• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • anyXX

Men ah! Dumma iPad, provar igen utan att citera... Ernst Hugo: jag har inte anmält mig än, men det är ju dags! Siktar på att springa på ca 55 min. Du då? Icin: ja då förstår jag att det är lite trixigt och det är ju skönt att få den tiden för sig själv också! Visst är det sjukt jobbigt med intervaller! Jag har också precis börjat med det, tror säkert det kommer göra nytta, men... Puh!

flicka 2008 & pojke 2010
  • Ernst Hugo
    anyXX skrev 2013-05-14 22:48:51 följande:

Jag tror realistiskt att jag behöver 60-70 min men är anmäld till 55-60
    Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Waimea
    PerG skrev 2013-05-14 18:43:40 följande:
    Kanske är det.. börjar ju bli gubbe.. ;)... Vaden känns faktiskt mycket bättre! Helt återställd faktiskt känns det som! Provsprang igår för att se hur det kändes och sprang från starten i Slottsskogen och följde den blå linjen in i majorna någon kilometer för att testa mitt planerade utgångstempo... Tänkte vända av hemåt men sprang vilse!? och det blev otippat en långrunda på totalt 12km.. ;)..

"Tant-core" är det något pass på gymmet de kör? ;)...

Är det något man kan göra åt hälen eller är det bara "vänta och se"? Kul att du har hittat en alternativsport så länge i alla fall!
    Skönt att vaden bär. Sub 1.30 nu då?!?

Haha, nä, tantcore kanske vore ett nytt koncept.. Jag kallar det för det eftersom den första övningen var Susanne Lanefeldts höftlyft med knip och att resten av övningarna är nåt som min gamla mamma hade klarat av, tror jag. Det är med en ironisk blinkning åt min oförmåga att ta det lugnt jag kallar det för det, cred till alla tanter.

Nja, alltså, planen nu är att helt lägga om till framfotslöpning. Jag har bestämt mig för att 6 km/vecka är en bra utgångspunkt, sen blir det 10 % ökning i veckan. Skynda långsamt.. Målet får ju vara att komma tillbaks till där jag var innan och det kommer att ta ett par månader.   
  • Anghammarad

Har gjort sista passet innan varvet. Nu blir det bara slappa fram till lördag. Jag skall låtsas att jag kolhydratladdar när jag i sjäva verket svullar i mig glass.

Enda dilemmat nu är att jag precis googlat löpteknik och upptäckt Thomas Reckmanns "Det perfekta löpsteget". Rätt dumt att försöka sig på det för första gången på lördag.

• Monstermamman

Börjar bli riktigt nervös! Håller på att packa resväskan inför helgens äventyr. Imorgon drar jag och sonen västerut. Ska bli så spännande att få vara med, har nog innerst inne haft en dröm om detta i många år. Har många minnen från slottsskogen när jag, syrran och mamma var och hejade på pappa. Har aldrig riktigt trott att jag skulle fixa det, jag har alltid varit långt ifrån en idrottstjej.

Men något hände i höstas, helt plötsligt kunde jag springa 7-8 km utan att tycka det var super jobbigt.

känns därför både märkligt och fruktansvärt egetrippande att packa inför något jag för ett år sedan aldrig kunde drömma om.

• anyXX

Vad spännande att ni är så många som ska springa göteborgsvarvet! Är lite avis, hoppas på att springa nästa år! Verkar vara så kul :) lycka till alla!

flicka 2008 & pojke 2010
  • PerG

Det ÄR kul! ;).. Av alla lopp jag gör så tycker jag Göteborgsvarvet är roligast.. ;).. Det är en sån skön stämning och det blir liksom en folkfest av det hela!

anyXX skrev 2013-05-15 20:06:19 följande:
    Vad spännande att ni är så många som ska springa göteborgsvarvet! Är lite avis, hoppas på att springa nästa år! Verkar vara så kul :) lycka till alla!

