• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Carisma95
    m o e skrev 2011-10-20 13:05:52 följande:
    Kikar in och säger hej. Längesen jag sprang nu. Den senaste månaden har jag dragits med en envis förkylning, men nu är jag frisk igen. Dock har jag mycket sammandragningar och är kvällstrött, så just nu är jag glad för all motion som blir av, förutom vattengympan jag har varje tisdag. Jag längtar till våren, då jag ska springa igen! 11 veckor kvar till bf nu.
    Oj, vad fort det går när man inte är gravid själv!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Jessa med 3

PerG, frågade just min husortoped och han säger att det är baksidan av lårets muskler som fäster där och det är de musklerna man kan försöka sträcka ut. Han är inget stort fan av stretching, men jag tyckte att det kändes skönt i alla fall.

• StilaM
    PerG skrev 2011-10-19 23:35:43 följande:
    Ja, precis så.... Borde väl kanske kolla upp det, men det är oftast inte så jättefarlig smärta. Mest att jag blivit avskräckt av Göteborgstjej:s problem. Jag ska i alla fall börja stretcha lite till vardags!

Jag hade ju känningar i höften för någon månad sedan. Ondast när jag satt (molvärk i höften). Det fick naprapaten bort på två snabba besök (lite tryckande och lite akupunktur). Det var muskelfästen som spökade. Testa?

Moe: bara 11 veckor kvar - en nyårspresent? Sköt om er. Glad  
  • Tida77

Carisma: på sikt är det ju lidingöloppet som hägrar, men just nu är det väl att få upp farten på en mil som är målet. Skulle väldigt gärna springa på en timme så jag är nu en kvart för långsam... Kanske ska köra lite kortare intervaller då. Börja med 200 och sedan öka på så småningom tack för råd. Hur lång vila bör man ha? Ska man ner ordentligt i puls eller bara hinna hämta andan? Och hur många rep? Känns ju som en hel vetenskap detta

• StilaM
    Tida77 skrev 2011-10-20 20:01:01 följande:
    Carisma: på sikt är det ju lidingöloppet som hägrar, men just nu är det väl att få upp farten på en mil som är målet. Skulle väldigt gärna springa på en timme så jag är nu en kvart för långsam... Kanske ska köra lite kortare intervaller då. Börja med 200 och sedan öka på så småningom tack för råd. Hur lång vila bör man ha? Ska man ner ordentligt i puls eller bara hinna hämta andan? Och hur många rep? Känns ju som en hel vetenskap detta

Jag hatar intervaller. Men. Körde på Szalkais (?) tips mellan Tjejmilen och Hässelbyloppet och lyckades ju kapa nästan 5.30 på milen (från 1.06.38 till 1.01.15). Jag sprang då 6-10*45-60 sek i hög fart (för mig, runt 4.20) och 2 minuters vila emellan. Utöver detta körde jag ett 10-km-pass i veckan och 1-2 5-km-pass.

I mitt fall är det ingen vetenskap, utan det som känns kul och som jag hinner med. Jag är ju heller inget fartunder, som du ser.

Lycka till! 
  • PerG
    Jessa med 3 skrev 2011-10-20 17:31:51 följande:
    PerG, frågade just min husortoped och han säger att det är baksidan av lårets muskler som fäster där och det är de musklerna man kan försöka sträcka ut. Han är inget stort fan av stretching, men jag tyckte att det kändes skönt i alla fall.
    Hehe.. en husortoped, det skulle man kanske ha! ;)... 
    Jo, det känns rimligt att det kan vara just detta i mitt fall. När jag känner av det när jag rör på mig så känns det mest på en ganska liten punkt på "sittbenet" precis ner mot baksidan av låret...

Om han inte är ett stort fan av stretchning, vad tycker han är ett bättre alternativ? Är det vila och typ ibuprofen/voltaren eller något sånt? Eller är det bättre att ha rörelse istället kanske?
  • Jessa med 3

Aktiv vila är ett favoritord... Ibuprofen gillas inte alls längre - bidrar inte till läkningen enligt någon studie. Han gillar att operera, men dit har han inte fått mig!
    Om stretching säger han alltid att det inte är vetenskapligt bevisat att det funkar - men jag tycker det känns bra, så jag har ett ganska omfattande stretchprogram efter varje löppass. Det funkar för mig!

• Sagalin
    PerG skrev 2011-10-20 22:13:14 följande:
    Hehe.. en husortoped, det skulle man kanske ha! ;)... 
    Jo, det känns rimligt att det kan vara just detta i mitt fall. När jag känner av det när jag rör på mig så känns det mest på en ganska liten punkt på "sittbenet" precis ner mot baksidan av låret...

Om han inte är ett stort fan av stretchning, vad tycker han är ett bättre alternativ? Är det vila och typ ibuprofen/voltaren eller något sånt? Eller är det bättre att ha rörelse istället kanske?
    Hoppar in....

Det är inte ischias? Jag har problem med det och kan periodvis får ont på baksidan låret.

Jag går till en naprapat  och det hjälper! Tänk så många år jag har haft problem med ischias och ont i knät. Två besök senare var smärtan borta.
    Efter semestern fick jag ont precis bakom knävecket och cirka 10 cm upp på låret. Gick med smärtan i säkert en månad, dumt jag vet. Ett besök hos min naprapat så var problemen borta.

• Carisma95
    Tida77 skrev 2011-10-20 20:01:01 följande:
    Det finns nog lika många varianter som löpare tror jag...

Men jag brukar ha ungefär halva löptiden i vila. Kör jag t.ex. 400 m-intervaller som tar (ca) 2 minuter så kör jag med 1 minuts vila och jag började med 6-8 repetitioner.
    Vill man kan man t.ex. lägga 8x200 meter eller 4x200 och sen lite längre 3-4 min emellan och sen ytterligare 4x200m. Så känns det lite mer "överkomligt" med vilan på mitten.

Än har jag inte kört "tusingar" men när jag kör det sen blir det ju lite färre repetitioner.

Tänk på att värm upp och varva ner ordentligt bara, med lugn jogg!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • PerG

Är hemma och VAB:ar och tror jag vet var mitt onda i sittbenet kommer ifrån!?...

När 3½-åringen (och även 2-åringen) ska sitta i mitt knä framför datorn och titta på youtube eller annat så sitter de ALLTID på samma ben och jag kände nu att det belastar just precis där jag har känningar!

Slut med sittande i knät alltså! ;) 

Svar på tråden Löpartråden 13