• NiXxI

Navelpiercing på 13-åring

Hade detta på tapeten nyligenoch fick blandade reaktioner.

Jag tycker att jag som förälder kan ansvara för att min tonåring piercar naveln och ser likheter i att välja at pierca öronen.
    Men jag anser inte att en tonåring (13-18) ska pierca sig i ansiktet eller intimpiercingr förrens de själva kan ta ansvar för sina handlingar.
    Har förstått att det råder olika tolkningar och är nu nyfiken på era.

jahapp
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 08:54
    Ni får gärna skriva om varför ni tycker som ni gör

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 09:11
    Lite läkningstider www.edspiercing.com/skotsel/skotsel-tider.php
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Navelpiercing på 13-åring
  • tildabelle

Av egen erfarenhet säger jag nej.

Jag och några av mina vänner fick tillåtelse att pierca naveln vid 13 år ålder. Det var nog ingen av oss som verkligen tog hand om den som man skulle. det blev infektioner mm.

Nu ör det endast 1 som har kvar sin piercing, alla andra har tagit bort den av olika anledningar och alla har fula ärr.

Jag ångrar min piercing. Känner att min mamma inte borde låtit mig pierca mig. Hade jag väntat till 18 så hade intresset för piercing varit borta för den delen.

• Tjohalia

Nej inte naveln, det är ett så utsatt ställe och jag hade själv stora problem med en navelpiercing som jag gjorde när jag var 16-17 år. Näsan eller tungan skulle jag tycka var mer ok i såna fall, tungan läker ju dessutom väldigt snabbt.

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Tonx

Jag kommer låta dem pierca sig på seriösa studios, dvs med förälders tillstånd från 15 (16) år och 18 för intimpiercing (& tatuering).

Att låta någon under 15 pierca sig är rent oansvarigt av föräldrarna eftersom de seriösa följer de riktlinjer som är satta och att gå till en seriös studio med utbildning och erfarenhet är ett krav enligt mig. Kommer inte på fråga att göra det hos nån som gör det hemma eller hos en frisörsalong.

• Tygtiiger

nejdu.

Inte öronen heller - piercing i öronen kan jag väl gå med på från 15, det är trots allt ett ställe med låg genomblödning, där är infektionsrisken sådär, och när man är 15 är man någorlunda vuxen. Allergirisken vore det som oroar mig mest.

Övrig piercing, liksom tatueringar, får barnen vänta med tills de är vuxna - om de bryter ihop över att behöva vänta är det säkert bara nyttigt för dem!

• Azusephre

Jag piercade mig först när jag var 16 år, tycker 13 är lite ungt, men om min dotter kom när hon är 16 och vill pierca sig, så kan jag liksom inte säga nej, så jag gjorde likadant. Man lär sig av sina misstag och nu har jag 3 ärr i läppen och 1 i ögonbrynet, mindre snyggt.

• Lajkie

NEJ mina barn kommer defintivt inte att få pierca sig vid 13 års ålder. Vad sjutton, då är dom ju fortfarande riktigt små!!
    Kanske vid 15-16, absolut inte en dag tidigare!

♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥
  • Toppen9

Fick hål i öronen när jag var runt 11 år och fy sjutton vad jag hatar de där örhängena med plupp som skjuts in i öronen. De hade ju så kort pinne att när örsnibben sen svällde upp så höll örhänget på att åka in i snibben. Höll på att få ordentliga inflammationer pga det, så jag bytte till guldringar och då tog det en vecka sen var det bra.
    Efter det så gjorde jag själv hål i öronen med sudd och nål då jag ville ha fler hål men inte vågade låta en sån "pistol" komma nära mina öron igen. (det läkte jättebra för mig)
    Som mest hade jag 9 hål i öronen. Skitsnyggt men några lite sneda nuförtiden har jag tagit ur fyra då jag inte vill ha så många hål längre.

Så ja, jag är för piercing i naveln på 13åringar.
    Men det ska ske hos en proffessionell piercare! (såna finns ju nuförtiden så man slipper skräcken hos frisörskorna)

• enlitenbitkaka
    Toppen9 skrev 2010-03-27 16:26:31 följande:
    . Men det ska ske hos en proffessionell piercare! (såna finns ju nuförtiden så man slipper skräcken hos frisörskorna)
    Grejen är ju att bra seriösa piercare inte sätter en navelpiercing på en trettonåring
  • Tonx
    snillis skrev 2010-03-27 14:50:26 följande:
    Hell no Komme min 13-åring att vilja pierca/tatuera sig skulle jag känna mig jävligt misslyckad som mamma. Jag tycker inte att barn skall använda sådana saker för att verka äldre än vad de är (vilket är vad det handlar om). Dessutom ser det jävligt billigt ut när barn har sånt.
    Fast att det handlar om att se äldre ut kan du ju inte säga, var och en har ju sin anledning att vilja ha en piercing
  • Lia85

Här piercas inget förutom öronen innan 18-årsdagen. Av den enkla anledningen att jag tycker att det är fult och inte vill att min dotter ska se ut så.

Svar på tråden Navelpiercing på 13-åring