• NiXxI

Navelpiercing på 13-åring

Hade detta på tapeten nyligenoch fick blandade reaktioner.

Jag tycker att jag som förälder kan ansvara för att min tonåring piercar naveln och ser likheter i att välja at pierca öronen.
    Men jag anser inte att en tonåring (13-18) ska pierca sig i ansiktet eller intimpiercingr förrens de själva kan ta ansvar för sina handlingar.
    Har förstått att det råder olika tolkningar och är nu nyfiken på era.

jahapp
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 08:54
    Ni får gärna skriva om varför ni tycker som ni gör

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 09:11
    Lite läkningstider www.edspiercing.com/skotsel/skotsel-tider.php
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Navelpiercing på 13-åring
  • amalie79

Nej, för mig inte okej. När man är arton år, då kan man bestämma själv, inte förr. Har själv inte hål någonstans : ) dessutom så tycker jag inte det finns någon anledning till en navelpiercing, eftersom jag inte tycker det är okej att gå runt och visa magen någon annanstans än på stranden.

Men helt okej att andra tycker annorlunda, jag vet att jag kan vara gammaldags ibland!

• Superbia

Mina barn får allt vänta med sånt tills dom är 18! Med tanke på att jag har flera själv så har jag absolut inget emot piercingar, men jag tycker att det är ett ansvar de själva får ta. Hål i öronen däremot är okej.

Morten & Vidar 091029
  • Superbia

Men alltså.. en seriös studio godkänner väl inte att pierca någon förrän de är 16 år, och då med förälders godkännande

Morten & Vidar 091029
  • TaXiChicK

Nä, det får vänta tills dom är 18!
    Har 4 töser och dom får inte pierca sig annat än i öronen än så länge. likadant med tatueringar. Den äldsta är snart 15 och hon är såklart jättesur på mig eftersom en av hennes kompisar fått pierca naveln nyligen, Men jag är stenhård. Dels av det skälet att har dom väl piercat sig så ska det ju visas upp och då springs det i korta tröjor o låga brallor, jag tycker det är för mkt exploatering redan nu...dom tar klivet in i "sexets" värld för tidigt ändå...sen är det va infektionsskäl...jag hade själv en för några år sen och fy farao vilka problem jag hade! infektion på infektion, mkt beroende på att jag fastnade i mina bälten när jag satt ner, o sen när jag skulle resa mig så var det kört..det fick aldrig chansen att läka ordentligt...nu har jag ett jättefult ärr istället

Tatueringar är det samma sak med, ett nej alltså. tycker dom är för unga att ta beslut om vad som ska pryda deras kropp för resten av livet redan nu.

Möjligen är jag en jättetråkig mamma men jag har inte ont av det, kanske har mina döttrar ont av det just nu men jag tror ändå att dom förstår mitt (o deras fars) resonemang inerst inne och den dan dom blir 18 så kan dom ta ett väl övervägt beslut.

• trolltotten

Jag tog hål i naveln när jag var 13, va bara bra att jag fick göra det då, av en professionell och inte försökte själv med brända nålar o skit. Sen e de helt o hållet på hur 13-åringen är till sättet och mognadsnivån. Det skiljer ju ganska mkt ;)

• johanskii
    Kya skrev 2010-03-27 19:12:40 följande:
    varför ska du göra något sånt? Tror du en nyfödd bebis bryr sig om hål i öronen? Det är smärtsamt för barnet, fyller ingen som helst funktion och risken är stor för infektion både vid själva håltagandet och efteråt. dessutom bryr sig inte ett barn om hål i öronen.
    jag ska göra de för min egen skull. så nej, jag tror inte en nyfödd bryr sig, den fattar ju inte det då :D
  • mamma2kids

då vill de väll visa upp piercingen oxå ogår halvnakna på gatorna nej tack

• NiXxI

Av ren nyfikenhet...ni som är vuxna och har piercade navlar...går ni "halvnakna" på stan?
    Sen, vad innebär halvnaken? Är det när en kille har shorts men ingen tröja?
    Eller tjejen har linne och väldigt korta shorts/kjol?

jahapp
  • Superbia
    NiXxI skrev 2010-03-27 21:47:43 följande:
    Av ren nyfikenhet...ni som är vuxna och har piercade navlar...går ni "halvnakna" på stan?
    Skillnaden är väl att man som vuxen förhoppningsvis inser att man inte behöver gå omkring och flasha sig bara för att man har en navelpiercing. Sånt brukar inte fjortisar förstå
    Morten & Vidar 091029
Svar på tråden Navelpiercing på 13-åring