• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Zezzan
    anyXX skrev 2013-05-08 21:21:41 följande:
    Hoppar in här! Är relativt ny löpare, började för drygt ett år sedan. För tillfället har jag två mål: malmömilen 15/6 och malmöhalvmara 10/8. Längsta jag sprungit hittills är 15 km på 1 h 33 min. Tror nog jag kommer fixahalvmaran men tar gärna emot tips på träning. Har ett otsnd mot intervaller men inser att jag nog bör börja med det om jag ska kunna förbättra mina tider.
    Jag började oxå för ett år sedan Sprang Oslo HM i september.
    Finns många bra träningsprogram på jogg.se 
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Nelia82
    PerG skrev 2013-05-07 23:31:25 följande:
    Har fått känningar i min ena vadmuskel igår kväll (antagligen efter intervallpasset på lunchen) och är livrädd att det är en bristning... Kände dock inget när jag sprang utan det kom först några timmar senare... Skumt... Har känt det även idag till och från, men det verkar gå över när jag promenerat ett tag...hmm

Ordinerar mig själv löpvila och kör promenader och tåhävningar och hoppas det håller på varvet... Vill inte missa Stockholm Marathon så jag kliver nog hellre av varvet ifall det inte känns helt hundra....;(
    Trist med vaden. Hoppas känningarna försvinner så du kan springa.

När du gör tåhävningar, hur många brukar du göra? Jag försöker själv få in en del tåhävningar om dagarna (typ när jag borstar tänderna, står vid skrivbordet på jobbet osv) för att jag vet att mina vader är känsliga för kramp samt för att träna upp stabiliteten i vänsterfoten som brukar krångla (antagligen en sena enligt sportrehab, har fått lite övningar därifrån för det). Jag är nämligen rätt säker på att jag kan göra fler än jag gör...

Försöker också promenera mycket nu, gärna i backar, eftersom förkylningen fortfarande har sitt lilla tag om mig. Hörde med en på jobbet som löptränar mycket och hon trodde absolut inte det förstör med vila från nu till varvet om jag inte känner mig fräsch innan. Skulle dock gå ut och springa en kort lugn runda dagen innan isåfall för att väcka kroppen lite. Känns lite bättre att höra eftersom jag oroar mig att konditionen typ rasar nu när jag vilar.... Det är ju en färskvara menar jag...
  • Nelia82
    anyXX skrev 2013-05-08 21:21:41 följande:
    Hoppar in här! Är relativt ny löpare, började för drygt ett år sedan. För tillfället har jag två mål: malmömilen 15/6 och malmöhalvmara 10/8. Längsta jag sprungit hittills är 15 km på 1 h 33 min. Tror nog jag kommer fixahalvmaran men tar gärna emot tips på träning. Har ett otsnd mot intervaller men inser att jag nog bör börja med det om jag ska kunna förbättra mina tider.
    Välkommen! Här är en till som började för ett år sedan. Sprang Vårruset förra maj, avancerade till Midnattsloppet i aug och nu ska jag springa Göteborgsvarvet för första gången nästa vecka.

Kan säga att jag inte heller tyckte om intervaller förut, men nu har jag insett hur jäkla bra de är! Jag har ökat min fart otroligt mycket (jag är lååååångsam annars, så att kunna springa milen på under timmen är snabbt för mig haha). Vad har du kört för intervaller? Jag började nämligen med rätt långa och det tror jag tog knäcken på mig. Jag pallade inte riktigt att ligga i högt tempo för länge, så jag har tänkt om och kör 2 min riktigt fort, 1 min strax under (precis så jag blir av med mjölksyra och flåset lugnar sig innan nästa intervall börjar). Klarar fortfarande bara att ta ut mig helt i 10 min sammanlagt (sprang 2 km på under 10 min vilket var mitt mål), men det ska verkligen vara nära döden-tillstånd. Hoppas såklart att intervallträningen ser helt annorlunda ut om ett år

Sen vill jag slå ett slag för backträning. Extrem stegring alltså. När vi var i Portugal sprang vi uppför ett berg som går till ett kapell (Senhora da Luz). Om GPS'en på Runkeeper stämmer så är det strax över 100 m stegring på ca 1,5 km. Då kan vi knappt andas när vi når toppen och benen är helt stumma haha. Men det ger SÅ MYCKET för min uthållighet och styrka i benen.

