• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Daniel 723
    anyXX skrev 2013-05-24 12:49:50 följande:
    Sprang ett kortpass på 4,3 km idag, men fort (för att vara jag!) med en km tid på 5.13. Känns bra :)Hej! Kul att du vill börja springa! Jag har inte följt några program själv, men om du tittar på www.jogg.se kan du hitta program för olika nivåer. Om du googlar springa 5 km hittar du rätt mycket att välja på också. Sen finns det appar som en del föredrar... Lycka till!
    flicka 2008 & pojke 2010

När jag började springa igen efter många års uppehåll kunde jag inte springa 2 km. Ett år senare sprang jag Göteborgsvarvet. Jag provade att pressa mig lite hårdare varje gång och att springa lite längre. I början fick jag ont i benhinnorna, då varvade jag med att cykla. Kör hårt!
  • Nelia82
    Wiem skrev 2013-05-24 11:58:38 följande:
    Halloj i sommarsolen!
    Ni som är göteborgare o däromkring som har varit på Löplabbet, vad har ni för erfarenheter av dem?
    Just curious...
    Vet inte om jag är rätt person att fråga. Men om du väldigt gärna vill veta så kommer jag nog inte köpa löparskor där något mer då de vägrar byta så fort man sprungit ute med dem. Jag hade mycket problem med skav med mina nya jag köpte, behöver fortfarande tejpa vissa områden på fötterna vid längre sträckor. De totalvägrade att låta mig byta in dem efter första rundan ute (de var knappt smutsiga). Synd egentligen då jag tycker de är proffsiga annars, men jag vågar helt enkelt inte köpa ett par skor för 1500-1800 kr med risk att de inte är bra och sen inte få byta. Har redan råkat ut för det som sagt.

Jag kommer köpa på Intersport nästa gång, mest för att man har 30 provdagar då man får springa ute med skorna osv men ändå byta om man inte är nöjd. Jag vet ju dessutom på ett ungefär vad jag behöver för skor och personalen där borde ju kunna hjälpa en också i jakt på bra skor.
  • Wiem
    Nelia82 skrev 2013-05-24 15:11:04 följande:
    Vet inte om jag är rätt person att fråga. Men om du väldigt gärna vill veta så kommer jag nog inte köpa löparskor där något mer då de vägrar byta så fort man sprungit ute med dem. Jag hade mycket problem med skav med mina nya jag köpte, behöver fortfarande tejpa vissa områden på fötterna vid längre sträckor. De totalvägrade att låta mig byta in dem efter första rundan ute (de var knappt smutsiga). Synd egentligen då jag tycker de är proffsiga annars, men jag vågar helt enkelt inte köpa ett par skor för 1500-1800 kr med risk att de inte är bra och sen inte få byta. Har redan råkat ut för det som sagt.

Jag kommer köpa på Intersport nästa gång, mest för att man har 30 provdagar då man får springa ute med skorna osv men ändå byta om man inte är nöjd. Jag vet ju dessutom på ett ungefär vad jag behöver för skor och personalen där borde ju kunna hjälpa en också i jakt på bra skor.

Hm, jaha då var det ungefär rätt känsla jag fick också då. Jag trodde i min enfald att dom var intresserade av folks fötter och att man kom in dit för att man ville ha lite expertishjälp med skor. Men icke... helt ointresserad personal som knappt tittade upp ur sitt personliga grejande vid kassan, som efter att jag lagt fram mina frågor hänvisade mig till deras hemsida och ortopedbokningen. Trist, men som du säger, Intersport borde ju kunna fötter också.
  • PerG
    Syskonförsök skrev 2013-05-24 01:09:46 följande:
    Hejsan!

Jag är en soffpotatis som förvisso brukar gå promenader med min hund men vill nu börja löpträna.
    Målet är 5 km, ingen tidsgräns. Jag har svårt att ens jogga 300m så som det är nu. 

Jag efterlyser ett bra träningsschema där jag kan nå målet till slutet av sommaren ungefär, eller tidigare så klart. Men jag vill inte gå ut för hårt så jag tappar intresset eller skadar mig.

