• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11
  • 3 barns mamma84
    Mareldsbarn skrev 2010-11-20 16:02:03 följande:

Carina, inte tror jagatt man kan säga att killar är envisare. Kanske han är i en period då han behöver er närhet extra mycket? JUlia har ju haft otroigt mycket sömnsvårigheter och även om hon nu idag kan sova själv så gör hon aldrig det i sin egna säng. NÄ hon sover nämligen i vårt vardagsrum i vår soffa. Många kan tycka det är fel men jag vill möta henne där hon är och detta fungerar kanonbra utan konflikter på kvällarna. NÄr hon väl somnat kan jag om jag vill lyfta in henne i hennes rum men så fort hon vaknar på natten vill hon ut igen till soffan. Ibland fungerar det att hon somnar om själv där ibland inte. Jag kan upp o springa flera gånger på en natt och ibland ger jag upp och lägger mig bredvid henne igen för hon blir lugn av en hand på kroppen. Det är klart det är jobbigt på ett sätt men samtidigt så ser jag att hon behöver mig och då när det handalr om sådana saker låter jag henne styra. sen om hon skulle vilja ha en sak av mina och Daniels grejer som hon inte får ha eller om hon vill äta något speciellt före maten ja eller vad som helst. om hon gör något rackartyg då är det vi vuxna som bestämmer men inte när det gäller hennes närhet. vissa dagar njuter hon mycket i våra knän ispffan andra dagar har hon inget behov av det. Vart jag vill komma innan jag dribblat bort dig totalt just nu är bara att om A kanske skulle bli lite mer tillfreds om han under en period nu får sova hos er och få er närhet. Eller nån av er lägger sig hos honom. Jag förstår att det är tungt när "barn inte gör som man själv vill" (Även om jag tycker det är underbart att de faktiskt har en egen vilja -lite ballt faktiskt ) så är det viktigt att inte glömma hur fruktansvärt jobbigt detta är för A. FInn en väg där ni avlastar honom känslan av att behöva ha kontroll över er alla.

Rosa vi ska bara lussebullar imorgon med Daniel. Idag jobbar han. jag håller på att bli förkyld känner jag -är hängig och trött i huvudet. SÅ klart att Julis känner av det -hon blir ju inte ett dugg stimulerad av mig vilket leder till gnäll. INte direkt vad man vill ha när man är mör i kropp och huvud. Jag försöker komma på fler o fler saker hon kan göra på egen hand fast jag förstår att hon tröttnar efter att ha läst typ 30 böcker själv, tittar på musse piggsklubbhus 4 gånger och degat hela dagen Det är ju inte synd om henne men hon vill leka med mig säger hon. KOm plötsligt på att hon kan få göra kaffe åt mig

Jo han får får så mycket lika mycket som ebba det är lika med båda två sen turas sambon om då jag inte orkar
    men det är alltid massa lek och spring ja det lilla jag kan annars blir min kille i magen sur
    Men ja han har sovit hos oss sen han blev 2år sover sover sover det är det ända han vill och han är alltid berädd på att ta sin kudde och täcke in till oss.
    Men när VI vill ha en ja familje mamma o pappa natt tillsammans som är varje dag känns det som man blir stressad av att han vill bara till oss hela tiden.
    Sen är en liten Emil istället för A haha ja han gör ju allt hinner inte änns vända huvudet då han är på något annat,
    Vi har en nattlampa också men det är inte det utan han är en mamma gris helt änkelt.
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101221♥
  • luzorsus

Men Carina, om ni accepterat att han sover hos er sen två års ålder...ja då är det klart att det är det han vill! Sen om ni nån kväll vill sova själva,det skiter ju han i såklart Han är ju van att sova hos er,ni får bestämma er helt enkelt,antingen får ni ta smällen att han sover hos er eller så lär ni han att det inte är okej.

• sthlmstjejen

Ja man ska absolut vara konsekvent annars vet barnet ingenting. F vill också sova inne hos mig men hon får inte det, bara om hon är sjuk, men är allt som vanligt går jag tillbaka med henne till hennes säng även om det är jobbigt att gå upp

Mareld: Jo det känns väldigt bra.

• jeng

Ted märkte absolut av att Tage skulle komma till världen. Han förstod ordet bebis väldigt tydligt, och visade bebisar i böcker som han hade och pekade på magen! Visst, dom kanske inte har fått ihop hela sammanhanget, men då var han ju fasen bara drygt ett år. Så nog förstår Amadeus vad det är frågan om!! Man får räkna med mycket trots tror jag, speciellt när man går från ett barn till två, eller om det dröjer lite längre mellan barnen så att dom vant sig vid en situation som plötsligt förändras. 

