• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • sthlmstjejen

Rosa´: Vilka underbara barn du har! Du är en toppenmamma!

Jag curlar inte så mkt, men det är klart att i stressade situationer, dvs på vardagsmorgnar, så händer det att jag tom hjälper 6 åringen med jackan Men det är för att han kan ta evigheter på sig att klä på sig och vardagsmorgnar är så stressiga, fast vi går upp tidigt. Saknar mammaledigheten då man inte skulle gå förrän halv nio på morgonen

• sthlmstjejen

HON kan ta evigheter på sig ska det stå

• Lana

lille,jösses är han redan ett år.helt sjukt va tiden går fort ibland

rosa,duktiga härliga barn du har.

lina,jag kan hålla med där.nu bara tigger de godis,på påsk kommer de faktiskt med ngt.
    det kom faktiskt någon och knackade igår med har typ aldrig hänt förut,bortsätt från mitt kusinbarn nån gång då.det var bara tur jag tröst köpte godis till mig för mikael var borta
    oj va mkt ni skulle betala för honom,låter inte rimligt.definitiv inte om han inte äter mer än några köttbulalr och korvar.hade nog jag med gjort,rätt dyra köttbullar annars

jag curlar inte om jag inte måste.Elly gör mer än gärna allt själv.dock kan hon inte ta på sig kläderna själv men försöker.klabbigt med yoghurten bara men men,hon får ha haklapp på sig
    hon tömmer gärna sin potta själv med men nja hinner jag så vill jag göra det då det gärna blir lite utanför

• Mareldsbarn

Jag har en dotter som kan allting själv. Ja enligt henne alltså. "nej mamma" är standardfrasen då jag är på väg att rycka in och göra något åt henne. Hon hjälper mig att inte hjälpa henne alltför mycket

min mamma o pappa har varit här i helgen. de åkte precis hem. Jag o Daniel fick tid igår kväll att lämna henmmet tillsammans och vi valde att gå på en tapasrestaurang ihop. Det var mycket trevligt och gott. Fanns också tid och plats över för en och även två allvarliga pratstunder mellan skratten. Det är sorgligt alltihopa. NU när vi verkligen kan prata med varandra och berätta var vi upplevt oss som mest sårade och ensammast så känner vi också att det kanske är försent trots allt. Just nu vet vi varken ut eller in. Det känns som att det är nu eller aldrig att fatta ett beslut. Ett klokt sådant. Vi är förvirrade. VAD blir bäst i längden? Klarar vi att prova på nytt IGEN? Om vi går isär, kommer vi ångra oss? Kastar vi bort något som vi egentligen skulle fixa att ro i land? Återigen tusen frågor. Tror vi nu ska försöka med att D ska bo en del hos sina föräldrar som bor här i götet och jag bo kvar hemma med Julia. Givetvis kommer han träffa Julia mycket ändå eftersom jag jobbar kvällar i veckorna och han då får vara här hemma men ett försök till litet break mellan oss ett tag.

Nåväl, nu ska jag busa med Julis som lekt med sin mormor o morfar sen i torsdags! NU vill hon äntligen leka med mig

• Hallonsocka

Mareld: Jobbig situation men då jag läser om hur ni pratar så är jag övertygad att ni kommer att komma fram till det som är rätt för er. Ni låter väldigt sunda i era diskussioner.
    Vad roligt det är att läsa om hur Julia "kan själv" så är My också!

Vad gäller culing förälder så vet jag inte riktigt, kanske är lite svårt att säga om My än (??) hon gör det hon kan själv, för hon vill då inte ha hjälp och jag vet att försöker jag hjälpa i alla fall, mot hennes vilja, tar det bara länge tid (var nämligen sälv likadan). Sedan älskar jag att hon vill testa och klara själv.

Nu utvecklas hennes ordförråd så mycket också så hon kan ofta formulera om det är något hon faktiskt behöver hjälp med. Typ "mamma, My nå inte" eller dyl. Hon har blöja än men då andan faller på tar hon av sig blöjan, går på pottan och tar på sig blöjan igen (förutsatt att det är kiss alltså, annars ber hon om hjälp ) Nu har hon dessutom börjat säga att "mamma är dum" eller som hon idag sa till Anders "Jag är arg på dig" fast oftast flinar och skrattar hon då hon säger sådant så jag är osäker på om jag ska ta det på allvar eller inte. Jag svarar mest bara att det är ok att vara arg eller tycka att mamma är dum :-P

Vad gäller Linn tycker jag däremot inte att vi Curlar. Hon tar bussen till och från skolan (ibland hämtar A om han slutar jobbet samtidigt som hon slutar skolan, eller om vi är och handlar lr. så) sedan kör vi henne dit hon och hennes mamma rider eftersom det inte går bussar dit.

Linda: Jag har redan röstat Men kan man rösta flera ggr?

