• NiXxI

Navelpiercing på 13-åring

Hade detta på tapeten nyligenoch fick blandade reaktioner.

Jag tycker att jag som förälder kan ansvara för att min tonåring piercar naveln och ser likheter i att välja at pierca öronen.
    Men jag anser inte att en tonåring (13-18) ska pierca sig i ansiktet eller intimpiercingr förrens de själva kan ta ansvar för sina handlingar.
    Har förstått att det råder olika tolkningar och är nu nyfiken på era.

jahapp
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 08:54
    Ni får gärna skriva om varför ni tycker som ni gör

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 09:11
    Lite läkningstider www.edspiercing.com/skotsel/skotsel-tider.php
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Navelpiercing på 13-åring
  • Majsan70
    NiXxI skrev 2010-03-27 09:18:22 följande:
    Absolut vet jag att Ed's håller på 15....märkligt hade det varit annars? Att hänvisa dit. Fast min hänvisning var mer om läkningstiden iofs.När har de åldern inne för öronen då?
    Öronen får de pierca när de så själva önskar och samma inställning har Ed.

Men jag anser det vara en lite udda fråga om du är medveten om åldersgränserna?!
  • Jezamine
    NiXxI skrev 2010-03-27 09:09:03 följande:
    Och jag frågade om de ej fick pieca öronen helle då innan de fyllt 18...hmmmm
    Jodå det såg jag
    Avstängd tills vidare
  • NiXxI
    Majsan70 skrev 2010-03-27 09:20:00 följande:
    Öronen får de pierca när de så själva önskar och samma inställning har Ed. Men jag anser det vara en lite udda fråga om du är medveten om åldersgränserna?!
    För att 15 är inte en åldersgräns, utan ett riktmärke som bl.a. Ed har satt!

http://geckosmycken.se/villkor.php
    jahapp
  • Majsan70
    NiXxI skrev 2010-03-27 09:21:39 följande:
    För att 15 är inte en åldersgräns, utan ett riktmärke som bl.a. Ed har satt!geckosmycken.se/villkor.php
    Åldersgräns som de håller stenhårt på oavsett om det är valt att kallas en riktlinje. Det är bara det att det inte finns någon lag bakom åldersgränsen som gör att det kallas riktlinje.
    En riktlinje som de flesta seriösa väljer att följa.
  • Sara K

Jag vill inte svara Absolut, men kan tycka det är ok att en 13 åring piercar naveln... Det är inte så farligt tycker jag, men helst skulle jag nog vilja att mina barn väljer att inte pierca sig alls faktiskt. Jag tror jag kommer hålla på 15 (om det blir aktuellt när barnen blir större) om det nu är rekomendationen? Lättare att stå emot om man har väl underbyggda argument såsom en riktlinje tex.

Har själv varit piercad i naveln, och har ett fult ärr som kanske också kan avskräcka.

• lövet2

Ett hål i varje öra är vad de har tillstånd till i vår familj. Vill de pierca något annat, så får de vänta tills de är 18 år.

• Pernilla75

Tycker inte det är ok att en 13-åring piercar naveln, ansiktet eller någon form av intimpiercing. Det är ett barn vi snackar om...

• idisb

skulle mina barn komma som 13 o villa ha hål i navlen så vist det skulle dom få, är bara ett hål! själv haft många.
    Men skulle fröklara först vad det innebär och säga att det gör rätt så jäkla ont att göra det

• enlitenbitkaka

Hell no.

Om de fortfarande vill ha piercingen när de 18/har flyttat ut så är det fritt fram.

Har själv haft navelpiercing och har ett FULT ärr att visa upp som skrämselpropaganda så kommer förmodligen aldrig stöta på den problematiken...

• AnnaH

Skillnaden mellan hål i öronen och en navelpiercing är främst läkningstiden. Hål i öronen läker i de flesta fall på en månad, en navelpiercing 3 - 6 månader. Det är också vanligt att en navelpiercing vandrar. Navelpiercingen är mer utsatt för smuts och byxlinningar som skaver etc och svår att hålla ren i samband med skolgymnastik och fritidsaktiviteter.

Jag vill att mina barn ska få vara barn och inte behöva undvika sådant som kan irritera piercingen. Men visst, jag skulle ju hellre ta min 13-åring till en bra piercare och hjälpa till med eftervården än att hon tar hålet själv och döljer det för mig. Tvivlar dock på att någon 13-åring är mogen nog att på allvar ta in de konsekvenser exempelvis en infektion skulle kunna få. Det är viktigt att man förstår att en piercing är ett ingrepp i kroppen. Tyvärr tycks även många vuxna sakna kunskap om vad som kan hända. Bara för att det går jättebra för de flesta gör det tyvärr inte det för alla och det kan bli både smärtsamt och lämna fula ärr efter sig.

♥ Evina 080509 ♥ William 100110 ♥
Svar på tråden Navelpiercing på 13-åring