Anonym (Förkrossad) skrev 2015-03-30 02:01:48 följande:
Jo, det förstår jag......men hur känns det att inte vara tillräcklig för henne ? Att hon skall behöva söka bekräftelse hos andra män för att må bra ? Och kommer detta bekräftelsebehov stanna vid bara mental bekräftelse.
Jag vet inte hur hon tänker...när hon förra veckan berättade för mig att hon hade en stående invit från en manlig bekant som har ett öppet förhållande att ha sex med henne. Om hon i sin enfald ville vara ärlig om sina relationer och vad som försiggår mm eller om hon ville psyka mig.....detta trotts att hon vet att jag är svartsjuk :(
Jag ville i början inte bli tillsammans så att allt var öppet, hon kunde göra vad hon ville så att säga, inga löften om trohet. Men hon insisterade att vi skulle bli ihop...mest som jag kände det för att jag inte skulle vara med någon annan.
Än en gång har våra relationer skrämmande likheter -
I mitt förhållande, var det Jag som propagerade för öppet förhållande ... för att jag känner mig säkrare, av att veta att han är med nån annan, ironiskt nog ... istället för att konstant gå och oroa mig/misstänka. Det var dock han som ville vara med bara mig ... mycket pga hans känslor för mig, men också för att han inte klarade att "dela"... Han ville ha mig för sig själv.
Detta med bekräftelse - ser jag som något som ligger hos varje individ ... Dvs. - det ligger inte på något sätt hos dig, att hon söker bekräftelse hos andra män, utan det är hennes egen självkänsla det ligger på. Kanske är det för henne inte tillräckligt att få bekräftelse från bara EN individ, dvs dig... Kanske hade du aldrig kunnat komplettera henne så pass, att hon inte behövde bekräftelse från alla de andra.
Förstår dock vad du menar med "kommer detta bara stanna vid mental bekräftelse" - hade samma tankar om mitt ex, och själv har jag en känsla av att bekräftelsesökande riskerar att gå överstyr, och bli till otrohet. Har ingen "källa" på det, utan det är bara en ond aning.
Det där med att hon har en stående invit från en manlig bekant osv .... Mitt ex brukade berätta lite mildare grejer, om andra kvinnor ... men som gav mig exakt samma känsla som du har - "berättar han detta helt oskyldigt - eller för att fiska bekräftelse genom att få mig att bli svartsjuk".
Hade väldigt svårt att tro att han berättade saker om andra kvinnor helt oskyldigt ... Och jag tror fortfarande att han liksom kände sig trygg i att få en svartsjukereaktion av mig ... att ha mig i underläge, ha mig rädd att förlora honom.
Vet inte alltså ... ibland tror jag att det handlar om livsstilar som skär sig. Om man som jag (och kanske du med ?) behöver trygghet, och att känna förtroende ... stabilitet ... Kanske det blir väldigt svårt att ha en partner som flänger runt på alla de sätt som framkallar extrem osäkerhet hos en. (umgås konstant med motsatt kön, bekräftelsesökande, trivs med att locka fram svartsjuka, osv)