• Anonym (Hår)

Trichotillomani

Finns det fler här som lider av denna sjukdom? Skulle vilja veta hur ni har det och om någon blivit botad av detta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-30 21:45
    "Botad från detta" ska det ju stå.
    Kan tänka mig att man nästan är helt ensam om detta sjukdom. Men men. Skulle va intressens om någon iaf hade det.

• Svar på tråden Trichotillomani
  • Anonym (Hår)

Puffar!

• Anonym

Jag har. Återfaller numera endast i depressiva perioder eller när jag har mycket ångest. Den enda bot jag känner till för egen del är att klippa av håret, eftersom jag slutar då. Jag skulle vilja få hjälp via kbt att hitta alternativ och slippa eländet genom tankevilja istället.

• Anonym (Hår)
    Anonym skrev 2010-03-30 22:11:47 följande:
    Jag har. Återfaller numera endast i depressiva perioder eller när jag har mycket ångest. Den enda bot jag känner till för egen del är att klippa av håret, eftersom jag slutar då. Jag skulle vilja få hjälp via kbt att hitta alternativ och slippa eländet genom tankevilja istället.
    Tack för svaret.

Jag har min ögonfransa som jag rycker och ja det känns jävligt jobbigt. Kan aldrig sluta. Börja som 7-8 åring och är snart 28 år gammal. Jag har ingen anning om varför jag gör det heller. Vet bara att jag är väldigt ängslig av mig och ständigt oroar mig för allt.
  • Anonym

Jobbigt med ögonfransarna, för det går ju inte direkt att bota genom att raka av. Har du någon gång sökt hjälp eller tänkt tanken att höra av dig till någon för att fråga om du kan få hjälp? Jag har pratat med en psykolog om det här, men det var en som bara skulle utreda och inte hjälpa. Just nu har jag ju inte det här problemet när håret är kort, men jag kan känna att jag i alla fall borde ta upp det med den kbt-psykolog jag börjat träffa just nu pga andra problem. Slå två flugor i en smäll kanske.

• Anonym (Hår)
    Anonym skrev 2010-03-30 22:59:52 följande:
    Jobbigt med ögonfransarna, för det går ju inte direkt att bota genom att raka av. Har du någon gång sökt hjälp eller tänkt tanken att höra av dig till någon för att fråga om du kan få hjälp? Jag har pratat med en psykolog om det här, men det var en som bara skulle utreda och inte hjälpa. Just nu har jag ju inte det här problemet när håret är kort, men jag kan känna att jag i alla fall borde ta upp det med den kbt-psykolog jag börjat träffa just nu pga andra problem. Slå två flugor i en smäll kanske.
    Nej jag har aldrig sökt hjälp för det. Det var inte längesen jag förstod att det var en sjukdom när jag läste om det på internet. Innan trodde jag att det var bara jag som var knäpp i huvet.

Jag vet inte riktigt om jag vill ha nån psykolog som ska sitta och dömma mig. Och som säkert inte kan hjälpa mig. Tror inte jag går att bota :P Har försökt själv med att bota mig men ja du det går ju inte Bara i lite perioder på ett par månader, men sen e jag där igen :S
  • Ozon

Hej,

Jag lider också av trichotillomani. Upptäckte inte först nyligen begreppet trikotillomani..
    Undrar om någon av er vill hålla mailkontakt med mig för att bara prata ut om det, berätta erfarenheter, tips eller vad som helst? Skulle gärna vilja prata om det med någon som förstår hur det känns och vill ha någon att byta ord med när det känns jobbigt.. Vill inte ta det här på forumet då det är för känsligt för mig.

• Anonym

Nej, men jag har dermatillomani och så jag känner igen mig. Mycket av mina problem är dessutom med hårbotten, så det drabbar ju håret massor. Har haft problem med det sedan mellanstadiet och jag är närmare 30 nu. Jag vill verkligen inte hålla på (har ärr och finnar över hela kroppen pga det här) men lik förbannat gör jag det varje dag. Kan inte låta bli att pilla, klösa och klämma på allt. Undrar också om det finns någon form av hjälp att få. Behandlingen lär ju vara densamma.

• Anonym (#2)

Hjälp, jag har ju dermatillomani också! {#lang_emotions_surprised} Framför allt vad gäller hårbotten och finnar. Det var plågsamt när jag var ihop med en kille för 13 år sen som hade massor av finnar och promaskar på hela ryggen. Jag mådde nästan illa av att inte kunna "plocka" honom ockskå.

Psykläkaren frågade om jag ersatte trichotillomanin med något annat när jag slutade och då tänkte jag på det här hudpillandet, men trodde att det var ju inget, så jag sa nej och hon tyckte jag var så duktig som slutat och tagit ångesten några veckor. ´

Jag gissar fortfarande på KBT som metod för att sluta med detta. Ska ta upp med min psykolog och fråga.

• Anonym

Jag har det, men jag lyckas ganska bra med att hålla mig från att plocka nu. Förut plockade jag bort jättemkt ögonfransar och jag har plockat hår på vissa ställen på huvudet så det blivit kala fläckar. Inte så stora, men de är mitt i benan så de syns ganska mkt. Jag vill sluta men det är som att det inte går...

• Anonym

TS  
    Jag tror inte att du är ensam alls om detta..tror det är så många som lider av de här sakerna men det pratas aldrig om det så man vet ju inte.

Jag har dermatillomani. 
    Trodde jag också var ensam om detta förut, blev nästan chockad när jag hittade något på nätet om att andra hade det och att det hade ett namn.

Finns det någonstans man kan få tips på hur man kan stå emot "begäret" när det kommer.
    Har ärr över hela min kropp och ändå kan jag inte sluta. Blir så förbannad på mig själv.. 

Svar på tråden Trichotillomani