• PerG

Mina (ickelöpande) kollegor säger att jag ska springa på 1:28!? men jag tror inte de förstår hur sjukt snabbt det är.. ;).. Själv hoppas jag klara sub 1:33 (var 9 sek ifrån på kungsbackaloppet men Göteborgsvarvet är betydligt mer kuperat) men uppladdningen har inte varit helt rätt varken fysiskt eller psykiskt och jag är lite hypokondriker och nästan söker symptom på förkylning.. ;)

Ska nog försöka göra upp en grov plan för hur jag ska disponera loppet åtminstone fram till Avenyn så jag har en bra förutsättning och sen får det bära eller brista därifrån in i mål! ;)

Då förstår jag vad du menar med tantcore.. ;).. Hoppas det hjälper mot hälproblemen i alla fall men om du håller igång med alternativ träning som du gör borde du väl inte tappa så mycket när hälproblemen väl försvinner?

Waimea skrev 2013-05-15 07:51:11 följande:
    Skönt att vaden bär. Sub 1.30 nu då?!? Haha, nä, tantcore kanske vore ett nytt koncept.. Jag kallar det för det eftersom den första övningen var Susanne Lanefeldts höftlyft med knip och att resten av övningarna är nåt som min gamla mamma hade klarat av, tror jag. Det är med en ironisk blinkning åt min oförmåga att ta det lugnt jag kallar det för det, cred till alla tanter.

Nja, alltså, planen nu är att helt lägga om till framfotslöpning. Jag har bestämt mig för att 6 km/vecka är en bra utgångspunkt, sen blir det 10 % ökning i veckan. Skynda långsamt.. Målet får ju vara att komma tillbaks till där jag var innan och det kommer att ta ett par månader.   

• Zezzan

Åh hade gärna sprungit varvet men får strunta i det iår. Skolan tar alltför mycket tid nu under tenta tider. Hade tenta i pedagogik idag, nästa vecka har jag i 2 andra ämnen. Fullständig kaos och jag har knappt tid att säga hej till mina barn. Men snart är det sommarlov och då ska jag springa springa springa

• Nelia82
    PerG skrev 2013-05-15 20:29:13 följande:
    Mina (ickelöpande) kollegor säger att jag ska springa på 1:28!? men jag tror inte de förstår hur sjukt snabbt det är.. ;).. Själv hoppas jag klara sub 1:33 (var 9 sek ifrån på kungsbackaloppet men Göteborgsvarvet är betydligt mer kuperat) men uppladdningen har inte varit helt rätt varken fysiskt eller psykiskt och jag är lite hypokondriker och nästan söker symptom på förkylning.. ;)

Ska nog försöka göra upp en grov plan för hur jag ska disponera loppet åtminstone fram till Avenyn så jag har en bra förutsättning och sen får det bära eller brista därifrån in i mål! ;)

Då förstår jag vad du menar med tantcore.. ;).. Hoppas det hjälper mot hälproblemen i alla fall men om du håller igång med alternativ träning som du gör borde du väl inte tappa så mycket när hälproblemen väl försvinner?
    Haha, jag går också och känner efter förkylningssymtom! Minstingen har ju varit förkyld en hel del på sistone och hans näsa har tamejfan inte slutat rinna än, men än så länge känner jag mig pigg, frisk och fräsch. Hoppas VERKLIGEN att det håller i sig!!

Imorgon ska jag ut på en lugn och fin morgonrunda på knappa 3 km. Sover helt ensam inatt (ungar och sambo sover hos farmor o farfar då sambon nyss kommit hem från Wien där han varit på kurs och barnen blev illa tvungna att sova borta då jag jobbat tills nu), och det ska bli fantastiskt skönt att få sova ifred och vakna av mig själv för en gång skull. Sitter och käkar kvällsmacka med oboy (nyttigt va? hehe) innan jag ska gotta ner mig i soffan med min bok. Bra uppladdning inför morgonen hahaha

Jag har också en plan fram till Avenyn ungefär. Eller, efter Göta Älvbron får jag nog erkänna. Må hända att jag kommer typ halvdö efter jag bestigit den. Men så är jag nybörjare också... Får hoppas publiken orkar heja mig i mål.
Svar på tråden Löpartråden 13