• NiXxI

Navelpiercing på 13-åring

Hade detta på tapeten nyligenoch fick blandade reaktioner.

Jag tycker att jag som förälder kan ansvara för att min tonåring piercar naveln och ser likheter i att välja at pierca öronen.
    Men jag anser inte att en tonåring (13-18) ska pierca sig i ansiktet eller intimpiercingr förrens de själva kan ta ansvar för sina handlingar.
    Har förstått att det råder olika tolkningar och är nu nyfiken på era.

jahapp
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 08:54
    Ni får gärna skriva om varför ni tycker som ni gör

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 09:11
    Lite läkningstider www.edspiercing.com/skotsel/skotsel-tider.php
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Navelpiercing på 13-åring
  • SötFlöt
    SötFlöt skrev 2010-03-29 21:00:13 följande:
    Du vet väl inte vad jag har piercat med??? Att ta hål i näsan var inte samma som att "pierca" ögobryn eller annat när jag gick på högstadet, det var som att ta hål i öronen och det fick vi "yngre" göra utan föräldrarnas tillstånd. Att ta hål i ögonbryn läpp kan jag inte svara för då jag som sagt gjorde dom själv.
    Sterilt för mig var att använda en oanvänd förpackad kanyl och koka smycket, det gick utmärkt men detta forum handlar inte om "hemmapiercing" det vara bara en kommentar vad jag gjorde i den åldern. Inte så men var väldigt väldigt vanligt.
    ★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Tonx
    SötFlöt skrev 2010-03-29 21:00:13 följande:
    Du vet väl inte vad jag har piercat med??? Att ta hål i näsan var inte samma som att "pierca" ögobryn eller annat när jag gick på högstadet, det var som att ta hål i öronen och det fick vi "yngre" göra utan föräldrarnas tillstånd. Att ta hål i ögonbryn läpp kan jag inte svara för då jag som sagt gjorde dom själv.
    Jag vet inte vad du piercat med, men jag är fullt övertygad om att du inte hade råd med steriliseringsutrustning och steril lokal vid 12 års ålder.
    Och vad spelar det för roll hur man såg på piercing "på din tid"? Är din syn sund att applicera på barn?
    SötFlöt skrev 2010-03-29 21:07:48 följande:
    Sterilt för mig var att använda en oanvänd förpackad kanyl och koka smycket, det gick utmärkt men detta forum handlar inte om "hemmapiercing" det vara bara en kommentar vad jag gjorde i den åldern. Inte så men var väldigt väldigt vanligt.
    Skulle du gå till en seriös piercare och säga att ditt tillvägagångssätt är säkert och sterilt så skulle de i bästa fall skratta åt dig.
    Jag förstår ärligt talat inte grejen med att du måste försvara dina egengjorda piercingar, det är de facto en dum grej att göra men du verkar inte alls ta det på allvar, och det är synd.
  • FrejaMariah
    Tonx skrev 2010-03-29 23:48:33 följande:
    Skulle du gå till en seriös piercare och säga att ditt tillvägagångssätt är säkert och sterilt så skulle de i bästa fall skratta åt dig. Jag förstår ärligt talat inte grejen med att du måste försvara dina egengjorda piercingar, det är de facto en dum grej att göra men du verkar inte alls ta det på allvar, och det är synd.
    Jag håller med.. Det finns bara en anledning till att hemmapulare fortfarande piercar.. Alla dessa komentarer som "jag har gjort mina själv och aldrig haft några problem med dem, så det är inget fel att göra själv".. Varför inte då säga något som "jag var dum nog och gjorde mina själv och visst, det fungerade, men jag tycker att du ska gå till en piercare som har kunskap om hur det ska göras så inget går snett"..
  • FrejaMariah
    FrejaMariah skrev 2010-03-29 23:58:08 följande:
    Jag håller med.. Det finns bara en anledning till att hemmapulare fortfarande piercar.. Alla dessa komentarer som "jag har gjort mina själv och aldrig haft några problem med dem, så det är inget fel att göra själv".. Varför inte då säga något som "jag var dum nog och gjorde mina själv och visst, det fungerade, men jag tycker att du ska gå till en piercare som har kunskap om hur det ska göras så inget går snett"..
    Jag själv kör ofta med det sista alternativet..
  • Blivande tonåringsmamma

Fick ta hål i naveln när jag var 15, får dock inte ta hål i ansiktet innan 18. Men man bör inte ta innan 15 med tanke på att när man växer kan piercingen bli sned. Hål i öronen tog ja när jag var 4.5

