• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har länge känt att jag är annorlunda. Snubblade nyligen över lite info om borderline och känner igen mig i mycket. Nu är jag nyfiken på om det kan förklara mina relationsproblem också. Jag vet att borderline ofta innebär att man har svårt att avsluta relationer, men kanske känner någon igen sig i detta också.

Så fort jag får en relation så blir jag otroligt instabil. Mitt självförakt växer, jag målar upp en massa scenarion i mitt huvud om olika skäl till varför killen ska lämna mig till slut för jag inte är bra nog (dvs perfekt). Jag får ångest och flippar ut. Ju närmare killen kommre, desto mer ångest får jag. Antagligen för att det kommer göra mer ont den dagen han sticker ju närmare han stått mig. Det slutar ofta med att min ångest blir så outhärdlig när de kommer för nära att jag avslutar relationen. Efteråt känns det alltid befriande för att ångesten är borta. Det är så skönt att jag knappt tänker på att jag förlorat relationen.

Om det däremot handlar om en relation där vi inte kommer varandra nära av något skäl, då kämpar jag vidare och vägrar släppa taget även om jag märker att det inte fungerar och killen försöker dra sig ur. Jag blir helt desperat och gör allt för att hålla kvar honom, manipulerar, gråter, förhandlar. U name it.

Känner någon med borderline igen sig i detta?

• Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
  • Anonym (TS)
    imadreamer skrev 2015-04-26 21:14:08 följande:
    Jag vet att språket är inte min starka sidan å såklart ingen som tvingar dig att läsa, du få skrolla bara vidare om det stör dig men om du frågar mig att ha en åsikt från anhöriga ser ingen fel på den stund man pratar om relationer. Allt som ni berättar för era förhållande typ samma berättar min ex för mig oxå. Vill ni tro att alla killar är svin då det är era rättighet.
    Vad jag minns så har ingen i tråden uttryckt att alla män är svin. Vad du har för problem med ditt ex, det är ditt problem. Vi har inget med det att göra. Du kanske anser att hon ljuger, och det kanske hon gör, vad vet jag, men återigen... det har inget med oss att göra. Jag vet inte vem som är mest i behov av terapi, du eller jag? Du ältar detta på ett maniskt sätt som inte alls är sunt. Om du ogillar borderline-tjejer, borde inte det lättaste vara att hålla dig borta från dom då? Bearbeta dina egna problem innan du dömer andra. 
  • imadreamer
    Anonym (TS) skrev 2015-04-26 21:05:46 följande:

Om vi har någon aning om hur krävande vi är? Hur kan du veta hur krävande "vi" är? Du har erfarenhet av en tjej med borderline, men guess what? Vi är inte klonade, vi fungerar alla på olika sätt och behöver olika saker. Allt jag någonsin velat ha var kärlek och trygghet, men har man inte det med sig sen uppväxten så är det svårt att veta hur det ser ut i de män man stöter på i livet. Och det är också svårt att på riktigt känna att man förtjänar den kärleken när man har så låga tankar om sig själv. Tråkigt att du har den bilden av "oss", men du borde vara försiktig med att döma människor du inte känner. Hur hade du känt om jag kallade dig för svin nu enbart för att du är män och jag har dålig erfarenhet av män?

Som jag sagt språket är inte mitt starka sidan så jag be om ursäkt om det. Har läst flera berättelse av personer som har leva med någon som lider med syndromet å har spenderat hundratals timmar för att kunna förstå va som pågar. Du har rätt, kanske jag har varit dömande å skulle inte använda plural... Men du själv bekräftar det som jag säger med några ord om jag har inte missförstå något. Oavsett det blir fel i slutändan Iaf tro mig oavsett svårigheter jag ville att stå vid mitt ex sidan. Försökte att ge allt som du nämnde, kärlek å säkerhet men oavsett va jag gjorde varje typ 2-3 månader brukade att få utbrot å leva en helvete. Iaf om jag viste från början å hon va medveten om syndromet (om hon har det men allt påpeka borderline som jag sagt) då det skulle vara helt annorlunda å tror vi skulle ha bättre chans.
  • imadreamer
    Anonym (TS) skrev 2015-04-26 21:20:42 följande:

Vad jag minns så har ingen i tråden uttryckt att alla män är svin. Vad du har för problem med ditt ex, det är ditt problem. Vi har inget med det att göra. Du kanske anser att hon ljuger, och det kanske hon gör, vad vet jag, men återigen... det har inget med oss att göra. Jag vet inte vem som är mest i behov av terapi, du eller jag? Du ältar detta på ett maniskt sätt som inte alls är sunt. Om du ogillar borderline-tjejer, borde inte det lättaste vara att hålla dig borta från dom då? Bearbeta dina egna problem innan du dömer andra. 

