• NiXxI

Navelpiercing på 13-åring

Hade detta på tapeten nyligenoch fick blandade reaktioner.

Jag tycker att jag som förälder kan ansvara för att min tonåring piercar naveln och ser likheter i att välja at pierca öronen.
    Men jag anser inte att en tonåring (13-18) ska pierca sig i ansiktet eller intimpiercingr förrens de själva kan ta ansvar för sina handlingar.
    Har förstått att det råder olika tolkningar och är nu nyfiken på era.

jahapp
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 08:54
    Ni får gärna skriva om varför ni tycker som ni gör

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 09:11
    Lite läkningstider www.edspiercing.com/skotsel/skotsel-tider.php
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Navelpiercing på 13-åring
  • johanskii
    Kya skrev 2010-03-28 13:39:47 följande:
    för din skull? Ta och pierca dina egna öron då, inte hennes. du har ingen nytta av att göra henne illa.
    de är redan piercade:D men nu tänker jag inte diskutera detta vidare heller, denna tråd handlade inte om det så..
  • Kya
    johanskii skrev 2010-03-28 17:55:08 följande:
    de är redan piercade:D men nu tänker jag inte diskutera detta vidare heller, denna tråd handlade inte om det så..
    *skakar på huvudet*
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • nollåtta

Vet inte, tycker 13 år låter litet. Jag piercade min navel som 15-åring dock.

• SötFlöt

Jag tog ansvar för mina handlingar när jag var 13 och piercade mig kors o tvärs, för jag gjorde dom själv

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • SötFlöt

DOCK var naveln faktiskt det ställe som var mest ont efter.., tog dock ut den efter 12 timmar för den gjorde så attans ont, kunde knappt röra mig. MEN nu tog jag den själv med nål hemma, mina andra pericingar jag hade som i ögonbryn, läpp och öronen har läkt fint och inte blivit infekterade - inte onormalt mycket i allafall Bara en kommenterar sådär

• SötFlöt
    Lady Dahmer skrev 2010-03-28 13:28:33 följande:
    Äh - låt ungen göra'rt. En piercing kan man ta ut. Det är inget permanent som t.ex en tatuering.
    Precis, dessutom tror jag det är nyttigt och bra att låta ungdomar få exprimentera lite och utveckla sin stil och personlighet.
  • Tonx
    SötFlöt skrev 2010-03-28 20:48:18 följande:
    Jag tog ansvar för mina handlingar när jag var 13 och piercade mig kors o tvärs, för jag gjorde dom själv
    Fast det är ju inte speciellt ansvarsfullt att göra en piercing själv, man utsätter sig för stora infektionsrisker. Du hade tur.
    Och visst ska barn få experimentera, men att gå till en oseriös piercare/tatuerare och riskera t.ex blodsmitta är inte bara oansvarigt, utan farligt. Och det är definitivt inte ovanligt bland hemmapiercare/tatuerare att man smittas av Hepatit t.ex.
  • SötFlöt
    Tonx skrev 2010-03-28 21:11:08 följande:
    Fast det är ju inte speciellt ansvarsfullt att göra en piercing själv, man utsätter sig för stora infektionsrisker. Du hade tur.Och visst ska barn få experimentera, men att gå till en oseriös piercare/tatuerare och riskera t.ex blodsmitta är inte bara oansvarigt, utan farligt. Och det är definitivt inte ovanligt bland hemmapiercare/tatuerare att man smittas av Hepatit t.ex.
    Tur, då har jag haft tur säkert 35 gånger (haft mååååånga ). Infektionsrisk är inte värsta det är väl att du kommer åt en nerv någonstanns som kan ge förlamning. Använder du dessutom steril nål med smycke vilket jag gjorde så blir det inte så farligt, bara lite irriterat första 2-3 veckorna.
  • SötFlöt
    Tonx skrev 2010-03-28 21:11:08 följande:
    Fast det är ju inte speciellt ansvarsfullt att göra en piercing själv, man utsätter sig för stora infektionsrisker. Du hade tur.Och visst ska barn få experimentera, men att gå till en oseriös piercare/tatuerare och riskera t.ex blodsmitta är inte bara oansvarigt, utan farligt. Och det är definitivt inte ovanligt bland hemmapiercare/tatuerare att man smittas av Hepatit t.ex.
    Vem går till en hemmapiercare, yngre då eller? På min tid (alltså när jag var 12) då fanns det ingen åldergräns för håltagning, då vet jag att vi tog hål i näsan med pistol i en affär för 50:- Där vågade jag faktiskt INTE ta själv.
  • virre85

Jag tog hål i naveln när jag var 13år fick inflamation och fick ta ut den 1 mån senare. Sen tog jag hål i tungan när jag var 15 den hade jag i 4½ år sen tröttnade jag. Gjorde även min fört atatuering när jag var 14år. Tatueringen och navelpiercingen gjordes utomlands, men mammas tillstånd.
    Tycker det beror på hur mogen personen är. Jag flyttade hemifrån när jag var 14 och vid 16 års ålder hade jag egen lägenhet, fast jobb.
    Sen va gör en piercing liksom, det är ju som hål i örat.

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Navelpiercing på 13-åring