• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Monstermamman

Ett tips när barnvaktsbristen uppstår och barnen kan/ håller på att lära sig cykla. Jag och sonen övade i höstas på cyklingen. Sen hade vi kortare (men mycket jobbiga och snabba) turer på lite pauser.

Idag gjorde vi premiär för i år och ungen har utvecklats under vintern, samma cykel men han cyklar nu fruktansvärt mycket snabbare....! Inte en chans kunna ägna med honom! Inte nog med att jag är långt efter han ropar att jag ska skynda mig!

• Ernst Hugo

Jag är på en lägre nivå

Springer 6km två dagar i veckan och styrketränar två dagar, och är anmäld till Malmömilen den 15/6 gulp
    Tanken är att jag skall springa 9km några gånger innan loppet och hoppas att det räcker.

Har ni några tips?     

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Waimea

PerG: Ajaj, hur går det med vaden.. Är det gubbvaden som kommit ikapp dig, månne?!

Här är hälen oförändrat öm, men jag har en plan: framfotslöpning och tant-core. Klen i bålen, faktiskt jätteklen i bålen så jag ska stärka den med väldigt basic övningar. Dessutom helt lägga om till framfotslöpning så igår, efter 15 km på mountainbiken (skitkul. Ren pur cykelkärlek!!) sprang jag 2 km utan att sätta i hälen.

Sällan så kort och långsam löpning gett så mkt träningsvärk. Jisses. Resultat? Hälen känns idag men var helt ok i morse. Jag tror på detta! 

Har varit less på mitt ilägg som jag inte tycker gör nån skillnad what so ever så jag surade ur och drog på mig ballerinapjucken igår. Kan inte säga att det gör vare sig från eller till.

• Jespis

Är på Mallorca med min snart 5-åriga dotter. I fjol var hela familjen här två veckor i augusti och då var jag ute nästan varje morgon, före frukost. Nu är jag enda vuxen, så det blir vid 11-tiden, när dottern är på barnklubb. Det är inte alls lika varmt nu, som i augusti, men uj, så mycket folk längs strandpromenaden mitt på dagen... Imorgon får jag nog testa att springa åt något annat håll! Och jag svettas kopiöst!

• anyXX
    Ernst Hugo skrev 2013-05-13 13:42:46 följande:
    Jag är på en lägre nivå Springer 6km två dagar i veckan och styrketränar två dagar, och är anmäld till Malmömilen den 15/6 gulp Tanken är att jag skall springa 9km några gånger innan loppet och hoppas att det räcker. Har ni några tips?     

Hej! Jag ska också springa malmömilen är tanken! Jag är absolut ingen expert men om jag var du hade jag behållit en runda på 5-6 km och ökat den andra rundan med en el två km i veckan så att du hinner springa 10 km innan loppet. Sen vilat 3-4 dagar innan loppet!
    flicka 2008 & pojke 2010
  • PerG

Kanske är det.. börjar ju bli gubbe.. ;)... Vaden känns faktiskt mycket bättre! Helt återställd faktiskt känns det som! Provsprang igår för att se hur det kändes och sprang från starten i Slottsskogen och följde den blå linjen in i majorna någon kilometer för att testa mitt planerade utgångstempo... Tänkte vända av hemåt men sprang vilse!? och det blev otippat en långrunda på totalt 12km.. ;)..

"Tant-core" är det något pass på gymmet de kör? ;)...

Är det något man kan göra åt hälen eller är det bara "vänta och se"? Kul att du har hittat en alternativsport så länge i alla fall!

Waimea skrev 2013-05-14 15:48:40 följande:
    PerG: Ajaj, hur går det med vaden.. Är det gubbvaden som kommit ikapp dig, månne?!

Här är hälen oförändrat öm, men jag har en plan: framfotslöpning och tant-core. Klen i bålen, faktiskt jätteklen i bålen så jag ska stärka den med väldigt basic övningar. Dessutom helt lägga om till framfotslöpning så igår, efter 15 km på mountainbiken (skitkul. Ren pur cykelkärlek!!) sprang jag 2 km utan att sätta i hälen.

Sällan så kort och långsam löpning gett så mkt träningsvärk. Jisses. Resultat? Hälen känns idag men var helt ok i morse. Jag tror på detta! 

Har varit less på mitt ilägg som jag inte tycker gör nån skillnad what so ever så jag surade ur och drog på mig ballerinapjucken igår. Kan inte säga att det gör vare sig från eller till.

• Ernst Hugo
    anyXX skrev 2013-05-14 18:14:51 följande:

Tack, jag förstod även om det hamnade i liten stil. Behålla en runda på 6km och öka den andre typ en km i veckan till 10km. Låter bra Solig

Vilken tidsgrupp har du anmält dig till? 
  • Nelia82
    PerG skrev 2013-05-14 18:43:40 följande:
    Kanske är det.. börjar ju bli gubbe.. ;)... Vaden känns faktiskt mycket bättre! Helt återställd faktiskt känns det som! Provsprang igår för att se hur det kändes och sprang från starten i Slottsskogen och följde den blå linjen in i majorna någon kilometer för att testa mitt planerade utgångstempo... Tänkte vända av hemåt men sprang vilse!? och det blev otippat en långrunda på totalt 12km.. ;)..

"Tant-core" är det något pass på gymmet de kör? ;)...

Är det något man kan göra åt hälen eller är det bara "vänta och se"? Kul att du har hittat en alternativsport så länge i alla fall!
    Härligt att det kändes bra! :)
  • lcln

anyXX: mina barn är 8,6 och nio månader. Det är ju då den minsta som det är lite pyssligt med. De större skulle ju kunna cykla, rent teoretiskt. Rent praktiskt så tror jag inte att det finns tillräckligt stora mutor haha.

Provade på mitt första intervallpass idag  och sitter nu och skrattar lite åt mig själv... inte blev det särskilt snabbt inte ...men men. Fördelen med att vara nybörjare är att man alltid alltid bara kan bli bättre.    Är ändå glad efersom det inte såg ut som jag skulle hinna ut alls, men så fixa jag åt mig en halvtimme...

• anyXX
    Ernst Hugo skrev 2013-05-14 19:50:55 följande:
    Tack, jag förstod även om det hamnade i liten stil. Behålla en runda på 6km och öka den andre typ en km i veckan till 10km. Låter bra Vilken tidsgrupp har du anmält dig till? 

Ja det blir lite konstigt ibland är man citerar på pinade, ursäkta! Jag har inte anmält mig än, men det är ju hög tid! Siktar på att springa på ca 55 min. Vilken är du anmäld till?
    lcln skrev 2013-05-14 21:25:31 följande:
    anyXX: mina barn är 8,6 och nio månader. Det är ju då den minsta som det är lite pyssligt med. De större skulle ju kunna cykla, rent teoretiskt. Rent praktiskt så tror jag inte att det finns tillräckligt stora mutor haha. Provade på mitt första intervallpass idag  och sitter nu och skrattar lite åt mig själv... inte blev det särskilt snabbt inte ...men men. Fördelen med att vara nybörjare är att man alltid alltid bara kan bli bättre.    Är ändå glad efersom det inte såg ut som jag skulle hinna ut alls, men så fixa jag åt mig en halvtimme...

Aha då förstår jag att det kan bli lite trixigt. Det är ju rätt skönt att få den där tiden för sig själv också. Visst är det sjukt jobbigt med intervaller! Jag började också med intervaller i helgen och jag tror absolut det kommer göra nytta, men... Puh!
    flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden Löpartråden 13