• knoxy

Jag har en 15åring som vill bli tatuerare, älskar piercings etc. Hon får ha så många hål i öronen hon vill för mig, just nu har hon 4 i ena örat och 7 i andra. Hon har nyligen tagit hål i näsan, vilket jag betalade för och såg till att hon fick det gjort på en tatuerings salong så att jag vet att hon fick det gjort på ett säkert sätt. Hon vill också ta hål i läppen vilket jag sagt nej till. Vi har bestämt att vänta till nästa sommar och diskutera det igen då. Hon vill även göra en stretch i örat och jag sa absolut nej till det. Som tur är blev det inget tjafs med det när jag påpekade att hon kan ändå inte ha det eftersom skolan inte ens tillåter vanliga örhängen och en stretch kan hon inte ta ut i början.
    När hon var tretton hade jag absolut sagt nej till navelpeircing, även näs piercingen hade jag sagt nej till.
    Det finns ingen anledning för en trettonåring att gå runt med smycken i naveln enligt min åsikt och dom är sällan mogna nog att ta hand om det. Jag har hört om ganska många som glömmer tvätta det osv och sen blir det infekterat. Dom flesta som gör piercingar skulle dessutom vägra göra en navelpiercing på en trettonåring.

• pajenvargod

jag fyller 12 i sommar och vill jättegärna ha navelpiercing ! Men får inte förrens jag är 14 . Rynkar på näsan Så jag tycker hon borde få !  De är bara ett hål , man kan ta ut piercingen så läker de igen Skrattande

• Zelina

Tvärnej för min del, navelpiercing får hon göra tidigast vid 15 års ålder. Inte för att jag tror att hon kommer vilja ha det men säker är jag inte. Det är bara 3 år sedan hon valde att göra hål i öronen, innan dess sa hon att hon aldrig skulle göra det Skrattande.

• pågränsentillnervsammanbrott

Mina barns kusin är 13- år och har fått en navelpiercing gjord. Hennes mamma och pappa är skilda
    och pappan vet inget för detta har mamman och dottern gjort i hemlighet. Flickan följer aldrig med till simhallen längre för hon vill inte visa pappa, som absolut hade sagt nej. I sommar kommer hon ha väldiga problem med att dölja den för hon brukar alltid åka och bada när hon är hos sin pappa. Jag tror hon mår jättedåligt av att hennes pappa inte vet, men mamman är så hatisk mot honom så hon har säkert sagt till henne att pappan kan dra åt h****te om han säger något. Hon är väldigt fäst vid sin pappa och vill inte såra honom men tyvärr umgås hon med ett gäng tjejer som alla har piercing el tatueringar. Hon är väldigt lättpåverkad så jag kan tänka mig att hon gjort detta för att inte känna sig utanför.

Min systerdotter gjorde en navelpiercing när hon var 15- år och fick en så kraftig infektion (trots att piercingen gjorts hos en piercare) och nu har hon en stor grop ovanför naveln. Har själv barn och kommer stå på mig med att dom inte får göra sådana saker i för ung ålder och också förklara för dom varför.

• AngelWithoutWings

Jag som blir 14 om drygt 10 dagar o vill ha en piercing under läppen skulle ju helst vilja att mina föräldrar sa ja men ^^ Men vet faktiskt inte hur ja skulle reagera om ja såg att nån i min årskull kom o hade navelpiercing, skulle antagligen reagera med " ofta hon får det, som är så liten?:o". Hahha, kan ju förstå varför ja själv inte får pierca mig och visste att ja inte skulle få när ja påpekade det.

Vet inte om ja skulle vilja ha det just nu, är ju rätt liten fortfarande ;) Men senare i tonåren, helt klart !

Min kusin fick det som 15åring tror ja, trots att hennes storasysters hade svullnat utåt och var varig och jätte äcklig :S

Men hade gärna tatt ansiktspiercing som 15/16 åring :)

Sorry att det blev lite rörigt ^^

• Brunett
    NiXxI skrev 2010-03-27 08:42:32 följande:
    Hade detta på tapeten nyligenoch fick blandade reaktioner.

Jag tycker att jag som förälder kan ansvara för att min tonåring piercar naveln och ser likheter i att välja at pierca öronen.
    Men jag anser inte att en tonåring (13-18) ska pierca sig i ansiktet eller intimpiercingr förrens de själva kan ta ansvar för sina handlingar.
    Har förstått att det råder olika tolkningar och är nu nyfiken på era.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 08:54
    Ni får gärna skriva om varför ni tycker som ni gör

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 09:11
    Lite läkningstider www.edspiercing.com/skotsel/skotsel-tider.php
    jag piercerade i öronen när jag precis fyllde 7 år! och ska göra navelpiecing snart typ i maj. innan min syrras b-day
  • cocacola

om jag hade haft en dotter eller son hade jag låtit h*n pierca sig precis var h*n ville d e dens kropp inte min

• Topcom

Nej, jag hade aldrig låtit en 13 pirens sig i naveln, vem ska hon visa upp sin mage för? Jag fick själv piercing i naveln vid 14årsålder, givetvis utan mina föräldrars tillstånd. Idag förstår jag varför..

Svar på tråden Navelpiercing på 13-åring