Jo du har rätt att jag måste bearbeta mina problem men när man har leva två år mellan himlen å helvete å va nära att förlora sig själv det tar tid... så varsågod varför du ger inte mig en bild hur ska vara den perfekta killen å perfekt förhållande enligt dig?
  • Anonym (TS)
    imadreamer skrev 2015-04-26 21:32:26 följande:
    Som jag sagt språket är inte mitt starka sidan så jag be om ursäkt om det. Har läst flera berättelse av personer som har leva med någon som lider med syndromet å har spenderat hundratals timmar för att kunna förstå va som pågar. Du har rätt, kanske jag har varit dömande å skulle inte använda plural... Men du själv bekräftar det som jag säger med några ord om jag har inte missförstå något. Oavsett det blir fel i slutändan Iaf tro mig oavsett svårigheter jag ville att stå vid mitt ex sidan. Försökte att ge allt som du nämnde, kärlek å säkerhet men oavsett va jag gjorde varje typ 2-3 månader brukade att få utbrot å leva en helvete. Iaf om jag viste från början å hon va medveten om syndromet (om hon har det men allt påpeka borderline som jag sagt) då det skulle vara helt annorlunda å tror vi skulle ha bättre chans.
    Du skriver att hon är omedveten om sin problematik och att det är därför det inte fungerade. Tänk om du också är omedveten om din del i det? Jag anklagar inte dig, utan försöker bara ge dig perspektiv. 

Det jag skrev att jag ville ha, det är något de flesta vill ha, det är inget typiskt för borderlines. Att ha låga tankar om sig själv, det är vanligt vid i princip alla sorters psykiska och neuropsykiatriska diagnoser. Det är också vanligt vid allmänt dåliga erfarenheter av relationer. Det kan som sagt finnas fler förklaringar än borderline. 

Jag hoppas att det löser sig för er, och om du har frågor för att du ärligt vill lära dig mer så är du självklart välkommen att ställa de frågorna. Men om du kommer med generaliseringar eller påstående om hur vi är utifrån våran diagnos, då kan du inte vänta dig något svar från mig iallafall. Det har nu hänt vid många tillfällen att partners kommer in i tråden och spyr galla över oss pga något deras ex gjort, och där drar jag min gräns.
  • imadreamer
    Anonym (TS) skrev 2015-04-26 21:12:56 följande:

Ditt ex är för övrigt inte diagnostiserad med borderline, så du kanske ska ligga lite lågt med att stämpla henne som det då. Det är svårt för professionella att sätta såna diagnoser, så helt ärligt så ger jag inte så mycket för din bedömning. Det kan finnas hundra orsaker till ditt ex beteende som inte har något med borderline att göra. 

Professionella lr utomstående är svårt att veta lr förstår va som pågar å kan inte veta det som vet personer i närheten Känner å vet. Allt är nästan normal utom när ni få utbrott. Men så klart man ska inte stämpla därför att jag nämnde att hon har inte fått diagnosen.
  • Anonym (TS)
    imadreamer skrev 2015-04-26 21:43:33 följande:
    Jo du har rätt att jag måste bearbeta mina problem men när man har leva två år mellan himlen å helvete å va nära att förlora sig själv det tar tid... så varsågod varför du ger inte mig en bild hur ska vara den perfekta killen å perfekt förhållande enligt dig?
    Varför är det viktigt att veta vad som är perfekt för mig? Det är inte mig du ska vara tillsammans med. Och det finns ingen perfekt kille eller förhållande, det finns bara människor som man fungerar mer eller mindre bra med. Ibland kan det helt enkelt vara så lätt att man är en dålig match och drar fram det värsta i varandra. Det behöver inte vara någons fel att det blir så. Jag har ingen krysslista som jag går efter. 

