• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • PerG

Gah, beslutsångest! Ska jag springa Luciamarathon på lördag eller inte?! ;)

Det har blivit två långpass på sistone (17.5km) de senaste två veckorna och jag har i övrigt sprungit ca 2-3ggr/vecka (6-10km) i olika former och har cyklat 2x8km 5 dagar/vecka, så även om jag inte sprungit något riktigt långt distanspass (~30km) förutom Lidingöloppet så har jag ändå hållit igång under hösten. 

Mitt största bekymmer är nog egentligen inte träningen (jag har faktiskt tränat mer den senaste perioden än jag gjorde inför Stockholm Marathon tidigare i år) utan jag har inte hunnit springa in mina Icebugs som jag troligen måste (?) använda ifall det blir halkigt. Jag sprang dem i ca 5km precis när jag hade köpt dem och kände inga tendenser till skav då, men det är ju rätt stor skillnad mot att springa 42km... Kanske får ta några turer i veckan och försöka identifiera eventuella skavställen och sen ev. tejpa och chansa helt enkelt och bryta om det känns för jävligt och/eller hoppas på att underlaget ser bra ut så jag kan välja skor på plats på lördag.

Hmm..  

• Nattyrock

Älskar att löpträna, men till min fråga: hur r jag för att springa utan att halka nu när snön och kylan kommit? Håller mig till löpband men vill ut i naturen igen!

• PerG
    Nattyrock skrev 2012-12-04 00:07:03 följande:
    Älskar att löpträna, men till min fråga: hur r jag för att springa utan att halka nu när snön och kylan kommit? Håller mig till löpband men vill ut i naturen igen!
    Det finns väl egentligen tre alternativ!

1. Köp broddar att sätta på dina vanliga löparskor. Finns för 150-300:- nånstans i de flesta välsorterade sportaffärer och är oftast någon slags gummiband med dubbar på som man drar lätt runt sina skor.
    2. Köp löparskor med dubbar. T.ex. Icebug Anima Bugrip (som jag själv har) eller liknande. 
    3. Köp lösa dubbar att sätta i dina egna löparskor (t.ex. ett extra par). Kostar nånstans runt 300:- har jag för mig

Jag har provat 1:an och det funkade riktigt bra vad gäller greppet och komforten! Dock slet jag ut gummibanden så de gick av! Misstänker att det var när jag sprang sträckor där det var isfritt och mycket grus. Hade nog funkat bättre om man sprungit på ren is/snö och undvikit barmark (främst gruset på asfalten antar jag)...  Därför köpte jag ett par löparskor med dubbar i istället i år!
  • MissKaos

Invigde mina anima bugs igår (för säsongen) Gick fint När är det för kallt dock..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • PerG

Anmälde mig nu! Var ju bara 300:- och jag kan ju alltid bryta om det inte funkar.. ;)

PerG skrev 2012-12-04 00:02:40 följande:
    Gah, beslutsångest! Ska jag springa Luciamarathon på lördag eller inte?! ;)

Det har blivit två långpass på sistone (17.5km) de senaste två veckorna och jag har i övrigt sprungit ca 2-3ggr/vecka (6-10km) i olika former och har cyklat 2x8km 5 dagar/vecka, så även om jag inte sprungit något riktigt långt distanspass (~30km) förutom Lidingöloppet så har jag ändå hållit igång under hösten. 

Mitt största bekymmer är nog egentligen inte träningen (jag har faktiskt tränat mer den senaste perioden än jag gjorde inför Stockholm Marathon tidigare i år) utan jag har inte hunnit springa in mina Icebugs som jag troligen måste (?) använda ifall det blir halkigt. Jag sprang dem i ca 5km precis när jag hade köpt dem och kände inga tendenser till skav då, men det är ju rätt stor skillnad mot att springa 42km... Kanske får ta några turer i veckan och försöka identifiera eventuella skavställen och sen ev. tejpa och chansa helt enkelt och bryta om det känns för jävligt och/eller hoppas på att underlaget ser bra ut så jag kan välja skor på plats på lördag.

Hmm..  

• Waimea
    PerG skrev 2012-12-04 10:50:00 följande:
    Anmälde mig nu! Var ju bara 300:- och jag kan ju alltid bryta om det inte funkar.. ;)

Go Per, go Per! Har du testat dina Speedcross? Lär iofs inte hjälpa mot is, men min kompis rapporterar att i snö är fästet grymme. Annars går det alltid att springa och leta fäste i vägkanten, jag har aldrig vintersprungit i några särskilda skor.

Haha, ja, man kan ha för få skor..

Har varit hemma-hemma i Dalarna och fick till två rundor. Den första på 15 km (fredag), nummer två på dryga 11 (lördag). Det var typ en ocn en halv dec snö så jag fick rejält trötta vader - vilken go träning!! Sköna, lugna lunkarunt-rundor, så jo, Marcus, jag försöker nog lägga om min träning litegrann. Lugna ner litegrann.

Igår blev det dock sjöarna runt från jobbet med lite mer fart, var plogat och bra fäste i kanten av vägen. 4.35-tempo i - 8 grader. Löpning at its best. Jag älskar att springa på vintern! Brukar ha ett par fodrade löparbrallor eller så prånglar jag på mig ett par långkallingar under de vanliga. På överkroppen brukar jag ha en underställströja, möjligen en tröja till och så en jacka eller min nya varma yttertröja. Jag är jättevarm jämt när jag springer så jag har rätt lite kläder på mig. Hatar att vara överklädd.

Idag blir det nog lite snöpuls, funderar på nån slags intervall. Sååå underbart med all snö!!!!  Apropå att det blir lugnare träning på vintern. Känner mig lite motsägelsefull.

• Zezzan

Vi har -17 grader här nu dessa dagar. Springer ni även när det är så kallt? Tycker det gör ont i lungorna bara av att försöka gå till bussen :-S

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Jespis

Jag har sprungit i -20, när det var ganska vindstilla. Det är i kallaste laget, så efter det satte jag en köldgräns vid ca -17. Trodde att det skulle vara jobbigt att dra i sig den kalla luften, men tänker man på att andas in genom näsan så värms luften upp på vägen in. Helt ok. Här på Frösön har vi också kallt, ca -15 idag. Inte så mycket snö ännu, den verkar resten av Sverige ha fått!

• Zezzan
    Jespis skrev 2012-12-04 20:31:14 följande:
    Jag har sprungit i -20, när det var ganska vindstilla. Det är i kallaste laget, så efter det satte jag en köldgräns vid ca -17. Trodde att det skulle vara jobbigt att dra i sig den kalla luften, men tänker man på att andas in genom näsan så värms luften upp på vägen in. Helt ok. Här på Frösön har vi också kallt, ca -15 idag. Inte så mycket snö ännu, den verkar resten av Sverige ha fått!
    Vi har absolut ingen snö. Bara bitande köld
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
Svar på tråden Löpartråden 13