• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Wiem

Och så ska det inte vara en massa ???? I texten utan dom råkade visst hoppa in när jag gjorde en smiley-gubbe

• Chianti
    Wiem skrev 2015-09-28 19:08:07 följande:

Här kommer en fråga från mig som är nybörjare på det här med att springa ???? Jag använder ju mig av 10K-appen och är på vecka 7 dag 1, och då är det 4 km på 25 min som ska avverkas under veckan. Idag sprang jag 3,6 km på 25 min, alltså är jag lite långsammare än appen "tänkt sig". Efter den här veckan är målet i appen att jag ska springa 5 km o sen börjar träningen mot 10 km och jag tjuvkikade lite framåt och såg att det går från att träna ca 30 min till 40 och 50 och 55 min på ganska kort tid. Därför undrar jag, hur ska man tänka, är det bäst att hålla sig kvar och repetera vecka 7 tills 5 km känns ok, med tanke på att jag är långsammare än vad som "förväntas" eller kommer det lösa sig när jag springer vidare med appen? Är lite rädd att jag kommer tappa sugen om det blir för jobbigt för fort eller tänker jag fel då? Hur hade ni tänkt?

Det beror lite på, men om du vill uppnå sträckan 10 km så spelar det väl inte så stor roll om du är långsammare än appen förutsatt? Jag skulle fortsätta mala på mot 10 oavsett vilken tid det gav. När du väl är uppe på 10 har du nått det målet, och då kan du börja labba med hastighet om du vill.
    Men tycker du att den sträcka du springer nu känns motig kan du ju repetera den tills du nått över den puckeln och är redo för längre sträcka.
  • Duckan

Hur kort tid pratar vi om Wiem ang ökningarna?

Jag har inte kört efter program, bara nött på. Försök pressa dig till 4 km på 25 min under veckans gång och ta det från det? Om det inte går kanske du kan köra veckan på repeat.

• Wiem
    Duckan skrev 2015-09-28 19:44:23 följande:

Hur kort tid pratar vi om Wiem ang ökningarna?

Jag har inte kört efter program, bara nött på. Försök pressa dig till 4 km på 25 min under veckans gång och ta det från det? Om det inte går kanske du kan köra veckan på repeat.

Från dag 3 vecka 8 när man ska springa 5 km på 30 min så går man till 54 min nästa pass. Visserligen 4x10 min med 1 min "gåpaus" emellan men ändå.
  • Wiem
    Duckan skrev 2015-09-28 22:18:55 följande:

Gå-pauser kommer göra att du orkar mer ska du se. Kämpa på Wiem!

Jag ska göra mitt bästa! :)
    Behöver nog lite peppning emellanåt...
  • Jespis

Min vad är inte bra. Får nog inse att jag är skadad på riktigt. Tur att det är EFTER halvmaran, men jag sörjer ändå. Vem är jag om jag inte kan springa liksom?

Igår var jag på Friskis, på ett Intervall Flex-pass. Sonens fotbollslag P04 ska gå en gång i veckan under vinterhalvåret, så jag hakar på. Skitkul, men jag är ju för envis för mitt eget bästa. Jag kände vad som inte var bra, men ignorerade det - så idag har jag riktigt, riktigt ont. Cyklade för att hämta dottern efter jobbet och det mjukade upp - tror jag ska prova crosstrainern imorgon!

Min plan är att variera träningen lite mer och öka rörligheten i rygg och axlar - där är jag ofta stel och öm. Och så vill jag springa! Gör tåhävningar i trappan och hoppas de gör susen. YNK!

Svar på tråden Löpartråden 13