• Waimea

Löpartråden 13

Hej och välkomna till löpartråd nummer 13!

Här hör alla med ett löpintresse hemma oavsett om man är nybörjare, elitsatsande eller bara nyfiken.

• Svar på tråden Löpartråden 13
  • Wiem

Yeay! Fick äntligen ändan ur vagnen och kom ut på en liten löptur idag! Har skyllt på mörker, snö, kyla och allt möjligt och har inte sprungit sen julafton... men peppade mig med att en halvtimma är bättre än ingenting! Nu gäller det bara att "keep it up"

• Duckan

Idag stack jag ut och provade mig fram. Lång paus känns det som. Det blev 5 km och det gör ju ont, men kanske är det överkomligt.

• Jespis

10 soliga km och ett styrkepass senare smakade lunchen fantastiskt gott! Har haft väldigt ont i mina fötter i ett par dagar och vet inte riktigt varför. Hoppas det är väldigt tillfälligt och snabbt övergående. Gör i alla fall inte mer ont vid/efter löpning.

Imorgon ska jag och en kompis på Inspiration Med Tränare i gymet. (IMT) Inriktningen är styrka för löpare och det känns både roligt och klokt! Man är 4 + tränare och det blev snabbt fullt. Återkommer om jag får några bra tips!

Har påsklov med barnen i några dagar till. Snön är inte mkt att hurra för just nu och äldste sonen har ont i halsen och öronen, så vi tar det lugnt här hemma. De andra två leker just nu ute och när de inte kommer på mer att göra tror jag att jag skickar med dem en glasspeng och låter dem gå till affären. Skönt att de är så stora att de roar sig själva och klarar sig medan jag springer eller är på gymet även när maken jobbar. Ny fas i livet!

• Blicka
    Jespis skrev 2016-03-30 13:28:38 följande:

10 soliga km och ett styrkepass senare smakade lunchen fantastiskt gott! Har haft väldigt ont i mina fötter i ett par dagar och vet inte riktigt varför. Hoppas det är väldigt tillfälligt och snabbt övergående. Gör i alla fall inte mer ont vid/efter löpning.

Imorgon ska jag och en kompis på Inspiration Med Tränare i gymet. (IMT) Inriktningen är styrka för löpare och det känns både roligt och klokt! Man är 4 + tränare och det blev snabbt fullt. Återkommer om jag får några bra tips!

Har påsklov med barnen i några dagar till. Snön är inte mkt att hurra för just nu och äldste sonen har ont i halsen och öronen, så vi tar det lugnt här hemma. De andra två leker just nu ute och när de inte kommer på mer att göra tror jag att jag skickar med dem en glasspeng och låter dem gå till affären. Skönt att de är så stora att de roar sig själva och klarar sig medan jag springer eller är på gymet även när maken jobbar. Ny fas i livet!

Härligt! Låter skönt att komma dit i livet när barnen är så stora! Mina tre är mellan 10 månader o 6 år, ett tag kvar...
  • Jespis

Rapport från IMT för löpare. Puh! Blev bara jag och min kompis (fanns fyra platser, men de andra två dök aldrig upp), så det var som att träna med PT. Ett balansblock (höftlyft, tåhävningar och utfallssteg - samtliga på Bosuboll och sidoplanka med rotation) 10 per sida, 3 varv. Ett styrkeblock (armar/axlar med gummiband fästa i ribbstol, kliv på plint med 5kg vikt i famnen, armhävningar med ena handen uppe på en bräda och höftlyft med en stor boll) 45 s per övning, 3 varv. Och sen ett explosivt block (jämfotahopp i sidled över små plintar, jämfotahopp framåt med fötterna upp på rumpan, hopp mellan 4 bosubollar som låg i en fyrkant och burpees) 45 s per övning, 3 varv.

Måste jobba med min bålstabilitet och fick det bekräftat, men shit så kul det var. Och jobbigt!

Kompisen och jag konstaterade att vi inte kommer att köra igenom det där på egen hand, men att vi kan köra delar när vi tränar ihop. Är sugen på att skaffa en bosu. De är rätt så dyra, men bra!

• Waimea

Vad är en bosu, Jespis? Jag har också fattat det där med att en stark kropp kanske förebygger skador... Körde spin of hope i helgen, ett välgörenhetsevenemang för barncancerfonden. Det pågick i 12 timmar men vi var ett lag på sju personer som delade upp det. Nu har fem av oss begåvats med startplatser på halvvättern, så jag håller som bäst på att skramla ihop utrustning. Typ en racer och lite annat smått och gott. Huga!

Igår sprang jag 14 km med barnvagnen - äntligen efter en veckas typ ofrivillig löpvila på grund av barn som inte sover när de ska och en halt häst. Kom till ett grusvägsparti som var helt nysladdat med tjockt, fint grus. Det var som att springa i en halvmeter snö. Uuh. Pulsen var i taket. Go syraträning ????

Svar på tråden Löpartråden 13