Ååååh! Vill ut o träna och ge järnet nu!! Träningsabstinens. Får bli en lång promenad idag.
  • Nelia82
    Nu saknar jag Portugal. Alltid mycket roligare och härligare att springa där nere... Tur vi åker ner i juli igen (Sambon är portugis, släkt där nere.)
  • anyXX

Tack Zezzan och nelia82! Nelia82 menar du att du springer 2 min skitfort, 1 min lite långsammare, sen 2 in skitfort igen osv? Låter tufft, jag har testat springa fort, gå lite osv men problemet är nog att jag inte haft någon riktig strategi. Ska kolla runt litenhet lägga upp ett pass. Låter kul att springa i Portugal. Har själv inte varit dör men min systers sambo är också portugis, dock bor de i uk. Här är det rätt mkt backar i skogen, det är bra för träningen :) nu längtar jag också ut för att springa,, försöker peppa mig att ställa klockan tidigt och springa innan jobbet imorgon. Det är tufft för jag är sååå morgontrött men samtidigt är det härligt att komma ut sådär tidigt!

flicka 2008 & pojke 2010
  • Nelia82
    anyXX skrev 2013-05-09 19:23:42 följande:
    Tack Zezzan och nelia82! Nelia82 menar du att du springer 2 min skitfort, 1 min lite långsammare, sen 2 in skitfort igen osv? Låter tufft, jag har testat springa fort, gå lite osv men problemet är nog att jag inte haft någon riktig strategi. Ska kolla runt litenhet lägga upp ett pass. Låter kul att springa i Portugal. Har själv inte varit dör men min systers sambo är också portugis, dock bor de i uk. Här är det rätt mkt backar i skogen, det är bra för träningen :) nu längtar jag också ut för att springa,, försöker peppa mig att ställa klockan tidigt och springa innan jobbet imorgon. Det är tufft för jag är sååå morgontrött men samtidigt är det härligt att komma ut sådär tidigt!
    Ja precis, 2 min fort, 1 min långsamt, så många gånger man orkar. Fast jag försöker hålla lite tempo på det långsamma ändå. Men i början gick jag mellan intervallerna, hehe... Innan kondisen blev någorlunda bättre

Det finns ju hur många olika varianter på intervallträning. Det är kul när man hittar något som passar bra. Jag testade norska intervaller ett tag, men då klarade jag inte att hålla högt tempo i hela 4 minuter. Nu kanske jag skulle klara det bättre, får väl prova någon gång efter varvet sen.

Jag försöker tänka 1 långpass, 1 tröskelpass och 1 intervallpass, minst, i veckan. Kommer försöka lägga in ett extra pass i veckan så småningom, vet dock inte vad jag ska ha för slags löpning på fjärde passet. Någon som har tips? Sen vill man ju såklart få in lite styrka för ben, mage o rygg också. Och jobba heltid. Och ta hand om två ungar. Och ha ett liv........ Inte lätt att pussla ihop allt.... hehe...
  • Nelia82

Jag och sambon tog faktiskt en runda i Slottsskogen, Majorna och Linné idag. Startade vid säldammsbacken så jag fick känna på hur första backen på varvet är. Trodde den skulle vara brantare men den var inte så farlig ju. Blev ändå 5 km på 5.47-tempo och då höll vi snacktempo så det kändes faktiskt riktigt bra att få så bra tid ändå (ja, bra för att vara mig då haha, rätt kass i jämförelse med er andra "eliter" här).

• anyXX

Kördé lite intervaller idag, men vet inte om jag gjorde rätt... Vi har en löpbana i närheten så jag värmde upp lite och sen delade jag in banan i 4 delar (tror delarna blev 75-100 m var) och sprang så fort jag kunde en del, gick raskt, sprang igen osv. Är det meningen att man ska springa så fort man kan? Isåfall orkar jag inte mkt mer än 100 m, men i de träningsprogram jag läst ska man springa intervaller på kanske 400 meter.(och det är nybörjare-intervallprogram). Ska man springa superfort då också eller bara lite fortare än vanligt? Orkade hålla på i 5 varv, ca 15 min. Sååå trött,så hoppas det gör någon nytta :)

flicka 2008 & pojke 2010
  • MissKaos

¨Foglossningskänningar Antar att detta betyder att jag inte klommer kunna löpträna på ca 1 år Känns deppigt hade hoppats på att få springa hela sommaren. Så, byby tråden på återseende hoppas jag. KOllar väl in ibland men har ju inget att tillägga på ett slag.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Nelia82
    anyXX skrev 2013-05-11 20:19:03 följande:
    Kördé lite intervaller idag, men vet inte om jag gjorde rätt... Vi har en löpbana i närheten så jag värmde upp lite och sen delade jag in banan i 4 delar (tror delarna blev 75-100 m var) och sprang så fort jag kunde en del, gick raskt, sprang igen osv. Är det meningen att man ska springa så fort man kan? Isåfall orkar jag inte mkt mer än 100 m, men i de träningsprogram jag läst ska man springa intervaller på kanske 400 meter.(och det är nybörjare-intervallprogram). Ska man springa superfort då också eller bara lite fortare än vanligt? Orkade hålla på i 5 varv, ca 15 min. Sååå trött,så hoppas det gör någon nytta :)
    Nej, man behöver inte springa det snabbaste man kan på intervaller. Lägg upp tempot efter vad du ska klara av. 100 meter, då kan man ju springa för livet, men 400 meter, då får man försöka hitta ett tempo man klarar att hålla hela vägen och till och med kanske klara av att öka mot slutet. Kör man 4 minuter ska man ju orka 4 min. osv....
Svar på tråden Löpartråden 13