• RosaNapp

Nu tror ju inte jag på trots, men visst är det en omställning att få syskon och klart han märker det. Men att det ska komma ett syskon och vad det innebär tror jag inte han förstår. Men att det är NÅGOT på gång märker han ju. Det kan ju självklart påverka, han vill se vad situationen kommer bära med sig, hur den kommer påverka honom.
    För mig är det dock självklart att aldrig använda time-outer och liknande. Jag tror det skapar mer irritation och reaktioner än tar bort det.

Jag tror på att möta barnet i det behov det har, respektfullt. Därmed inte sagt att barnen ska bestämma eller få sin vilja igenom i allt, men inte ska det heller straffas eller fyas för vad det känner och upplever. Jag lägger mer energi på att uppmuntra det positiva barnet gör, berätta hur roligt det är att vara med det och bekräfta hur mycket jag tycker om det och ignorera om det springer upp på bordet femtielva gånger på en dag. Just för att bryta det mönstret för säger man till får det ju uppmärksamhet och vill det ha uppmärksamhet vet det ju omedelbart vad det ska göra för att få det. Barn tar hellre negativ uppmärksamhet (dvs skäll och tillsägelser) än ingen uppmärksamhet alls.

Och utöver att få syskon, 2årsåldern är en intensiv period då tal och allt möjligt kommer igång. Bara det är ju en anledning för barnet att ha större behov av närhet och bekräftelse.

A är fö nappfri nu. Väldigt lätt och smidigt gick det! Två nätter sov han hos mig, dom två första utan napp och första natten satt jag med en stund när han skulle sova (sen ville han att jag skulle gå) och andra kvällen så frågade han efter nappen ett par gånger precis innan sängdags och sen har jag inte hört ett pip om den! Utmärkt, gick mycket smidigare än jag trodde med tanke på hur nappgalen han varit tidigare.

• RosaNapp

Med sov hos mig menar jag att han sov i sin säng, hemma hos mig. Sen skulle dom till L.

sthlm: låter spännande Den där pausen fungerade bra för er

• Lana

tessiej,stooort grattis till Iza å va söt hon är 

sthlm,hihi jaaa men varför inte

carina,sån var elly med innan joel föddes och jag pallade inte.så mikael kom hem två veckor innan.så det är nog kanske för han märker förändring på G.och tvåårstrots då

saliva,håller tumamrna att du slipper HF.!

rosa,duktiga A,jag hoppas Elly släpper sin frivilligt en dag,men hon har den bara då hon sover så förhoppningsvis går det bra

mareld,jag har köpt en spark,docktors set och prinsessklänning till Elly sakor hon själv önskar sig.Ok kanske inte sparken men hon älskar kompisens sån så jag hoppas det blir en hitt.sen kommer hon få ett målarstativ från IKEA med.

lina, jag vet PRECIS vad du pratar om även om jag jobbar inom hemtjänsten.vi har mer kringtid och adnimistrativt som INTE räknas in i vår arbetstid.vilket gör att de gamla blir lidande och får inte den hjälp de behöver.och då ska vi inte nämna personalbristen.vi saknar 2 heltider till för att tillgodose våra gamlas behov,shit det är tur man gör mirakel nä de fattar inte vad de sysslar med.att det inte kan ingå utan att öka arbetstid eller pesonald.et är jätte bra att de höjer kvaliten,inget snack om saken men nja vi hinner helt enkelt inte med.
    vilken otur han hade steve,men jag kunde ändå inte låta bli att dra på smilbanden

idag är vi trötta här hemma efter en super lyckad kväll igår.vi firade min mamam som examineras som kvalificerad redovisnings konsult.en riktigt studen som hon aldrig haft med ballonger,student tårta,fin middag,plakat,studenmössa osv.hon vart jätte glad och överraskad men idag är vi SÅ trötta.får bara slappa idag!

• luzorsus

Tova får Legohus,plus lite fler legokartonger med klossar,pysselbok med massa klistermärken..Hon fyller ju år nu först så då blir det än mer lego,ny lekhjälm,pulka...ja är inte alls klar med barnen...

Myra får en Fisher Price kassaapparat, Toy story duplo lego..

varsin stjärtlapp får dom osså...ska köpa julklappar till veckan...kul kul  

• luzorsus

Och om sömn Myra vaknar oftast på natten och ropar efter mig,då hämtar jag henne så får hon sova med oss, om Tova vaknar så kommer hon över och sover så oftast vaknar vi 4 i sängen,supermysigt tycker vi! Hade vi blivit störda av det eller sovit dåligt så hade vi inte tillåtit det men det funkar super bra i vår 180 säng..mysigt mysigt!

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 11