Har ni några bra länkar till scheman som jag kan följa, gärna där det är redovisat vecka för vecka?

Tack!         
    Precis som anyXX skriver så finns det många färdiga program och appar. c25k är ett jag hört om ofta.

Dock går det precis lika bra att komma igång utan ett speciellt program. I början kan du t.ex. springa 100-200m, sedan gå en liten stund, springa 100-200m igen (ta t.ex. hjälp av lyktstolpar) och öka sedan längden du springer och minska längden du går för varje gång du är ute! Till slut kommer du kunna plocka bort pauserna för att gå och kan springa allt längre och längre!
  • Daniel 723

En bra och vedertagen metod!

PerG skrev 2013-05-24 23:36:36 följande:
    Precis som anyXX skriver så finns det många färdiga program och appar. c25k är ett jag hört om ofta. Dock går det precis lika bra att komma igång utan ett speciellt program. I början kan du t.ex. springa 100-200m, sedan gå en liten stund, springa 100-200m igen (ta t.ex. hjälp av lyktstolpar) och öka sedan längden du springer och minska längden du går för varje gång du är ute! Till slut kommer du kunna plocka bort pauserna för att gå och kan springa allt längre och längre!

• Anghammarad

Jag har alltid varit väldigt dålig på att springa långt, det passar mig inte på något sätt. När jag började springa i höstas så grejade jag en km innan jag var tvungen att stanna och gå, och det trots att jag var i hyfsat fysiskt trim. Det jag gjorde var att jag helt enkelt valde en specifik runda, i mitt fall fem km, och sedan sprang jag så långt jag orkade för att sedan promenera tills det inte länge kändes som om jag höll på att dö och sedan sprang jag igen. Alleftersom jag sprang fler gånger så blev gå pauserna kortare och färre och till slut sprang jag hela vägen.Det viktiga är dock att verkligen tvinga sig själv att springa så långt man orkar innan man börjar gå.

• anyXX
    Anghammarad skrev 2013-05-25 07:59:19 följande:
    Jag har alltid varit väldigt dålig på att springa långt, det passar mig inte på något sätt. När jag började springa i höstas så grejade jag en km innan jag var tvungen att stanna och gå, och det trots att jag var i hyfsat fysiskt trim. Det jag gjorde var att jag helt enkelt valde en specifik runda, i mitt fall fem km, och sedan sprang jag så långt jag orkade för att sedan promenera tills det inte länge kändes som om jag höll på att dö och sedan sprang jag igen. Alleftersom jag sprang fler gånger så blev gå pauserna kortare och färre och till slut sprang jag hela vägen.Det viktiga är dock att verkligen tvinga sig själv att springa så långt man orkar innan man börjar gå.

Det ÄR stor skillnad på att vara i bra form och att orka springa! Jag har tränat i stort sett hela mitt liv, med lite pauser, men aldrig löptränat. För 1,5 år sedan började jag löpträna och herregud vad jobbigt det var i början! Men man kan se snabba resultat i början och iallafall för mig är det en typ av träning som ger stor effekt -piggare, starkare, snyggare mage ;)
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Nelia82

Klarade inte att hålla mig till måndag så jag gav mig ut o sprang nu. Blev 6 km i 5.24-tempo. Känner mig rätt nöjd med det som "start" faktiskt. Ska nog fixa mitt mål till efter sommaren :)

• lcln

Första loppet avklarat. 6 km i gassande sol. Ovant att springa med andra och nu var detta ändå ett liiitet lopp med 76 anmälda på 6km-sträckan. Mot slutet var jag ensam iaf....hamnade mitt emellan två klungor.

• anyXX
    lcln skrev 2013-05-25 18:21:57 följande:
    Första loppet avklarat. 6 km i gassande sol. Ovant att springa med andra och nu var detta ändå ett liiitet lopp med 76 anmälda på 6km-sträckan. Mot slutet var jag ensam iaf....hamnade mitt emellan två klungor.

Bra jobbat!! :)
    flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden Löpartråden 13