• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Monstermamman
    Nelia82 skrev 2013-05-07 08:29:05 följande:
    Hmm, ok... Är så jäkla skraj att 21 km kommer bli tufft. 15 är det längsta jag nånsin sprungit hittills... Men å andra sidan så är detta första gången jag ens är uppe i de här distanserna och det kommer bli mitt första varv, så jag är ju mer än nöjd om jag bara tar mig runt. Känner mig lätt som en riktig beginner när man jämför med er vana löpare här inne (började ju för ett år sen lite drygt...) Men 10 km i lugnt prat-tempo då, är det ok? Tänkte ge mig ut nu nämligen... har saknat att springa, det är lite som terapi för mig.

Du är inte ensam att vara nybörjare. Jag började springa för ett år sedan och hade stora planer att springa några långa pass nu under våren. Har varit mycket som strulade till det och nu är det ju försent. Har sprungit 4-5 rundor runt 13-14 km, några runt milen men flertalet runt 8 km. Mer än så är det inte.

känner mig lite lätt stressad inför den 18 maj,
  • Monstermamman

Är det någon som vet om barnloppen på gbgvarvet är något man ska prioritera. Har en son på 5 år som kanske följer med och hejar på mig.

• PerG

Jag ska ta med båda barnen (3 och 5) och låta dem springa! Det kostar väl typ 60:- och man får en "nummerlapps t-shirt" och en banan (och medalj?)...

De ville springa förra året (de vill ju göra det som pappa gör, de pratar t.o.m. redan om Vasaloppet) men det var sån köööö så vi gav upp.., i år har de barnloppet både lördag och söndag så då går det nog mycket smidigare!

Monstermamman skrev 2013-05-07 22:40:57 följande:
    Är det någon som vet om barnloppen på gbgvarvet är något man ska prioritera. Har en son på 5 år som kanske följer med och hejar på mig.

• PerG

Jag tror du kommer klara det galant! Hur viktiga långpassen är beror ju på vilken målsättning du har.. Om du bara aktar dig för att ryckas med i ett för högt tempo i början så kommer du ha gott om draghjälp och publikstöd när du kommit över Göta Älvbron (ca 15km), så var inte allt för orolig över att du missat långpassen.

Här finns en bra beskrivning av Göteborgsvarvet; www.funbeat.se/blogs/show.aspx

Monstermamman skrev 2013-05-07 22:39:33 följande:
    Du är inte ensam att vara nybörjare. Jag började springa för ett år sedan och hade stora planer att springa några långa pass nu under våren. Har varit mycket som strulade till det och nu är det ju försent. Har sprungit 4-5 rundor runt 13-14 km, några runt milen men flertalet runt 8 km. Mer än så är det inte.

känner mig lite lätt stressad inför den 18 maj,

• PerG

Har fått känningar i min ena vadmuskel igår kväll (antagligen efter intervallpasset på lunchen) och är livrädd att det är en bristning... Kände dock inget när jag sprang utan det kom först några timmar senare... Skumt... Har känt det även idag till och från, men det verkar gå över när jag promenerat ett tag...hmm

Ordinerar mig själv löpvila och kör promenader och tåhävningar och hoppas det håller på varvet... Vill inte missa Stockholm Marathon så jag kliver nog hellre av varvet ifall det inte känns helt hundra....;(

• Nelia82

Tips till er vars barn vill springa Mini-varvet, anmäl och betala redan när ni hämtar ut era nummerlappar. Då slipper man den långa kön utan kan ställa sig i en "förbetald" kö. Så har vi gjort alla år, funkar jättesmidigt. Barnen får t-shirt, banan, kexchoklad, och självklart medalj

• MissKaos
    Waimea skrev 2013-04-30 08:48:01 följande:
    Jag har ställt in samtliga lopp i vår. Foten bar inte i torsdags. 7,5 km intervall med väldigt försiktigt tryck i intervallerna var för mycket. Trist, men jag är inte så depp. Det blir som det blir, bara att rätta sig efter det. Ingen vits med att springa när foten värker så att man inte kan gå ordentligt.

Var till kiropraktorn igår, fick helt plötsligt ont i ländryggen, hänger ihop med mitt fottrassel och ojämna benlängd. Han knäckte kotor och gav sig på min vad. Vid ett tillfälle ylade jag faktiskt 'ditt as' till honom. Han bara fnissade åt mig. Vi känner varandra hyfsat så det är rätt högt i tak.   

Så - någon som vill köpa en startplats till Gbg (startled 3) el Sthlm (startgrupp C) så är det bara att höra av sig. Själv satsar jag på att bli grym på att cykla i skogen på nya pärlan och hoppas kunna springa något lopp framåt hösten.

Trist!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • PerG

Ja! Det missade vi förra året och därför fick vi isåfall stå i kö...

Nelia82 skrev 2013-05-08 10:20:29 följande:
    Tips till er vars barn vill springa Mini-varvet, anmäl och betala redan när ni hämtar ut era nummerlappar. Då slipper man den långa kön utan kan ställa sig i en "förbetald" kö. Så har vi gjort alla år, funkar jättesmidigt. Barnen får t-shirt, banan, kexchoklad, och självklart medalj

• Zezzan

Det går otroligt dåligt med träningen nu när jag har så många tentor och massa att göra i skolan. Hinner med några sällskapsrundor på kvällarna iallafall. Gbgvarvet tar jag och hoppar. är absolut inte tränad för det nu. När jag anmälde mig hade jag inte en tanke på att det skulle vara så här stressigt nu dessa veckor. Men nu har jag lört mig det iallafall

Ska försöka köra glommaloppet (16km) den 15 juni iallafall. Förhoppningsvis orkar och klarar jag det  

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • anyXX

Hoppar in här! Är relativt ny löpare, började för drygt ett år sedan. För tillfället har jag två mål: malmömilen 15/6 och malmöhalvmara 10/8. Längsta jag sprungit hittills är 15 km på 1 h 33 min. Tror nog jag kommer fixahalvmaran men tar gärna emot tips på träning. Har ett otsnd mot intervaller men inser att jag nog bör börja med det om jag ska kunna förbättra mina tider.

flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden Löpartråden 13