• 3 barns mamma84

Ni som haft Foggisar (foglossningar) hur fasiken får man detta bort ???? jag lider av detta och har jätte jobbigt att gå nu pågrund av detta och det känns som allt blev sämmre när jag simmade idag oxå

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101221♥
  • RosaNapp

Carina: foglossning kan man inte träna bort, men man kan ta hjälp av övningar och sjukgymnast. Tänk på att inte bära och om du måste så använd benen och bär med jämvikt. Gå med korta steg, undvik trappor och liknande.

Dom är ju i "kan själv åldern nu" så det är ju bara att utnyttja A är inte så mycket för att ta på sig själv än, men så är han ju som sina syskon, nakenfis, så han har inte intresse av det. Han kan ta av sig, räcker väl
    Igår fick han raseriutbrott på både mig och E som ville visa honom att man måste trycka ner knappen på kontrollen för att något ska hända (han har lärt sig att sätta på dvdspelaren, sätta i skiva, sätta på tvn och nu kämpar han med kontrollen ). Han har alltså kommit på vilken knapp han måste trycka på, men blev arg när det inte hände något och ville absolut inte att vi skulle visa honom HUR

Men han är så söt. Ibland kommer han och frågar efter nappen (jag bestämde för ett tag sen att det var dags för honom att sluta med den på dagen när han inte ska sova) och om jag då säger att jag inte var den är så går han och letar och hittar han den inte kommer han tillbaka med utslagna armar och ett uttryck som säger "jag kan inte hitta den" och skakar lite småvuxet på huvudet

Mareldsbarn: förstår att ni är förvirrade. Det är bra att ni kan prata och oavsett vad som sker så är det ju bra att ni kan göra detta som vänner. Så bra vänner man kan vara i ett sånt läge. Kanske är det pressen som släppt som gör att ni kan prata. Så har det på ett sätt blivit med L, han blev lite en helt annan när det blev uttalat att han inte ville mer. DÅ började han liksom prata med mig, innan har det bara varit försvar och attack ungefär.

• Mareldsbarn

Tack för era kloka ord och stöd

Carina, jag hade aldrig folglossning så jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag tycker att Rosa skrev väldigt bra efter vad jag har lärt mig kring det hela.

Jag håller på och reder ut alla våra försäkringar. VIlket virrvarr. Jag bara betalar och betalar och vet knappt var vi har och vad vi har. Otroligt pinsamt och omoget jag vet. Vi har bilförsäkringen på ett ställe (som jag ansvarar för) och jag vet knappt VAD vi betalar per år, sen har jag o julia våra personförsäkringar på ett ställe och hemförsäkringen på ett annat ställe. Jag måste kolla upp detta för jag är helt säker på att jag kan sänka våra konstnader och även få ned dom ytterligare om jag slår ihop en del försäkringar på samma ställe. Hur har ni det? Har ni era försäkringar på flera bolag eller har ni de mesta genom samma?

• Vilda Tiger

Mareld
    Bilen på ett ställe där vi även sköter avbetalningen. De har ett fördelaktigt pris nu första året. Sen kanske vi flyttar den. Barnens försäkringar på Trygghansa. Hemförsäkring på Folksam. Herregud... du ser. VI har det också rörigt. Lycka till!

Jag är på väg ner lite. Det är en så intensiv period med sömnproblem just nu. Benjamin sover lite, vaknar ofta, sover oroligt, kräks, vaknar tidigt. Jag försöker lägga mig tidigt, det blir innan tio många dagar i veckan. Men det hjälper inte. Och det funkar inte så att jag somnar lätt för att jag är så trött. Jag har svårare att somna ju mer problem jag har med sömnen, verkar det som. Just nu känner jag mest att Benji är besvärlig, och det smärtar så att känna det. Jag vill ju njuta av honom men jag blir mest irriterad då han kräver så mkt bärande och roande. Jag har honom i selen mycket men det är inte alltid han är nöjd med det heller. Som det är nu är jag liksom så trött att jag inte orkar känna hur jag mår. Och ändå har jag svårt att släppa. Marcus säger att han kan ta några nätter själv men det jag som har svårt att släppa plus att jag är rädd att Benji väcker Lyckeli. Jag vet ju exakt då han brukar äta och studsar upp och gör mat, är rätt snabb med det. Marcus tar längre tid på sig att vakna till liksom. Och sedan vill jag sova i min säng, inte i soffan. Men Benjamin ska absolut inte ligga någon annanstans tycker han. Jag söker itne så mkt problemlösning utan vill mest ha några klappar på axeln.

• jeng

Mareld,
    Vi har alla försäkringar genom samma bolag, Länsförsäkringar. Vi har hemförsäkring, bilarna, barnförsäkringar nån mer vad nu det är (olycksfall eller nåt??) och nu håller vi på och läser om livförsäkring som vi ska lägga till till hela paketet. Det funkar jättebra, och man får ju rabatter på försäkringarna när man har så många på samma ställe. Dessutom på Länsförsäkringar får man ju återbäring så det kan man ju se som en ytterligare rabatt.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11