Jag är fullt medveten om att det tar tid. Jag har levt i relationer där jag blev fysiskt och psykiskt misshandlad varenda dag, så jag vet hur det är att totalt förlora sig själv. I det läget behöver man professionell hjälp för att inte gå under av bitterhet och ilska. Hur arg jag än varit på mina ex för vad de utsatte mig för så va jag själv tvungen att ta ansvar för att jag valde att stanna i det. Jag tillät dom att behandla mig så, och det gör du också om du stannar med en tjej som du tycker behandlar dig fel. Jag ville förstå varför de va som de va mot mig, men i slutändan så spelar det ingen roll. För jag kan inte fixa någon annan. Vad som spelade roll va hur jag mådde med dom. Så svaret ligger inte hos ditt ex. Det ligger hos dig. Du säger att du gjort vad du kunnat, och det fungerade ändå inte. Då är det dags att öva på att acceptera verkligheten och sluta kämpa mot det. Hur ont det än gör så är det kanske bäst att gå vidare.  
  • imadreamer
    Anonym (TS) skrev 2015-04-26 21:52:15 följande:

Du skriver att hon är omedveten om sin problematik och att det är därför det inte fungerade. Tänk om du också är omedveten om din del i det? Jag anklagar inte dig, utan försöker bara ge dig perspektiv. 

Det jag skrev att jag ville ha, det är något de flesta vill ha, det är inget typiskt för borderlines. Att ha låga tankar om sig själv, det är vanligt vid i princip alla sorters psykiska och neuropsykiatriska diagnoser. Det är också vanligt vid allmänt dåliga erfarenheter av relationer. Det kan som sagt finnas fler förklaringar än borderline. 

Jag hoppas att det löser sig för er, och om du har frågor för att du ärligt vill lära dig mer så är du självklart välkommen att ställa de frågorna. Men om du kommer med generaliseringar eller påstående om hur vi är utifrån våran diagnos, då kan du inte vänta dig något svar från mig iallafall. Det har nu hänt vid många tillfällen att partners kommer in i tråden och spyr galla över oss pga något deras ex gjort, och där drar jag min gräns.

Nej det va inte meningen å jag hatar inte min ex. Jag har haft finna minne utom dem dåliga. Önskar att kunna hjälpa men det jag kan inte tyvärr. Men förstår inte faktiskt va du menar att kanske jag är omedveten om min del?
  • imadreamer
    Anonym (TS) skrev 2015-04-26 21:59:30 följande:

Varför är det viktigt att veta vad som är perfekt för mig? Det är inte mig du ska vara tillsammans med. Och det finns ingen perfekt kille eller förhållande, det finns bara människor som man fungerar mer eller mindre bra med. Ibland kan det helt enkelt vara så lätt att man är en dålig match och drar fram det värsta i varandra. Det behöver inte vara någons fel att det blir så. Jag har ingen krysslista som jag går efter. 

Jag är fullt medveten om att det tar tid. Jag har levt i relationer där jag blev fysiskt och psykiskt misshandlad varenda dag, så jag vet hur det är att totalt förlora sig själv. I det läget behöver man professionell hjälp för att inte gå under av bitterhet och ilska. Hur arg jag än varit på mina ex för vad de utsatte mig för så va jag själv tvungen att ta ansvar för att jag valde att stanna i det. Jag tillät dom att behandla mig så, och det gör du också om du stannar med en tjej som du tycker behandlar dig fel. Jag ville förstå varför de va som de va mot mig, men i slutändan så spelar det ingen roll. För jag kan inte fixa någon annan. Vad som spelade roll va hur jag mådde med dom. Så svaret ligger inte hos ditt ex. Det ligger hos dig. Du säger att du gjort vad du kunnat, och det fungerade ändå inte. Då är det dags att öva på att acceptera verkligheten och sluta kämpa mot det. Hur ont det än gör så är det kanske bäst att gå vidare.  

