Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
5,3 km och sen blev det styrkepass med fokus på mage, rygg, axlar och bröst. Känner redan av träningsvärken, men det är väl så det ska vara? Jag har haft lite paus i löpningen en vecka då jag varit bortrest själv med båda barnen. Fick visserligen tips om dubbla sjalar, en på ryggen och en på magen, men jag tyckte det var bättre att vila än springa runt med dryga 20 kg extra, somdessutom säkerligen skulleha vrålat sig igenom rundan
Men igår tog jag mig ut igen, trots mörker och spöregn. Sprang väg och kan konstatera att det går betydligt fortare på väg än i terräng! Positivt. Sprang på snitt 6,38 min/km istället för dryga 8, så jag kanske inte är så jäääättelångsam trots allt
I kväll väntar en milrunda med sällskap, vi får se om vi tar mörka skogen lr väg. Jag börjar känna mig redo att träna lite hårdare/snabbare nu. Har inte haft ont i knäna på länge så jag funderar på att ge mig pålite intervallträning för att få upp hastigheten. Tips på längd på intervallerna? Korta eller långa intervaller? Jag har tänkt försöka köra tre löppass i veckan, ett på milen, ett på ca 6km, och ev ett intervallpass. Någon som har provat såna där gåstavar med motstånd i? Funderar på om de kan vara bra att springa med för att få med lite stakningsmuskler inför vasan...?
Jag försökte hålla mig på upplysta gång- och cykelvägar, men det är lite si och så med belysningen på sina ställen...
Har varit bortrest så det har inte blivit någon löpning på ett tag, däremot lite vandring och andra äventyr.
Har en förkylning på gång, men jag testar alla husmorsknep jag kan och hoppas på att vara frisk till helgen så jag kan ge mig ut en härlig runda i höstsolen!
Ni som är förkylda och vill ha tips, jag kör följande: en halv apelsin skuren i bitar, en halv cm hackad ingefära, en matsked honung och 2 dl kokande vatten. På ett ungefär. Låter det stå och dra till drickbar temp. Äter/dricker upp allt. Gott och har hållit det värsta borta trots två "påbörjade" förkylningar. Är man på det humöret blir det inte sämre med en skvätt konjak i...
Var ute och sprang en sväng i söndags (7km). Men har nu fått tillbaka känningar i höften igen.... Attans... Tror dock inte att det är löpningen som är huvudkällan till problematiken utan att jag har någon form av felställning när jag sitter (antagligen förvärrat just av att det gör lite ont).
Det gör dock inte ont hela tiden utan bara i "sittbenet". Funderar på om det är något muskelfäste eller något. Jag är fruktansvärt dålig på att stretcha så jag kanske borde börja med det.. ;)
PerG, sitter det i sittbenet, som en ond punkt i rumpan? Jag hade så länge i våras och maken (ortoped) sade att det inte var mycket att göra om det inte blev värre, men att han opererat några såna... Tror att det är något muskelfäste. Jag stretchade och tränade ändå och det blev bättre med tiden.
Kikar in och säger hej. Längesen jag sprang nu. Den senaste månaden har jag dragits med en envis förkylning, men nu är jag frisk igen. Dock har jag mycket sammandragningar och är kvällstrött, så just nu är jag glad för all motion som blir av, förutom vattengympan jag har varje tisdag. Jag längtar till våren, då jag ska springa igen! 11 veckor kvar till bf nu.