• NiXxI

Navelpiercing på 13-åring

Hade detta på tapeten nyligenoch fick blandade reaktioner.

Jag tycker att jag som förälder kan ansvara för att min tonåring piercar naveln och ser likheter i att välja at pierca öronen.
    Men jag anser inte att en tonåring (13-18) ska pierca sig i ansiktet eller intimpiercingr förrens de själva kan ta ansvar för sina handlingar.
    Har förstått att det råder olika tolkningar och är nu nyfiken på era.

jahapp
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 08:54
    Ni får gärna skriva om varför ni tycker som ni gör

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 09:11
    Lite läkningstider www.edspiercing.com/skotsel/skotsel-tider.php
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Navelpiercing på 13-åring
  • snillis
    Tonx skrev 2010-03-27 16:40:51 följande:
    Fast att det handlar om att se äldre ut kan du ju inte säga, var och en har ju sin anledning att vilja ha en piercing
    Jag har personligen svårt att se att det finns någon annan anledning för en 13-åring.
    Sedan att hon/han inte är direkt medveten om det själv men det är ändå det det handlar om.
    Och vilket omdöme har man när man är 13 år?
    Gör du samma avväganden, fattar samma beslut etc som när du var 13 år?
    Jag tycker att det är att svika sina barn att låta dem själva fatta sådana beslut. Det är det som föräldraskap handlar om - att fatta beslut åt sina barn som de själva inte är mogna att fatta.
  • rightbackatyou
    Hanna36 skrev 2010-03-28 00:24:13 följande:
    När man är 18 år och kan fatta egna beslut och pierca sig utan förälderns intyg får mina barn gärna (läs kanske) göra det. Innan dess; hell no!
    ...det är är nog väldigt individuellt om 18-åringar "kan" fatta beslut
    Eller....fatta beslut kan vem som helst göra, sedan om de blir så BRA är en annan femma

...gäller det inte mer än att sticka hål på sin kropp så javisst, de får själva lida om de fattar ett felaktigt beslut men gäller det många andra saker så lägger inte jag personligen något större förtroende på att 18-åringar över lag har koll på vad de egentligen beslutar men det blir bra en vacker dag

Förhoppningsvis
  • Tonx
    snillis skrev 2010-03-28 09:21:36 följande:
    Jag piercade mig inte för att verka äldre. När det kommer till mitt utséende och valet av piercing/tatuering så har min inställning ändrats väldigt lite sen jag var 13 år. (Överlag har jag samma grundvärderingar nu som då, fast de är självklart mer utvecklade och jag har en annan förståelse) Jag väljer det jag tycker om för min egen skull. När jag var 13 år ville jag inget hellre än att pierca mig, men jag valde SJÄLV att vänta till jag var 15 år och kunde gå till en studio med mina föräldrar. Det tycker jag är ett moget beslut av en 13-åring med tanke på att mina vänner gärna tog med mig till en hemmapulare och gjorde det för en hundring om jag ville. Samma med tatueringar, jag har ända sen jag var 13 år velat tatuera mig, men jag var 18 innan jag gjorde min första och motivet jag gjorde då är detsamma som det jag ville ha som 13-åring.
    Det jag gjorde under dessa år var att skaffa mig kunskap, kunskap och återigen kunskap och det jag inte vet om tatuering och piercing är inte värt att veta.
  • Annaaa86

Jag kommer nog köra på ungefär samma ålder för min dotter, som mina föräldrar hade för mig.

Jag fick göra hål i öronen när jag fyllde 7 år. Och så piercade jag tungan strax före jag fyllde 17 år. Mamma var med mig till studion (men jag hade inte fått lov av pappa, så han var smått galen!).

• Kya
    johanskii skrev 2010-03-27 21:33:46 följande:
    jag ska göra de för min egen skull. så nej, jag tror inte en nyfödd bryr sig, den fattar ju inte det då :D
    för din skull? Ta och pierca dina egna öron då, inte hennes. du har ingen nytta av att göra henne illa.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Superbia
    Malleh skrev 2010-03-28 00:00:25 följande:
    jag har piercat naveln... 8 veckors läkningstidjag har piercat läppen... 8 veckors läkningstid8 månader har jag aldrig ens hört talas om, och två veckor e tok för kort tid för läkning i läppen.
    Jag tog hål i naveln för några år sen och efter att ha haft den i nästan ett år, varande och infekterad trots bra skötsel, så gav jag upp. Strax efter detta läste jag att det kan ta upp till ett år innan en navelpiercing läker ordentligt. Så det kan allt ta tid, men självklart är det olika på olika personer.
    Morten & Vidar 091029
  • banana81

Jag skulle låta min dotter pierca sin navel vid 13 om hon ville det. Hon är 8 nu och har sett mitt jättefula ärr i naveln och just nu säger hon att hon aldrig vill ha hål där för hon vill inte se ut som jag!
    Men anledningen till att jag hade sagt ja till henne är att risken finns att hon gör det själv annars, med en nål eller nåt annat skit!
    När jag var 14 ville jag tatuera mig men fick självklart inte! (vilket jag verkligen förstår idag) Jag såg då i en tidning att man kan tatuera sig själv med en nål och bläck från en vanlig bläckpenna!! Så det gjorde jag...  Va supernöjd med min skapelse! Kan säga att jag har kvar den än idag... Dock inte så nöjd längre!!
    När min mamma insåg att den satt där för alltid så tog hon mig till en tatuerare för att göra något snyggt ovanpå men den hemmagjorda syns ju genom ändå litegrann.

Så hellre låta dom göra ett litet hål! Det kan man iaf ta ut om man ångrar sig..

• Näbbmusen

En seriös piercare piercar inte en trettonåring så NEJ!

Svar på tråden Navelpiercing på 13-åring