Jag frågade därför nästan alla berättelse av anhöriga som jag har läst är typ liknade med min samt nästan alla berättelse av er är typ liknade. Om du frågar min ex hon har stämpla mig som psykopat å att jag psykisk misshandla henne pga jag stå att hon måste utreda hennes problem å pga jag har inte acceptera alla anklagelse som hon har projekterar till mig. Iaf jag ser att ni typ anklaga alla era killar som ni har varit med kanske inte på samma sätt men det ni gör som jag uppfattar. Iaf att jag har blivit stämplat å har varit på en ständig försvar å förklaringar å pga jag ville inte give up har lämnat sina märke på mig å såklart om jag hittar inte snart mig själv jag ska leta efter hjälp dock det är lättare nu som jag vet å förstår bättre situationen. Dock jag skulle veta att det hjälper inte alls att diskutera det men det jag gör. Vet du? Jag var real å älskade henne försökte allt som va möligt å ändrade mig ganska mkt... Försökte att hitta en lösning därför jag ville att vara med henne. Ville inte give up pga hon har något problem men ville att hjälpa å ge allt som hon önskade. Vet ej om ni har uppleva liknade situationer men tänkte att berätta mitt story till er så kanske ni kan se att är inte alla killar lika. Att funka en förhållande det beror inte hur mkt en kämpar behöver två å på det ni måste vara medvetna. Fortfarande vet ej hur det funkar, oavsett om jag kommer med bevis å verkliga händelser det verkar att det hjälper inte, hon kan inte förstå å inte är medveten lr hon förstår men hon reagera på denna sätt för att skydda sig å inte ta sina ansvar är inte säkert om det.

Just nu det finns inte något mer att göra så tro mig försöker ingenting. Har accepterat att det bästa för både är att släppa taget. Trist men det är så. Det är hennes önskan framför allt att gå vidare å jag kan inte försätta ta ansvaret hela tiden å förlora helt mig själv. Om jag skriver i tråden jag gör mest för er om det skulle kunna hjälpa om något. Ingen aning.
  • Anonym (TS)

Jag önskar att jag kunde styrka mina tankar bättre och vara mer rationell. Jag tänker hela tiden på mitt ex ord, att jag förstörde hans liv. På en rationell nivå så vet jag att det inte är sant då de saker han hänvisade till va han själv som orsakat utan min medverkan. Men endast det faktum att han tänker att det är mitt fel, gör att jag tar det på mig. Jag kan inte värja mig från andras tankar om mig. 

Och jag känner mig paranoid runt mina vänner. De bjuder ju aktivt in mig till saker, så de borde ju tycka om mig då. Men jag kan inte bli av med känslan av att jag inte har något att erbjuda, att de egentligen inte alls tycker om mig det minsta lilla. Jag vill bara låsa in mig, komma bort från alla för att skydda mig själv. Jag vet inte hur jag någonsin ska finna ett lugn inom mig, hur jag ska få ångesten inom mig att tystna...

• Anonym (Psychodrama)
    Anonym (TS) skrev 2015-05-01 13:26:48 följande:

Jag önskar att jag kunde styrka mina tankar bättre och vara mer rationell. Jag tänker hela tiden på mitt ex ord, att jag förstörde hans liv. På en rationell nivå så vet jag att det inte är sant då de saker han hänvisade till va han själv som orsakat utan min medverkan. Men endast det faktum att han tänker att det är mitt fel, gör att jag tar det på mig. Jag kan inte värja mig från andras tankar om mig. 

Och jag känner mig paranoid runt mina vänner. De bjuder ju aktivt in mig till saker, så de borde ju tycka om mig då. Men jag kan inte bli av med känslan av att jag inte har något att erbjuda, att de egentligen inte alls tycker om mig det minsta lilla. Jag vill bara låsa in mig, komma bort från alla för att skydda mig själv. Jag vet inte hur jag någonsin ska finna ett lugn inom mig, hur jag ska få ångesten inom mig att tystna...

Det är samma för mig, jag tänker läskigt mycket på mitt ex just nu. Och den där skammen sen och känslan av att man vet att någon som man fortfarande sorgligt nog bryr sig om faktiskt avskyr en, fastän jag vet att det inte bara var mitt fel att det slutade som det gjorde mellan oss. 

En vän till mig, som jag har berättat det mesta för, sa att - hade jag inte tyckt bra om dig så hade jag inte velat umgås med dig. Så jag försöker alltid tänka på hennes ord när jag känner mig osäker runt mina vänner. Men jag kommer på mig själv ibland när jag är bland nya människor att jag verkligen anstränger mig för att andra ska tycka om mig. Jag önskar att jag inte var så för jag känner mig nästan falsk. 
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?