Löpartråden 13
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!
Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.
Stilla, Miss Kaos *förmanar strängt* Hälsporrehelveten blir inte bättre av att du springer. Inte! Men jag förstår att du vill testa underbrallorna.
PerG: Fan, vad bra, rent ut sagt. Fett med cred till den som ger sig på en mara i vinterföre.
Jepsis: Låter skönt.
Mina tusingar gick fint. Var närmre tio grader kallt men bedårande vackert ute. Härligt strävt på cykelbanan, låg i jämnt 4.15-tempo i alla fem tusingar. Kändes jobbigt men definitivt överkomligt. Ville inte trycka hårt, vädret fick bestämma farten lite. Hockeyn var kul, Växjö pynglade till Frölunda rejält
I fredags körde jag cykelpass och då blev det närapå catfight - en kund sade till en annan kund att vara tyst - kund nummer två satt och pratade rätt högt med en kompis när jag kört igång passet. Den pratglada blir skitsur och fräser ifrån elakt, varpå jag slår på headsetet och säger att jag faktiskt håller med. Jag vill att det är tyst på mina pass. Gissa om jag fick onda ögat? Jag sade dock, under en av de tyngre intervallerna, att 'är du irriterad på mig, tryck ner irritationen i benen och använd energin till att göra det jobbigt'. Jag hoppas meddelandet gick fram.
Sprang 16 km igår, ömsom oplogat, ömsom cykelväg utmed Helgasjön. Härligt. Nya pjucken på (Saucony Hurricane 14) , satt som en smäck, inget halkigt eller så, så det var bara att springa. Det är lyxigt att ha en materialare som förser mig när de gamla dojorna går sönder. Funderade på vad jag hade på mig i klädväg: Underställ, vanliga tajts, en långärmad löpartröja och en vindjacka. Hade även vantar och pannband, men bådadera åkte av efter några kilometer, i vanlig ordning. Var inte så kallt igår, -5 grader.
Marcus: Haha, det är du och Wassberg. Jag insåg, när jag var ute och sprang i snövädret i dalarna förra helgen, att det hängde is och snö i mina ögonbryn. Såg troligtvis inte klokt ut, men jag tänkte 'ånä, jag har i alla fall inte snor i skägget'.
Waimea: Varifrån Dalarna kommer du? Är själv från Ludvika.
Waimea: Tack, kylan var dock inget större problem egentligen. Jag körde med underställ + löpartajts på underkroppen och tshirt + långärmad tröja + tunn vindjacka + tshirt och det funkade faktiskt riktigt bra! Var nånstans -10 till -12 i starten och sedan varierade det nog till kanske -7 till -8 som varmast skulle jag gissa innan det åter blev kallt mot slutet när solen försvann. Frös lite om tårna den första kilometern innan jag fick upp värmen, men efter det var fötterna i perfekt temperatur hela vägen...
Nu är jag mest irriterad på mig själv att jag inte tränade mer långpass så jag klarade sub4 innan året är slut men nu vet jag lite mer om hur min kropp fungerar och kanske kan planera nästa mara lite bättre...
Konstigt nog känns benen väldigt bra nu på kvällen och jag skulle nästan kunna tänka mig en springtur om någon dag eller två... Samtidigt som skidspåren lockar en del, men det kräver mer planering och samkörning med resten av familjen inför kalas och annat som ligger i pipan närmsta tiden... Löpningen är så enkel att hitta tid för...
JAg vill med springa *gahhh*
tror jag måste köpa nya inneskor till jobbet. Insåg just att jag har trampat runt i samma tofflor i 2 år. Kanske hjälper foten lite.. *hoppas*
5km terräng blev det idag. Var länge sedan jag sprang nu pga sjukdommar. Har mer eller mindre aldrig sprungit terräng och blev positivt överaskad. Först blev jag stressad över hur mycket långsammare det gick men när jag väl gömt klockan under tröjärmen så var det riktigt skönt att springa runt och skratta högt åt adam och kompanis podcast ![]()
Marcus: Borlänge är jag från..
Ikväll har jag kört intervaller inomhus, i stans tipshall. Gissa om det var gott att springa i trekvartsbrallor och t-shirt?! Blev 10 x 364 m (ett varv i hallen), sedan 9 x 200 m och som avslut blev jag meddragen på en tusing men baxnade efter 600 m och klev av. Hade rejält med syra i benen efter de andra intervallerna. Hade med en löparkompis med 5-månadersbebis med sig så vi turades om till en början, sprang vartannat varv och passade honom vartannat. Finns ju sämre sätt att intervallvila än att ha näsan i en ljuvligt gosig bebisnacke. Kul!! Låg mellan 3.20 - 3.50 - tempo i intervallerna, det är ju nästan fusk att springa helt plant på tartan.
Har läst på lite olika ställen nu och hmmm.
När jag springer ute nu så har jag haft på mig:
Vintertights (viewitem.eim.ebay.no/Ladies-More-Mile-Calgary-Thermal-Running-Tights-MM1449--Black--Lilac/370668556127/item)
Springunderställströja från Lidl
Lite tjockare springtröja från Lidl
Pannband
Korta strumpor
Tunna löparhandskar
Ja och självklart trosor (vanliga) och sport bh
När jag sprang i onsdags var det -12 grader, sprang på kvällen så ingen sol värmde heller. Frös om fingrarna första 1.5km så jag fick dra ut fingrarna och knyta händerna för att få igång värmen där. Men sedan efter 1.5km så var även fingrarna varma. känns som att jag har väldigt lite kläder på mig då jag läser vad alla andra har på sig. Men jag fryser ju inte. känner mig varm och ok så då är det väll inga problem? ![]()
Kom på att jag även hade en reflexväst men den värmer absolut ingenting ![]()
campadre.se har kampanj på icebugs just nu.