl inte vad jag har piercat med??? Att ta hål i näsan var inte samma som att "pierca" ögobryn eller annat när jag gick på högstadet, det var som att ta hål i öronen och det fick vi "yngre" göra utan föräldrarnas tillstånd. Att ta hål i ögonbryn läpp kan jag inte svara för då jag som sagt gjorde dom själv.
    ★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
Svar på tråden Navelpiercing på 13-åring